Gigantická kočka a miniaturní pokojíčky ve Veletržním paláci

Auguste Kuneviciute: Rekonstrukce vzpomínek / Foto Nojus Drasutis
Auguste Kuneviciute: Rekonstrukce vzpomínek / Foto Nojus Drasutis

Trochu stranou hlavního dění Pražského Quadriennale, jehož hlavní těžiště leží letos v Holešovické tržnici, stojí Veletržní palác, kde odehrává další část letošního ročníku.  Naštěstí to není z hlavní části akce daleko, takže se určitě vyplatí  krátkou cestu z Tržnice do Veletržního paláce absolvovat. Když navíc absolvujete náročnou cestu po schodech až do 5. patra (a kdo někdy v této galerii byl, ví že to jsou patra opravdu vysoká a schodů je mnoho, naštěstí se můžete svézt výtahem), odměnou vám bude nevelká, ale zajímavá expozice Fragmenty II.  

Výstava Fragmenty II představuje díla 23 umělců z 16 různých zemí a zachycuje rozmanitost myšlení, použitých materiálů a práce s měřítkem. V kombinaci s výjimečným řemeslným zpracováním se vystavené modely určené pro komunikaci nápadů v kreativních procesech stávají svébytnými uměleckými díly. „Jednotlivé práce ve Fragmentech II nás nutí ocenit nepřímo vyjádřenou krásu divadla skrze hru s měřítkem, skrze něco reálného, fyzického, a přitom nesoucího niterné příběhy motivů, postav a scénických prvků.  Osobně bych ráda vyzdvihla tři díla: Stupnice světla, Gigantická kočkaRekonstrukce vzpomínek, vysvětluje Klára Zieglerová, kurátorka výstavy a uznávaná scénografka působící v USA, Evropě i Asii.

Scénograf a světelný designér Dominique Drillot z Monaka představuje dílo Stupnice světla. Živý deník jeho dosavadních prací prezentuje způsoby využití modelů ke komunikaci s choreografy a produkčními týmy, ale také je zachycuje jako živé „vzpomínky na performance”, které díky práci se světlem, barvami a automatickými změnami a efekty uchovávají ducha představení.

Výstava zkoumá také rušivé účinky scénografických prvků v projektu Gigantická kočka, dioramatu tvořícím sci-fi příběh prostřednictvím jemného využití realistických motivů s náznakem kritiky používání mediálních zkratek a zveličování.

Rekonstrukce vzpomínek Auguste Kuneviciute je audiovizuální projekt, který vypráví tři příběhy odehrávající se v 80. letech 20. století v Litvě, tehdejší součásti Sovětského svazu. Dílo pojednává o nedosažitelné svornosti sovětské společnosti, a to prostřednictvím instalace identických modelů bytů, které však převypráví unikátní a skutečné příběhy litevských občanů. Dílo je navíc autentické díky pečlivému prostorovému a vizuálnímu zobrazení každodenních motivů.

Gigantická kočka

Generální ředitelka Národní galerie Praha, Alicja Knast, ke spolupráci s PQ a zařazení programu festivalu do celoročního kurátorského plánu galerie říká: „Pražské Quadriennale je výjimečnou událostí s bohatou historií, celosvětovým dosahem a pestrým a inspirativním programem. Coby hostitel tak významné akce přispívá Praha k prolnutí a vzájemnému obohacení výtvarného a scénického umění. Živá pražská umělecká komunita, která čítá řadu divadel, galerií a jiných tvůrčích prostorů, neustále posouvá hranice scénografie. Jsem přesvědčena, že letošní PQ bude mít úspěch, a mám radost, že část jeho programu bude hostit i Národní galerie Praha. Osobně si toho vážím o to více, že Slezské muzeum v Katovicích, kde jsem měla tu čest v roce 2019 působit, bylo historicky do aktivit PQ výrazně zapojeno.”

Další částí expozice je projekt Akty shromáždění, který zkoumá, jak mohou divadla a prostory performance fungovat coby místa komunitního a kulturního setkávání. Cílem výstavy je hledat souvislosti mezi performance a architekturou v širším pojetí. Kurátor Andrew Filmer přibližuje různorodou povahu prezentovaných míst: „Výstava divadelního prostoru nabízí bohatou a rozmanitou škálu současných divadelních prostorů, od nově postavených divadel a center scénických umění až po digitální platformy a nalezené prostory pro společenské a kulturní akce.”

Nástupiště 1-12 / Foto Zuzana Novotova Godalova

Návštěvníkům představí filmy, modely, interaktivní zážitky a digitální instalace zachycující rozličné povahy divadelních prostorů. Výstava Akty opětovného shromáždění pochází z Austrálie: Znovuvybudování divadla La Mama vypráví příběh záchrany oblíbeného experimentálního divadla, které vyhořelo. Ačkoliv nová budova navazuje, ale zároveň ji znovu objevuje. Příkladem nalezeného prostoru pro představení je Nástupiště 1-12 ve veřejném podchodu autobusového nádraží ve slovenských Topoľčanech – proměněná v multimediální prostor pro současnou kulturu. Intimnější prostorový zážitek nabízí dílo tento prostor je pro tebe, participativní XR instalace a konceptuální útočiště, které si pohrává s myšlenkou situační proměny místa pro performance.

Knihy zařazené do Ceny za nejlepší publikaci doplní trojici výstav v Národní galerii. Kurátor Pavel Drábek oceňuje na knihách, přihlášených do letošní otevřené výzvy PQ, především šíři témat a publikačních přístupů. „Rozsah je skutečně ohromující a poukazuje na neustálý vývoj v oblasti scénografie a performance designu. Prezentované knihy o scénografii i scénografech*kách mají různé zaměření: na divadlo, umění, byznys, architekturu nebo životní prostředí. Několik publikací využívá také nová média: jde o online vydání, e-knihy a audio sbírky, některé zase využívají rozšířenou realitu k lepší ilustraci umění.”

 

Sledujte PQ na:

PQ.cz

Instagram.com/praguequadrennial

Facebook.com/pquadrennial

Youtube.com/@PragueQuadrennialPQ

Flickr.com/praguequadrennial

Soundcloud.com/prague-quadrennial

 

Comments

comments

Vyhledat