Hrdá Paříž, Warhol a Basquiat
Tentokrát podáváme reportáž z pařížské výstavy, kterou jsme navštívili v den francouzské hrdosti – 14. července. Den, kdy Paříž žije ještě bujařeji než obvykle, a kdy si hrdí Francouzi připomínají pád Bastily a tím začátek Velké francouzské revoluce a demokracie. Co se však v takový den děje v soudobé Paříži?
Chaos, horko a ulice plné lidí. Davy náruživě se valící ulicemi, aby zabraly ta nejlepší možná místa, odkud bude možné spatřit přehlídku francouzské armády. Tryskáče zanechávající modro-bílo-červené pruhy za sebou, obrovská vlajka zavěšená uprostřed vítězného oblouku na Champs-Élysées, a tanky projíždějící ulicemi. To, na co však všichni čekají, se děje až na sklonku samotného dne – opulentní ohňostroje rozsvěcují oblohu, slavící nezávislost Francie.
Tento den francouzské hrdosti je určitě zajímavé zažít, může však způsobit i kopu nepříjemností, pokud o něm dopředu nevíte. Náhodně pozavírané obchody, ulice v centru města a výpadky veřejné dopravy. Vše samozřejmě bez jakéhokoliv upozornění a náhrady. Jsme přeci ve Francii, zemi, proslavené svými častými stávkami a uzavírkami. Ať žije svoboda! Pro naše štěstí však Boulangerie (aneb tamní pekárny s horami delikátního pečiva) zůstaly otevřené, a tak jsme měli dost sil pro dostavení se do naší finální destinace, Fondation Louis Vuitton (FLV). Budova ležící v zeleném centru Paříže – parc du bois – fascinuje jak architekturou, tak obsahem, který skýtá.
Budova byla otevřena veřejnosti v roce 2014, práce na ní však započaly již v roce 2001, kdy Bernard Arnault (jeden z generálních ředitelů značky Louis Vuitton) rozhodl po navštívení Guggenheimova muzea v Bilbau navázat spolupráci s jejím autorem, architektem Frankem Gehrym. Budova FLV si klade za cíl vytvářet prostor pro tuzemské i mezinárodní umění dostupné pro širokou veřejnost. Nabízí výstavy, site-specific, projekce, debaty, konference a mnohé další. A i když nemáte chuť nebo čas zavítat do vnitřních prostor, už jen fasáda stavby stojí za zhlédnutí. Budova je navržená celosvětově uznávaným architektem Frankem Gehrym, proslaveným svými konstrukčně velice složitými budovami, vlnícími se do všech možných stran. Pro Fondation Louis Vuitton se Gehry inspiroval prosvětleností zahradních staveb 19. století. Masivní skleněné plochy připomínají napínající se plachty lodě, ukrývající pod sebou masivní blokové dřevěno-železité konstrukce.
My jsme tu však byli obdivovat nejen stavbu samotnou, ale i nitro, kterým momentálně disponuje. Výstavu, na které je vystaveno kolem 160 děl společné tvorby Andyho Warhola a Jean-Michela Basquiata. Společně s nimi občas tvořila i třetí postava, Francesco Clemente. Tyto tři duše dal dohromady prodejce umění Bruno Bischofberger. Všechny umělce znal, a jejich společnou tvorbu nemálo podporoval. Warhol s Basquiatem začali spolu tvořit počátkem 80. let, a i přes jejich velký věkový rozdíl a velice různorodé umělecké styly je spolupráce bavila a uspokojovala. Scházeli se ve Warholově Factory, kde společně vytvářeli obrazy, které se rychle staly populárními.V roce 1985 uvedli společnou výstavu, která slavila velký úspěch. Mnohé z těchto obrazů jsou momentálně k vidění zde, v Paříži, a dokonce i plakát je použit stejný jako za jejich původní výstavy – fotografie obou umělců v boxerských rukavicích a trenýrkách Everlast.
Barevnost, hravost a prýštící radost z tvorby byly z velkorysých pláten doslova vyzařující. Ač měl každý z umělců zcela jiný způsob tvorby, jejich styly spolu magickým způsobem fungovaly. Většinou prý Warhol obraz začal svým precizním, sítotiskovým, grafickým stylem, přes který posléze Basquiat namaloval něco svého, a tak se to dokolečka opakovalo, až s výsledkem nebyli oba spokojeni. Souhra mladé, nespoutané energie, spolu s přesností a konzumerismem tehdejší Ameriky. „Konverzace mezi čtyřma rukama, místo slov.“
Skvělé na výstavě je fakt, že jí je věnován celý interiér budovy. Nejste tak rozptylováni žádnými jinými vjemy, které se normálně v obsáhlejších galeriích, ve formě jiného umění, vyskytují. Zde jste jen vy, bílé, čisté, monumentální prostory, obrovská barevná plátna a kapky textu, uvádějící Vás do kontextu dění. Prostor pro skutečnou kontemplaci nad díly umění. „Uměleckou kontemplaci“ lze zakončit na terasovité střeše budovy, kde lze obdivovat jak krásný výhled na Paříž, tak šíleně masivní konstrukce budovy.
Výstavu je možné navštívit až do 28.8. , více informací na https://www.fondationlouisvuitton.fr/en