Bronisław Krzysztof: Kůň je symbol našeho nešťastného romantismu

Víčko flakonu pro Sisley, foto archiv umělce
Víčko flakonu pro Sisley, foto archiv umělce

Bronisław Krzysztof (nar. 1956) je obdivuhodný polský umělec. Jeho díla mají British Museum (Londýn), Vatican Museum (Řím) i Śląskie Museum (Katowice). Designuje flakony luxusních parfémů i nábytek, je autorem řady soch, medailí, kreseb. Ta kombinace mě zajímala. A jestlipak mu v Polsku někdo vynadal, že se „zapletl“ s komerčními zakázkami?

 

Díky čemu jste se rozhodl dát na uměleckou dráhu?

Moje rodina byla odjakživa umělecky zaměřená, hlavně hudebně. Byla to série událostí, díky kterým jsem se stal rovnou umělcem..

Byla socha tím, čím jste začal kariéru?

Všechno vždycky začíná kresbou, ale socha u mě byla vždycky přítomná.

Jak se v 70. letech studovalo?

Studium je jednoduché. Buď se chcete něčemu naučit, nebo ne. V 70. letech to nebylo snadné, zejména nebylo snadné uspět jako umělec. Vše záviselo na politických konexích, na tom, s kým se znáš a kde bydlíš. A já jsem nikdy nebyl v mainstreamu ani neměl ty správné známosti. A po studiích na Akademii bydlet v Zakopanem, to nebyl způsob, jak si vybudovat kariéru.

Které ze svých prací považujete za nejdůležitější? A vracíte se k některým tématům?

Ano, k některým tématům a zejména výzvám se vracím, ale jen tehdy, když mám nějaké nové řešení. 

 

BRONISLAW KRZYSZTOF © Coffee Table VIII

Hodně z vašich prací představuje koně, je to tradicí jezdeckých soch?

Udělal jsem sérii ‘Man and an animal’, Člověk a zvíře. Kůň se do mých prací vrací, protože je to symbol našeho nešťastného romantismu a našeho chování. 

Čím se vyznačuje skvělé umělecké dílo? 

Umění může být skvělé, pokud zapojuje naše emoce a otvírá neomezenou představivost. Rozhodně musí být originální a unikátní a nesmí se opakovat ani v myšlenkové složce, ani v samotné tvorbě. 

 

Jak došlo k vaší spolupráci s francouzskou kosmetickou firmou Sisley?

Na jedné výstavě v Londýně bylo několik mých soch. Díky dojmu, který zanechali, jsem byl vyzván k tvorbě flakonu pro vůni Eau du Soir. Bylo to na všech úrovních velice úspěšné. Rozhodnutí, které Hubert a Isabelle d’Ornano učinili, bylo vizionářské a ukázalo se, že jsem dobrý designer.

Měl jste nějaké reakce ve smyslu, že není dosti umělecké dělat lahvičky na parfémy?

Jistěže jsem takové komentáře slyšel, ale byly jen od mých kolegů a jejich cílem bylo umenšit můj úspěch. Na druhou stranu to ale bylo pozitivní, o mých návrzích se psalo v doktorských pracech v Paříži a jako příklad kvalitního designu je uváděli i na newyorské School of Design. V tomhle případě jsem se o takové komentáře moc nestaral, rád jsem se těch projektů zúčastnil a přinesly mi mnoho uspokojení. 

 

Soir de Lune pro Sisley, foto archiv BK (skica)

Soir de Lune pro Sisley, foto archiv BK

Pánská vůně, flakon od B. Krzysztofa, foto Sisley

 

Děláte i medaile, co se vám na tom líbí?

Můžete do tak malého předmětu zahrnout celý svět a odnést si ho s sebou kamkoli. 

Jaké to je, žít nyní v Polsku coby umělec?

Samo o sobě to neni snadné, ale už žiju dlouho a do své práce jsem dal hodně úsilí. Pomáhá mi to uskutečňovat své umělecké plány. Naše společnost se stabilizuje a čeká nás spousta dobrých věcí.

Zrovna máte výstavu ve Varšavě, co na ní je?

11 soch a různé kresby a medaile. Reakce umělecké komunity jsou pozitivní a to mi vynahrazuje všechen ten čas a snahu. 

BRONISLAW KRZYSZTOF © FIDEM Poland , Bronze, 2006

 

Vaše plány do dalších let?

Zrovna pracuji na velké soše pro město Edinburgh. Tvořím jedno umělecké dílo pro Sisley do jejich nového prostoru ve Varšavě a chystám další výstavu, opět do Varšavy.

Chcete ještě něco dodat?

Účastnil jsem se několika společných výstav s českými umělci. Většinou ško o medaile. Potkal jsem se s několika vašimi výtvarníky. Máte skvělé sochaře s výbornými nápady. Doufám, že se jim vede dobře. 

Oficiální web

 

Comments

comments

Vyhledat