Je tu nový obchod Textile Mountain s udržitelným textilem a galanterií

foto: archiv Lenky Vackové
foto: archiv Lenky Vackové

Koncem března se v Čechově ulici na Praze 7 otevřel obchod Textile Mountain (Hora hadrů) – chce vdechnout nový život a využití textilním a souvisejícím materiálům, které kvůli nadprodukci končí nevyužité ve skladu nebo rovnou jako odpad. Za nápadem stojí návrhářka Lenka Vacková, držitelka titulu Módní designér roku 2017 v cenách Czech Grand Design. Ocenění získala za recyklovanou kolekci, na které spolupracovala s firmou zabývající se recyklací textilních odpadů. Cestou recyklace a upcyklace pokračuje i v obchodě Textile Mountain, který navíc není „jen“ prodejnou udržitelného textilu a galanterie, ale sloužit bude i jako opravna oblečení a místo setkávání a dalších aktivit provázaných s tématem udržitelnosti v módě a životním stylu. Interiér obchodu navrhlo studio deFORM.

Projekt Textile Mountain je reakcí na současnou situaci oděvního a textilního průmyslu, který produkuje velké množství odpadu. V důsledku nadprodukce najde využití jen zlomek vyrobených textilií.

Lenka Vacková tuto problematiku zkoumala rok a půl při psaní diplomové práce na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Začala tehdy pracovat v továrně na recyklaci textilu a zkušenosti z praxe ji přivedly na myšlenku najít pro nevyužitý textilní odpad smysluplnější alternativu. A také ekologičtější. Textile Mountain totiž šetří náklady a energie, které by bylo třeba jinak vynaložit na výrobu materiálů nových a na uskladnění či likvidaci materiálů, které se tak stávají odpadem.

Textilie a další oděvní doplňky k prodeji chce Textile Mountain odebírat především od českých výrobců, designérů a továren. V prodejním prostoru v Čechově ulici si zákazníci vyberou z udržitelných textilií a galanterie a mohou tak původně nepotřebný odpad v duchu upcyklace proměňovat v hodnotnější věci. Fungovat zde bude také „opravárna“, kde si lidé budou moci nechat vyměnit zip, přišít záplatu anebo jen knoflík, aby tak prodloužili životnost oblečení a omezili pořizování nových věcí, i když třeba vyrobených z obnovitelných materiálů.

„Udržitelnost je aktuální téma a lidé začínají kupovat ekoznačky. Neuvědomují si ale, že to vlastně vůbec nepotřebují. Doma už přeci všechno mají, takže drastická čistka šatníku a následující nákup haldy nového, ač jakkoliv skvěle udržitelného oblečení, potírá vlastní smysl. Lidé, kteří se v tom neorientují, bohužel nemají možnost rozklíčovat, že jde jen o dobrý marketing,“ uvedla návrhářka v rozhovoru pro ceny Czech Grand Design. Také její značka LV dá na smysluplné nakládání se zdroji a materiály a i ve svém vlastním šatníku upřednostňuje designérka oblečení z druhé ruky.

Lenka Vacková by navíc ráda povědomí o zbytečné nadprodukci a neekologicky i neeticky vyráběných oděvech rozšiřovala prostřednictvím edukačních programů, jako jsou přednášky, workshopy či dílny. Textile Mountain tak může přinést motivaci k zamyšlení se nad zodpovědností, kterou nesou nejen výrobci, ale i spotřebitelé. „Cílovým zákazníkem je každý z nás, protože všichni nosíme oblečení, a vždy je prostor k tomu, dělat to ještě udržitelněji a zodpovědněji. Zároveň příjemnou a zábavnou formou. Nejde tedy pouze o obchod, ale i o prostor, kde má být příjemné trávit svůj volný čas záslužnou činností,“ vysvětluje Lenka Vacková. Aktivity Textile Mountain plánuje rozšířit i o spolupráci se spřízněnými organizacemi, například Institutem Cirkulární Ekonomiky, obchodu LUV-1 či studenty oděvního návrhářství. Textile Mountain je volbou zákazníků, kterým nevadí udělat kompromis pro dobro okolního světa.

Comments

comments

Vyhledat