Letní výstavy v pražských Aerokinech připomenou filmy Miloše Formana i tvorbu Káji Saudka

Jedna z největších sbírek plakátů v České republice, Terryho ponožky, opět obměňuje  výzdobu v předsálí pražských kin Aero a Bio Oko. Kurátor výstav Pavel Rajčan se tentokrát  zaměřil na významné osobnosti z českého rybníčku. V žižkovském Aeru najdete plakáty  k filmům světoznámého režiséra Miloše Formana a v letenském Biu Oko jsou k vidění filmové  plakáty komiksového tvůrce Káji Saudka. Obě výstavy potrvají až do 15. září.

Pravidelní návštěvníci a návštěvnice zmíněných kin už jsou zvyklí, že zdi tamních foyer zkrášlují  originální plakáty. Ty pochází ze sbírky Terryho ponožky. Od konce června si v Aeru mohli všimnout  výstavní kolekce dvaceti plakátů k filmům Miloše Formana, která připomíná, že uplynulo čtyřicet let  od uvedení osmi Oscary oceněného režisérova snímku Amadeus. Kromě původního  československého plakátu Jana Webera expozice výhradně představuje zahraniční filmové plakáty.  Plakátovou velmoc Polsko zastupují dvěma plakáty k Amadeovi Jakub Erol a Mieczyslaw  Wasilewski. Původní plakát k premiéře filmu v USA, který na výzvu Miloše Formana navrhl  ve Spojených státech žijící Petr Sís, je na výstavě zastoupen dvěma německými mutacemi. Plakáty  ke snímku Lásky jedné plavovlásky lze v expozici najít hned ve třech variantách. A například  legendární Formanův opus Hoří, má panenko můžete spatřit hned ve čtyřech zahraničních  variantách: dánské, německé, polské a maďarské.

Nejvýznamnější český komiksový tvůrce, Kája Saudek, se prý učil číst na příhodách Kocoura Felixe,  po něm propadl Disneyho postavičkám a po válce objevil klasické americké superhrdiny jako  Captain America nebo Wild Cat. Na základní škole proto začal kreslit první komiksy i se svým  bratrem Janem. K většímu průlomu došlo v roce 1966, kdy ho Miloš Macourek přizval ke spolupráci  na snímku Kdo chce zabít Jessii?. Saudek výtvarně zpracoval titulky a plakát (obě v duchu svého  oblíbeného žánru) a vytvořil pro film několik stran fiktivního komiksu o honbě za antigravitačními  rukavicemi. Nejplodnější období Saudkovy plakátové tvorby končí rokem 1971, kdy mu bylo  zakázáno veřejně publikovat. Represe režimu však nepřipravila Saudka o uznání, kterého se mu  dostává ve stále větší míře i v zahraniční. Jeho komiksová tvorba je vysoce ceněná a o jeho filmové  plakáty je mezi sběrateli velký zájem.

 

Comments

comments

Vyhledat