Marienbad Film Festival odhaluje část programu
Téma letošního ročníku Marienbad Film Festivalu: „Nic jsi neviděl“ je inspirované filmem Alaina Resnaise Hirošima, má láska, který bude letos uveden v nově restaurované verzi. Festival se bude vztahovat k otázkám mediované zkušenosti, vidění skrze film a práci s nalezeným materiálem. Představí hudebního skladatele a performera Alvina Currana, retrospektivní program umělce Zbyňka Baladrána, divadelní kolektiv D’Epog, audiovizuálního esejistu Charlieho Shackeltona nebo producentská společnost CLAW Kláry Mamojkové a Wandy Kaprálové.
Výběr
Sekce představí dohromady devět osobností z Česka i zahraničí, které se pohybují na poli experimentu. Letos uvede hudební improvizaci legendárního skladatele a performera Alvina Currana. Film Sonne Unter Tage (2022) německých umělkyň Alex Gerbaulet a Mareike Bernien o těžbě uranu v Krušnohoří na území bývalého NDR otevře otázku sdílených hranic a paměti půdy. Městské divadlo Mariánské Lázně naplní audiovizuální projekty a videa divadelního kolektivu D’Epog.
Téma práce s nalezeným materiálem bude sledovat retrospektivní pásmo filmů umělce Zbyňka Baladrána. Petr Marek uvede vizionářský film 240 minut v Solingenu (1995), který v roce 1995 předpovídal budoucnost roku 2023. Jedinečnou příležitostí bude možnost vidět film The Afterlight z 35mm materiálu za přítomnosti autora, audiovizuálního esejisty Charlie Shackeltona. Klára Mamojková a Wanda Kaprálová představí svoji produkční společnost CLAW projekcí filmů Serpentis (Sarah Lomenová, 2022) a Je nalezena tím koho hledá (Petr Michal, 2022). Kurátor Pavel Vančát bude prezentovat výběr nejlepší videí z dvaceti let fungování umělecké ceny StartPoint Prize a své projekty bude ve formě masterclass prezentovat producent Ondřej Lukeš.
Vzory
Sekce prezentuje celovečerní filmy již etablovaných filmařů a umělců, kteří vnáší experiment do umělecké kinematografie. Tento rok je sekce Vzory doplněná o přednášky odborných lektorů. V rámci dlouholeté retrospektiv Alaina Resnaise festival uvede nově restaurovaný film Hirošima, má láska (1959), který vymezil téma letošního ročníku. Již tradičně program doplní projekce filmu od Alaina Resnaise Loni v Marienbadu. Z nově rekonstruovaných českých klasik na hranicích experimentu a umělecké kinematografie se tento rok promítne film Sedmikrásky (1966) Věry Chytilové a snímek O slavnosti a hostech (1966) Jana Němce, oba doplněné o lektorské úvody.
Forum Marienbad: Hlavní soutěž
Výběr finalistů hlavní soutěže filmů experimentální povahy.
Forum Marienbad: Audiovizuální eseje
Nově založená soutěžní sekce vznikla na podporu formátu audiovizuálních esejí, které rozvíjí formu akademického výzkumu či filmové kritiky skrze film samotný. Uvede dvanáct audiovizuálních esejí od etablovaných i začínajících videoesejistů. Mimojiné ceněnou audiovizuální esej Skin Pleasure od dua Marius Packbier, Aïlien Reyns o sledování pornografie, esej Capricorn Sunset od Johannese Binotto nebo například esej GeoMarker od dvojice Chloé Galibert-Lainé, Guillaume Grandjean.
Hudební doprovodný program, který se letos opět prolíná s tím filmovým uvede například audiovizuální performance uskupení Tábor radosti nebo koncert Ježíš táhne na Berlín.
Festivalové abonmá zahrnující kompletní filmový i hudební program lze zakoupit na goout.net za cenu 800 Kč (se studentskou slevou za 600 Kč).
Sledujte aktualizované informace na www.marienbadfilmfestival.com