Nakupujte jako Němci nebo Francouzi, od prosince na národnosti nezáleží

 

Letošní dárky pod stromek můžete směle kupovat ve francouzských, švédských nebo třeba portugalských e-shopech. Může za to nové nařízení Evropské unie, které od 3. prosince zakazuje takzvanou geoblokaci.

Geoblokace je praktika založená na tom, že vám e-shop nabídne specifické podmínky na základě vaší státní příslušnosti, místa bydliště nebo místa aktuálního pobytu. S těmito praktikami je od 3. prosince konec. Obchodníci teď musejí dovolit nakoupit všem zákazníkům bez ohledu na to, odkud jsou. Neznamená to však, že by online prodejci museli začít doručovat své zboží do ostatních členských států.

„Hlavní princip je v tom, že obchodník by neměl vůbec řešit, z jaké země k němu zákazník přichází. V kamenném obchodě vám taky nikdo nezakáže nakoupit kvůli tomu, že nejste zdejší. Data o zákazníkovi, která v online světě obchodníci snadno zjistí, nesmějí zneužívat k jeho diskriminaci,“ vysvětluje Tomáš Petrů z firmy oXyShop, která je předním tvůrcem českých e-shopů a dodavatelem e-commerce řešení.

Zákazníci tak mohou od prosince vybírat konkrétní produkty po celé Evropě a nakupovat je tam, kde najdou nejlepší poměr kvality a ceny. Zároveň je však potřeba počítat s tím, že při nákupu ze vzdálenějších lokalit zaplatí víc na dopravě.

Nařízení definuje 3 pravidla, kterými se obchodníci budou řídit. První z nich říká, že prodejce nesmí blokovat přístup na svoje stránky nebo automaticky přesměrovat zákazníky jen proto, že nejsou ve stejné zemi.

„Automatické přesměrování zákazníka bez jeho souhlasu bude možné jen v případě, že obsah na cílové adrese se zásadně neliší od obsahu zákazníkem původně požadovaného. Podle nařízení se nesmí lišit úpravou, použitím jazyka nebo jinými charakteristikami, které tuto verzi konkretizují pro zákazníky určité státní příslušnosti, místa bydliště nebo místa usazení. Znamená to, že pokud chcete zákazníkovi nabídnout zobrazení jiné jazykové verze, musí s tím souhlasit,“ upřesňuje advokát Josef Aujezdský z Advokátní kanceláře Mašek, Kočí, Aujezdský.

Stanovení odlišných cen na webech s různým jazykovým nastavením však nařízení nijak nereguluje. Může jednoduše nastavit pro Němce jinou cenu než pro Čecha. Co ale dělat nesmí, je zakázat Čechovi, aby nakoupil na německé verzi webu. Státní příslušnost zkrátka nemůže automaticky předurčovat cestu ke zboží.

Další 2 pravidla se týkají nastavení stejných obchodních a platebních podmínek. Pokud si zákazník ze Slovenska objedná zboží na českou adresu, musí vůči němu český obchodník uplatnit stejné podmínky, jako kdyby si zboží objednával Čech. Stejně tak nesmí online podnikatelé diskriminovat zákazníky kvůli tomu, kde mají svůj bankovní účet nebo odkud pochází jejich platební karta. Na implementaci nových pravidel zbývá e-shopům necelý měsíc.

Nařízení se netýká jen zboží. Jeho pravidla budou muset dodržovat také poskytovatelé elektronických služeb, jako jsou datové sklady, webhosting nebo cloudové služby. Nevztahuje se zatím pouze na audiovizuální služby, jako jsou e-hudba, e-knihy, on-line hry či software.

Problémy s geoblockingem se snaží Evropská unie řešit už od května 2016, kdy Komise poprvé předložila původní návrh o geoblockingu. Nařízení 2018/302, které geoblocking definitivně zakazuje, odhlasovala Rada 27. února 2018.

Zdroj: NARRATIVE MEDIA

Odkaz na celé nařízení 2018/302:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX%3A32018R0302

 

Comments

comments

Vyhledat