NFT – od kryptokoček až po digitální umění
V poslední době se nejen po internetu začínají množit zmínky o záhadné zkratce NFT, o níž mají obzvláště ti, kteří stále upřednostňují standardní měnu před tou virtuální, pouze mlhavé představy. Co se tedy pod zkratkou NFT skrývá a proč je to mezi mnohými nadšenci do kryptoměn momentálně takový hit?
Co je to NFT?
NFT je anglickou zkratkou pro non-fungible token, v překladu nezastupitelné tokeny, obyčejně skloňované jako ,,nifties“. Princip NFT tkví právě v jejich nezastupitelnosti – to znamená, že na rozdíl od Bitcoinu nebo obyčejné koruny se hodnota mezi jednotlivými nifties liší. Naopak hodnota jednoho Bitocoinu se rovná hodnotě Bitcoinu druhého, přičemž to samé pravidlo bychom mohli aplikovat i na ostatní měny, jak virtuální, tak fyzické – nerozhodujeme se, jakou konkrétní stokorunovou bankovkou zaplatíme, pokaždé za ni dostaneme to samé, ať už zaplatíme tou či onou.
Sběratelské kartičky a NFT
Vhodným přirovnáním k NFT tak mohou být kupříkladu sběratelské kartičky s pokémony či hokejisty, které se mezi sebou různí právě svou (sběratelskou) hodnotou. Rozdíl mezi nimi a NFT pak spočívá už jen v jejich digitální povaze, která může být nejrůznějšího typu – od obrázku, melodie, videa až po tweet anebo facebookový komentář, jehož finanční ocenění se může vyšplhat až k závratným částkám. Nejčastěji se s nifties obchoduje na online tržištích, přičemž dominantní roli na trhu s NFT hraje portál OpenSea. Stanete-li se však vlastníkem takovéhoto NFT, neznamená to, že by se daný obrázek, video nebo cokoli jiného nemohlo kopírovat a dál využívat dalšími uživateli internetu. Proč tedy za něco takového platit?
Vlastnictví a investice
Důležité je zmínit, že to, na čem fenomén NFT obecně staví, je jeho investiční potenciál. Navíc jste to pouze vy, kdo může s daným NFT obchodovat. Zakoupíte-li si totiž NFT, potvrzení o této koupi obdržíte v podobě certifikovaného potvrzení o jeho vlastnictví, které je řádně zapsáno do decentralizované účetní databáze, takzvaného Blockchainu. Ten slouží k zaznamenávání všech kryptoměnových transakcí. Nikdo jiný s vaším NFT obchodovat nemůže, jelikož nemá digitalizovaný certifikát, který by jeho vlastnictví oficiálně stvrzoval. NFT je po zakoupení vidět ve vaší ETH peněžence, kterou si musíte založit, když chcete vstoupit do NFT prostředí.
CryptoKitties, aneb o obchodování s virtuálními kočičkami
Mohlo by se zdát, že NFT je věcí posledních pár měsíců, ale počátky tohoto novodobého trendu bychom mohli vystopovat až do roku 2017. Tehdy kanadská společnost Axiom Zen přivedla na svět digitální blockchainovou hru CryptoKitties. Ta fungovala na bázi o něco starší kapesní elektronické hračky Tamagočči – zakoupili jste si virtuálního domácího mazlíčka, konkrétně animovanou kočku, o níž jste se následně starali a mohli s ní dále obchodovat. Spíš než zábavou jsou ale CryptoKitties způsobem investice, což dokládá skutečnost, že nejdražší CryptoKitty pojmenovaná Dragon se prodala za 253 ETH (nejčastěji používaná měna pro obchod s NFT), v přepočtu za 170 000 dolarů (3,8 milionů Kč). A ačkoli se předpokládalo, že obliba této hry brzy opadne, do chovu CryptoKitties se můžete pustit i dnes.
První tweet, digitální umění a Nyan Cat
Nedávno spoluzakladatel Twitteru Jack Dorsey vzbudil rozruch po celém světě – na webové stránce Valuables by Cent nabídl v aukci historicky první tweet, kterého je současně autorem. ,,just setting up my twittr,“ píše v patnáct let starém příspěvku, o který se ihned projevil zájem vysokými příhozy. Nesporná investiční hodnota Dorseyho prvního tweetu z roku 2006 byla potvrzena jeho finální cenou, která překročila hranici dvou a půl milionu dolarů.
I umění se zasadilo o popularizaci NFT, a to když na začátku března tohoto roku londýnský aukční dům Christie´s vydražil dosud nejdražší obraz v online aukci. Stala se jím monumentální virtuální koláž amerického digitálního umělce Mika Winkelmanna tvořícího pod přezdívkou Beeple, který po dobu šestnácti let každý den zveřejňoval na internetu jeden svůj nový digitální obrázek, nesoucí název everyday. Ze všech těchto 5000 obrázků následně vytvořil již zmiňovanou koláž, kterou příznačně pojmenoval Everydays: The First 5000 Days (Každodennost: Prvních 5000 dní) a která se vydražila za téměř 70 milionů dolarů (1,53 miliardy korun). Ale Každodennost Mika Winkelmanna rozhodně není ojedinělým případem – například Aphex Twin, průkopník elektronicné hudby a zakladatel labelu Warp, prodal své hudební dílo /afx\/weirdcore\<blockscanner> vizuálně ztvárněné umělcem Weirdcorem za 72 ETH (necelé tři miliony korun).
Jako NFT se může prodat skutečně cokoliv – i známý gif vesmírem létající kočky za melodie japonské popové písničky, našel svého majitele. Ten byl za toto NFT-gif s oficiálním názvem Nyan Cat ochoten zaplatit 300 ETH, v přepočtu cca. 600 000 dolarů (12 milionů Kč).
Proč jsou NFT tak populární?
Lákadlem ke koupi nějakého NFT je jeho investiční hodnota, která může v budoucnu stoupat (ale i stagnovat nebo klesat). V jejich potenciál ale spousta lidí věří, mezi nimi i nadšenec do technologií Petr Mára, jenž před časem investoval 32 ETH (přes milion korun) do jednoho z 9999 avatarů CryptoPunks. Jak napsal na svém instagramovém profilu, cena tohoto avatara od amerického studia Larva Labs byla před měsícem třetinová. Petr Mára si sice budoucností NFT také není jistý, ale zato vidí v jejich skupování určitou příležitost. NFT jsou čímsi unikátním, limitním, každé jednotlivé NFT má svůj příběh, díky němuž jeho hodnota pravděpodobně dlouhodobě poroste. A čím je tento příběh výjimečnější, tím je pravděpodobnost budoucího zisku vyšší.
V poslední době se však objevuje několik silných argumentů, které všeobecnému nadšení z NFT odporují. Nejenom že se na online tržištích nabízí k prodeji díla ve formě NFT bez souhlasu jejich autorů, podle některých nifties představují i nezanedbatelnou zátěž pro životní prostředí kvůli velkému množství výpočetní energie, která je potřebná pro jejich zápis do Blockchainu.
Obchodovat přitom s NTF může zkusit každý, jejich ceny se pohybují od pár dolarů až po astronomické částky.
Ilustrace: