No Alla Violenza. Rok 1990 patřil jedinýmu tričku…

foto David Squire / flickr / CC BY-NC-SA 2.0 license. https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/
foto David Squire / flickr / CC BY-NC-SA 2.0 license. https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/

Naše spolupráce s blogem Style Surfin, díky kterému jsme v minulosti publikovali řadu článků o subkulturách, se dočkala volného pokračování. tentokrát se podíváme do roku 1990.

 

No Alla Violenza

 

Mistrovství světa ve fotbale, Itálie, 1990…

Jenom pár měsíců po revoluci přišla další euforie. MS ve fotbale. Československá fotbalová úderka vtrhla do Itálie. Spolu s československou reprezentací nebohý Apeninský poloostrov zaplavily tisíce fanouškovských účesů „na Jágra“ – mulletů, houní, čolků, knížek, jak libo – a Italové zažívali oprávněný estetický šok. 

V Británii tou dobou ale řešily jiný věci. 

Pilulka extáze způsobila, že nechvalně proslulí britský fotbaloví fans koncem osmdesátek výrazně otupili svý ostří. Mlátičku nahradilo celoostrovní peace & love. Před rvačkama měl výraznou přednost acid house a fashion.

Na nezvyklý klid na britských stadionech zareagovali londýnští bratři Parkerové, který na podzim roku 1989 vyrobili tričko s italským nápisem No Alla Violenza. T-shirt se sloganem Ne násilí reagoval na blížící se italský šampionát. Anglický fans se na něm měli prezentovat jako holubičky míru.

Z trička se během pár týdnů stal nečekaný hit. Stal se nedílnou součástí acidhouseových dancefloorů, kytarovýho shoegazu, mírumilovných fotbalových ochozů a v roce 1990 neexistoval v britský popkultuře snad nikdo, kdo by ho neměl. 

Slogan No Alla Violenza se dostal i do britský hitparády, a to v podobě názvu remixu k oficiální skladbě šampionátu New Order – World In Motion. Remix No Alla Violenza vytvořil Andy Weatherall. V týhle fázi mi nezbývá než připomenout Kabáty a Lucky Bílý atd atd :))

Jen malý dodatek: anglický fotbalový fanoušci si z nápisu zas tak velký ponaučení nevzali. S carabiniery si dali několikrát pěkně do držky. Moc extází sebou evidentně nepřibalili.

Bratři Parkerové na tričku vydělali několik desítek tisíc liber. Ne, nenakoupili pilule, nýbrž zainvestovali do nově vzniklýho oděvního labelu Burro. Z něj se nakonec stala jedna z oděvních ikon celých devadesátek…

Paul Weller v Burro odehrál celý turné roku 1992.

Label nejdřív cílil na novou vlnu mods. Paul Weller v Burro odehrál celý turné z roku 1992. O pár let později si tenhle label oblíbili britpopoví prominenti v čele s Damonem Albarnem a hlavně Jarvisem z Pulp.

Burro mělo pobočku v Japonsku a navázala spolupráci třeba se značkou Sergio Tacchini nebo klasickými obuvníky Trickers. Burro bylo nahoře. Ale ne nadlouho… Style Surfin’ nedávno četl vzpomínání Olafa Parkera. Hořekoval, jak vždycky něco vymysleli a za pár měsíců už to prodával Topman. Proti takovým hráčům malý londýnský butik s punkovým přístupem neměl nárok…

V roce 2001 ještě vzbudil pozornost jejich t-shirt s nápisem I Hate The Beatles a rozčilil nejednoho nostalgika. Pak už to šlo jenom dolů. 

Dneska Burro prodává hlavně na internetu, koukněte na burro.co.uk a kupte si ikonu.

 

text: Tomáš Otta, Style Surfin‘

Comments

comments

Vyhledat