Nová karetní hra přiblíží práci novinářů
Vžít se do role novináře, naučit se něco o jeho práci, na vlastní kůži si ji vyzkoušet a získat alespoň malou představu o tom, co je to zpravodajství. To si klade za cíl nová karetní hra Nekrm Kachnu!, kterou aktuálně dokončují členové spolku Fakescape. Spolek pomocí workshopů s prvky únikových her učí především studenty základních a středních škol, jak si ověřovat informace a odhalovat dezinformace. Snaží se tak rozvíjet mediální gramotnost, která je u mladých lidí v Česku dlouhodobě nízká.
„Nad seriózní žurnalistikou se sbíhají temná mračna. Novináři se rozhodli spojit své síly a porazit deník, který šíří pouze lži a manipulace. Pomozte jim – vžijte se do role novinářů, nekrmte své čtenáře dezinformacemi a buďte lepší než deník Kachna.” Tak láká studentský spolek Fakescape na svůj nový projekt – edukativní karetní hru Nekrm Kachnu! rozvíjející mediální gramotnost, na jejíž dokončení nyní vybírají peníze na crowdfundingové platformě Hithit.
Název hry, který vychází z pojmu „novinářská kachna” užívaného pro označení neověřené, senzační a často nepravdivé zprávy, naznačuje, že i tentokrát se hráči budou zabývat dezinformacemi. „Hráči jakožto novináři vydávají články a snaží se získat co nejvíce čtenářů. Musí si ale dávat pozor. Pokud vydají článek s dezinformací, získá jej i se čtenářem dezinformační deník Kachna,” říká Veronika Sodomová, vedoucí kreativního týmu, který na karetní hře poslední dva roky pracoval.
„Z nové hry, kterou náš tým vytvořil, jsem opět nadšená. Od začátku naší existence si zakládáme na tom, že nevzděláváme formou frontální přednášky, ale prostřednictvím praktických workshopů a gamifikace, a toto je možnost, jak naše portfolio opět rozšířit,” uvádí Tereza Kráčmarová, předsedkyně spolku Fakespace, která s tématem gamifikace ve vzdělávání vystoupila také na konferenci TEDx.
Mediální gramotnost zábavnou formou
Součástí balení hry bude kromě pravidel také vzdělávací brožura, kde jednotlivé pojmy více do detailů vysvětlují sami novináři nebo mediální odborníci. „Oceňuji, že Fakescape dělá práci s přesahem. Tomu, kdo si hru pořídí, se nedostane do ruky jen karetní hra, ale komplexní vzdělávací balíček. Ačkoli se k tématu dezinformací i mediální gramotnosti obecně podařilo v poslední době připoutat více pozornosti, kvalitních materiálů, které by mohli využívat učitelé na školách, stále není mnoho. Navíc cítíme, že je důležité se o těchto tématech bavit nejenom ve školním, ale i domácím prostředí,” říká Miloš Gregor z Katedry politologie na FSS MU, který projekt Fakescape mentoroval při jeho vzniku a do brožury ke hře jako odborník na dezinformace také přispěl.
Aby mohla být hra Nekrm Kachnu! co nejlépe využívána v rámci školní výuky, připravují členové Fakescape také metodiku, která bude vysvětlovat, jak hra rozvíjí jednotlivé kompetence mediální gramotnosti. Hra byla při vývoji navíc testována s různými věkovými skupinami, mimo jiné i se studenty středních škol, aby dobře cílila na jejich schopnosti a dovednosti. Nová karetní hra ale není určená pouze do škol, ačkoli primárně tam by ji spolek rád rozšířil. Zahrát si ji mohou všichni starší dvanácti let. Ve Fakescape tak doufají, že se díky hře podaří navázat i mezigenerační dialog na téma médií.
Karetní hra Nekrm Kachnu! je těsně před dokončením, spolek Fakescape nyní na její tisk a distribuci vybírá finanční prostředky na crowdfundingové platformě Hithit. Hru by chtěli rozšířit do škol, knihoven nebo středisek volného času. Podpořit je můžete do 21. 8. zde.