Pozoruhodná retrospektiva osvoboditele Genesise Breyer P-Orridge v pražské galerii DOX

Foto Lukáš Král
Foto Lukáš Král

Na samém počátku pandemie koronaviru, v březnu roku 2020, zemřela v New Yorku ve věku 70 let na následky rakoviny vlivná umělkyně Genesis Breyer P-Orridge. Ještě před svou transformací v ženu se Gensis proslavil především jako frontman industriální kapely Throbbing Gristle a multižánrových Psychic TV, celý život se nicméně věnoval performancím a happeningům, výtvarnému umění, okultismu a sám na sobě demonstroval revoluční přístup k vlastnímu tělu-genderu. Během tohoto procesu se transformoval v ženu a od té doby o sobě hovořil v ženské osobě. Holešovický DOX uvádí až do 3. března 2024 mimořádně rozsáhlou expozici Genesisových děl, artefaktů a video dokumentů rekapitulující její umění-život. 

Výstava s názvem It Is a Painful Thing to Be Alone: We Are But One, jejíž název naráží na projekt Pandrogyne, v němž Genesis se svou tehdejší ženou Lady Jaye usilovaly o metafyzické sblížení vlastních těl, je dosud nejobsáhlejší retrospektivou uměleckého života Genesise Breyera P-Orridge. Návštěvníci si zde prohlédnou historické materiály jako manifesty, letáky, obaly desek nebo fotografie. Jsou zde zachyceny extravagantní performance projektu COUM Transmissions, industriálních Throbbing Gristle a následných Psychic TV, kteří obsáhli například avantgardní pop, alternativní rock či acid house a několikrát se představili v České republice. 

Foto Tomáš Cindr (c) DOX

Expozice sestává z pěti oddělených místností, kde si můžete prohlédnout “klasické” obrazy, objekty nebo artefakty. Ty doplňují roztodivné zvuky a ruchy z přítomných televizních vysílačů, kde se promítají videoklipy ke skladbám Throbbing Gristle – Discipline, Psychic TV – Godstar a PTV3 – New York Story. Člověk na první dojem netuší, odkud zvuky jdou a je váben vstoupit dál do útrob expozice. Dílo návštěvníka pohlcuje všemi smysly a bedlivější ohledávání exponátů vystačí na několik hodin. Genesisův život výstava mapuje chronologicky od uměleckých 60. let po nejaktuálnější díla, která vytvořila těsně před smrtí a dala by se označit jako Genesisovo “modré období”. Obtiskuje na nich záhyby ženského těla metodou sítotisku a připomíná tím tvorbu slavného popartového Newyorčana Andyho Warhola. 

Za koncepcí It Is a Painful Thing to Be Alone: We Are But One stojí newyorský galerista Benjamin Tischer, dcera Genesise P-Orridge Genesse a Otto M. Urban, znalec a propagátor československé dekadence, kterou před lety představil na rozsáhlé výstavě Decadence Now! v pražském Rudolfinu. Genesisova přehlídka v DOXu je výjimečná nejen množstvím, ale i výběrem přítomných děl. 

Kurátoři výstavy Genesse P-Orridge, Otto M. Urban a Benjamin Tischer / Foto Tomáš Cindr (c) DOX

Genesis, William Burroughs a H. R. Giger

Znalci a fanoušci ocení například originál uměleckého manifestu projektu COUM Transmissions, Genesisovy ručně malované fanziny, řadu vinylových alb od Throbbing Gristle a Psychic TV nebo díla umělců, jimiž se Genesis inspirovala a na něž navazovala. Na pražské výstavě jsou zahrnuta například díla spisovatele a výtvarníka Williama S. Burroughse, Briona Gysina, H. R. Gigera či dcery Genesise P-Orridge Genesse, která expozici uzavírá objektem podobajícím se svatyni, buddhistické stúpě. 

Těžko zážitek z obcházení a nahlížení do útrob svatyně popisovat slovy, jedná se nicméně o mimořádně meditativní a intimní záležitost, kterou jako rozloučení s otcem vytvořila dcera Genesse. Ve stúpě se promítá její láska k otci přetavená v řadu artefaktů, objektů a fotografických vzpomínek. Svatyně dokládá, že rituály potřebujeme a měli bychom na nich trvat. 

Svatyně, nebinární kniha a zbytečné konstrukty

Genesse je také editorkou otcovy posmrtně vydané knihy Nonbinary. “Genesis ráda probouzela v lidech individualismus. Plno z toho, co dělala, předběhlo dobu. Binární a nebinární otázky řešila poměrně dlouho. Jako problematický viděla samotný konstrukt, proč bychom měli být tohle nebo tamto. Kniha Nonbinary pojednává o tom, že nemusíme být nic z toho, nemusíme být žena, muž, nemusíme takové konstrukty přijmout. Na druhou stranu, je dobře mít nyní ve veřejném prostoru takovou platformu a diskurs. Myslím, že Genesis by byla šťastná, že se bavíme o genderu a nonkonformitě a bereme je za normálnější, druhými přijímanější,” dodává sympatická Genesse, která výstavou DOXu v den press preview prováděla. 

Foto Tomáš Cindr (c) DOX

Genesis byla kultovní osobností, která přitahovala druhé. Šokování veřejnosti bylo v rámci její filosofie prostředkem, nikoliv samoúčelností. Její dílo mělo inspirovat, nikoliv z lidí dělat jeho kopie. Genesis byla na jednu stranu přívětivý člověk, který se dokázal bavit o zázraku zrodu nového života a výchově dětí, na stranu druhou svou tvorbou a experimenty vzbuzovala nepříjemné pocity a reflexe. Co v lidech vzbuzuje násilí? Co je hezké, ošklivé a proč? Co je to vlastně estetika, jaká a proč se nám líbí? Genesis svým dílem nastavovala zrcadlo, byla náročná na sebe i na publikum, neustále zkoušela nové věci a život v pravém slova smyslu přetavila v umění. “Máme návyky lidí z pravěku, ale žijeme v době, kterou charakterizují nové technologie,” tvrdila před 15 lety Genesis. “Funkce lidského těla a naše životní návyky je třeba změnit. Domnívám se, že lidské bytosti budou nuceny opustit planetu Zemi a vydat se do vesmíru.”

Organizátoři výstavy It Is a Painful Thing to Be Alone: We Are But One doporučují návštěvu od 16 let věku kvůli řadě explicitních obrazů a videí, v nichž se zobrazují lidské genitálie, pornografický materiál či záběry z plastických operací.

Text: Lukáš Král / Foto: Tomáš Cindr


Psali jsme o výstavě:

Comments

comments

Vyhledat