Pražský divadelní festival německého jazyka hledá společnou vinu
28. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka od 4. listopadu do 3. prosince přinese výběr výrazných německojazyčných inscenací z repertoáru Berliner Ensemble, Schaubühne Berlin, Thalia Theater Hamburg, Schauspielhaus Zürich, Volkstheater Wien či lucemburského Escher Theater. Představení budou uváděna s českými titulky. Součástí prestižní přehlídky bude česká inscenace původně německojazyčného textu, za kterou festival každoročně uděluje Cenu Josefa Balvína. Ochotnický soubor ŽUMPA Nučice připomene významné životní jubileum zakladatele festivalu Pavla Kohouta. Představení Berliner Ensemble Venku přede dveřmi / Draußen vor der Tür věnujeme Česko-německému fondu budoucnosti, našemu dlouholetému, nanejvýš významnému partnerovi, který letos oslaví 25 let své existence. Chybět nebude ani atraktivní off-program s workshopem s vynikající německou scénografkou Ninou Wetzel, výstavou její scénografické tvorby či odbornou konferencí.
Předprodej vstupenek v síti GoOut startuje 21. října – více informací na festivalovém webu www.theater.cz a na www.goout.net
„Sloganem letošního ročníku je slovní spojení selber schuld (Sami jsme/jste/jsou vinni, Můžeme/můžete/můžou si za to sami), které poukazuje na aktuální stav světa, k němuž bohužel všichni přispíváme – naší společnou vinou. Už zase žijeme ve světě válek a krvavých konfliktů, chrastíme zbraněmi a neslyšíme slova. Nejde o to připisovat vinu někomu jinému, spíše si uvědomit tu vlastní a usilovat o hledání nápravy,“ konstatuje Petr Štědroň, ředitel festivalu.
Událostmi nabitý 28. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka 21. října předznamená oblíbený divadelní výlet. Tentokrát je festivalové publikum zváno do vídeňského Volkstheateru, ovšem na produkci berlínské Volksbühne – na oceněnou Inscenaci roku Ophelia’s Got Talent. Fluktuace, reflexe, reprodukce, léčení a násilí: v nové jevištní práci rakouské choreografky, režisérky a performerky Florentiny Holzinger uskutečňuje multidisciplinární a vícegenerační soubor fyzickou studii k psychologii vody ve 21. století.
Festivalový program se naplno rozjede 4. listopadu v Divadle Archa inscenací Doughnuts. Dílo japonského divadelníka Toshiki Okady uvede Thalia Theater Hamburg. Toshiki Okada používá současnou verzi techniky japonského divadla nó. Pro Doughnuts shromáždil v hotelové hale hrstku hostů konference. Svět je jako kobliha: spousta okraje a uprostřed díra. S rostoucí erozí všech jistot se prázdnota zvětšuje a zvětšuje…
Letošní jubilant Pavel Kohout (*20. července 1928) je autorem tří básnických sbírek, desítek dramat, románů, novel a povídek. A je také zakladatelem Pražského divadelního festivalu německého jazyka, který založil v roce 1996 jako Německé divadlo v Praze a působil zde do roku 2008. Coby poděkování festival uvede 10. listopadu v Divadle na Vinohradech tragikomickou hříčku Sex v nastudování ochotnického spolku ŽUMPA. Pavel Kohout Sex napsal v nejneutěšenější době „pro pobavení přátel“.
Následující den, 11. listopadu, bude Divadlo na Vinohradech hostit Berliner Ensemble s inscenací Venku přede dveřmi / Draussen vor der Tür – „hrou, kterou žádné divadlo nechce hrát a žádné publikum nechce vidět“ – jak se o ní vyjádřil její autor Wolfgang Borchert. Ve své původně rozhlasové hře Borchert formuloval v roce 1947 pocity a situaci vojáků, jimž válka vzala nejen zdraví a rodiny, ale i naději na lepší budoucnost v době míru. Hra se s velkým úspěchem později hrála i na jevištích v Evropě a v zámoří.
Do Divadla pod Palmovkou zamíří členové souboru Volkstheater Wien, aby ve zdejším Studiu Palm Off 14. a 15. listopadu odehráli inscenaci Stud / Die Scham, jejíž autorkou je Annie Ernaux, laureátka Nobelovy ceny za literaturu. Střízlivým, křišťálově čistým jazykem a s nesmírně ostrou pamětí rozebírá svůj obtížný vztah k vlastnímu původu a nesmazatelný pocit studu ze své společenské podmíněnosti. Text plný odvahy a přesnosti – a zároveň neustále řešící pochybnosti o tom, do jaké míry může text vůbec vydávat svědectví.
Rekonstrukcí traumatické noci provádí francouzský autor Édouard Louis v autobiografickém románu Dějiny násilí / Im Herzen der Gewalt stejně tak osobní jako společensky pronikavou analýzu dospívání, touhy, migrace a rasismu. V rozmanitých reakcích na zločin, který na něm byl spáchán, se tak projevují formy násilí, které si společnost nechce připouštět. Divadelní adaptace románu měla německojazyčnou premiéru na jevišti Schaubühne Berlin a festivalové publikum ji uvidí 25. a 26. listopadu v DOX+.
Po loňské úspěšné premiéře letos pokračuje Open call pro mladé talenty. Cílem je podpořit zajímavé autorské projekty studentů německojazyčných uměleckých škol či jejich čerstvých absolventů, kterým festival poskytne vhodné prostory pro uvedení a patřičnou propagaci jejich tvorby. Vítěz vzešel z náročného výběru a stal se jím Odysseus si kupuje koně aneb Jak jsme se stali hrdiny / Odysseus kauft sich ein Pferd oder Wie wir Helden wurden – studijní projekt Leny Reißner, která nyní působí jako autorka a režisérka v Hamburku. K vidění bude 25. a 26. listopadu v Divadle DISK.
Na Nové scéně Národního divadla 30. listopadu a 1. prosince přivítáme Schauspielhaus Zürich s inscenací Puzení / Gier. Dávno předtím, než se pro označení vztahů začal používat termín „toxický“, napsala britská dramatička Sarah Kane text právě o takových vztazích a násilí. Něžná, zoufalá dlouhá báseň pro čtyři hlasy jako by se nás ptala: je intimita vždy vnucováním? Jak uniknout násilí romantické lásky? A můžeme alespoň na krátký okamžik umlčet chtivé hlasy v našich hlavách? Wiebke Mollenhauer za svůj výkon získala cenu Herečka roku 2023 v anketě časopisu Theater heute.
Pražský divadelní festival německého jazyka se snaží motivovat českou divadelní scénu jednak svou hlavní činností, kterou do ní vnáší impulsy prostřednictvím německojazyčného divadla, ale i přímo, každoročním oceněním nejlepší české inscenace původně německojazyčného textu – Cenou Josefa Balvína. O laureátovi rozhoduje porota kritiků Divadelních novin. Ten letošní se představí 2. prosince. Stalo se jím Divadlo X10 s trilogií Liona Feuchtwangera Čekárna. První díl má název Úspěch a Divadlo X10 jej uvádí od roku 2021 jako konzistentní velký činoherní projekt. Druhá část Oppermannovi se odehrává v předvečer Hitlerova nástupu k moci a období krátce poté, mapuje tedy první týdny a měsíce nacistické vlády. Trilogie je završena Vyhnanstvím, jehož tématem je osud německých emigrantů v Paříži.
Na závěr festivalu se 3. prosince v holešovické La Fabrice představí lucemburský Escher Theater a St. Pauli Theater z Hamburku s inscenací Ve stínu diktatury – Herec René Deltgen / Im Schatten der Diktatur – Der Schauspieler René Deltgen. Belgický divadelní herec Kristof Van Boven, který působí v Německu, je ve hře Ve stínu diktatury spolu s režisérem Frankem Feitlerem zodpovědný za text a dramaturgii. V centru pozornosti je život Reného Deltgena a zejména jeho herecká kariéra za vlády národních socialistů.
Letošní Off-program bude z velké části věnován renomované německé scénografce Nině Wetzel, absolventce scénografie a kostýmního výtvarnictví na École Supérieure des Arts et Techniques v Paříži. Během své bohaté profesní kariéry pracovala např. v Deutsches Schauspielhaus in Hamburg, Volksbühne Berlin, Schauspielhaus Zürich, Residenztheater München, Maxim Gorki Theater Berlin, Burgtheater Wien, Théâtre Vidy-Lausanne, Opéra de Dijon, Comédie-Française a na dalších prestižních scénách. Připraven je workshop s Ninou Wetzel a výstava její scénografické tvorby v Goethe-Institutu a v Divadle Na zábradlí.