Představujeme finalisty Designblok Diploma Selection – módní design
Designblok ve spolupráci s EUNIC Cluster ČR uvede v roce 2023 devátý ročník mezinárodní soutěže Diploma Selection. Diploma Selection představuje v rámci Designbloku tvorbu nejtalentovanějších evropských diplomantů v oboru produktového a módního designu. Vítězové obou kategorií získávají finanční odměnu 1000 EUR, věcné ceny a možnost samostatné prezentace na následujícím ročníku Designbloku.
S pracemi finalistů oboru módního designu se můžete seznámit na sérii módních přehlídek v Malé dvoraně Veletržního paláce (Dukelských hrdinů 47, Praha 7) v sobotu 7. října 2023.
Blok 1 | Začátek: 13:00 | Kristýna Teršlová (CZ) Bastiaan Reijnen (NL) Olivia Lottersberger (NL) Lea Kelm (DE) |
Blok 2 | Začátek: 14:30 | Inès Torrens (NL) Tomáš Němec (CZ) Tomáš Máčik (CZ) Maria Czarnecka (PL) |
Blok 3 | Začátek: 16:00 | Alexandra Gnidiaková (CZ) Friedrich Fromm (DE) Pola Wiślicz (PL) Ivana Janigová (SK) |
Blok 4 | Začátek: 17:30 | Maud Groote Schaarsberg (NL) Tomasz Umbras (PL) Tim van der Plas (NL) |
Maria Czarnecka
Academy of Fine Arts in Warsaw / Polsko
Ve své kolekci jsem hledala udržitelnější řešení mimo svět západní módy. Japonské umění mě inspirovalo k práci s obdélníkovými střihy. Mnoho oděvů z kolekce je bezešvých. Za použití origami technik jsem dosáhla 3D tvarů. Tento postup mi umožnil vyhnout se textilním odstřižkům a plýtvání materiálem. Dalším zásadním motivem mé kolekce jsou transformace. Oděvy se proměňují a mění význam, kombinují západní a japonský look dodávají látce pohyb.
Friedrich Fromm
ArtEZ University of the Arts Arnhem / Nizozemí
Na Designbloku představím svou letošní bakalářskou kolekci, která se skládá z 8 pánských oděvů. Snažil jsem se propojit svět kancelářského oblečení, známý svými omezeními a pravidly, s uvolněnějšími skupinami, jako jsou sprejeři nebo hooligans, a vytvořit tak hybridní šatník. Čtyři roky jsem studoval módní návrhářství na ArtEZ a rád bych se i nadále věnoval pánské módě, její bohaté historii a pánskému krejčovství jako řemeslu.
Alexandra Gnidiaková
Academy Of Arts, Architecture And Design In Prague / Česká Republika
Hlavnou hrdinkou kolekcie sa stala Žofia Bartáková prezývaná Hraběnka. Hraběnka bola pozoruhodná osobnosť, opradená mnohými poverami, ktorú bolo možné najmä po zotmení ešte do deväťdesiatych rokov stretnúť v uliciach nočnej Prahy. Práca sa zároveň zaoberá otázkou rozdielu medzi odevom a kostýmom a jej relevantnosťou v dnešnej dobe. Kladiem si otázku, nosí odev osobnosť a kostým vytvorená persona?
Maud Groote Schaarsberg
ArtEZ University Of The Arts Arnhem / Nizozemí
Pocházím z východní části země, která je často považována za venkov. Odtud pramení i moje „přízemní“ povaha. Mám slabost pro rozmarnost a často nacházím v srdci módy humor. I když se snažím předat nějaké poselství, vždy za tím najdete spiklenecké mrknutí.
Ivana Janigová
Academy Of Fine Arts And Design In Bratislava / Slovensko
Ivana Janigová je čerstvou absolventkou VŠVU v Bratislavě. Ve své tvorbě se zabývá zejména textilní manipulací, přičemž své modely koncipuje spíše jako samostatné charaktery než malé součásti kolekce. Kolekce Folie Imposée se zabývá problematikou neurologických poruch vnímání, kdy každý z modelů popisuje určitý element nebo diagnózu v osobním, společenském či historickém kontextu.
Lea Kelm
Burg Giebichenstein University Halle / Německo
Kolekce si klade za cíl uspíšit smrt módního archetypu: velmi štíhlého, bílého, schopného trans těla. Má být podnětem k integraci nových typů těl tak, aby se společenské standardy staly inkluzivnější. Koncept utvářela moje vlastní zkušenost jakožto mileniálky a toho, jak vnímám své tělo já a druzí. Do procesu i reprezentace sebe sama byly zapojeny modelky s různými typy postav, které měly slovo od prvního kroku, tj. výběru oděvu po výběr fotografií.
Olivia Lottersberger
Artez University Of The Arts Arnhem / Rakousko
Kvůli studiu jsem se přestěhovala do zahraničí a díky tomu jsem se hodně naučila o své rodné zemi, Rakousku, i o svém složitém vztahu k ní. Ve své diplomové práci tento milostný příběh přetvářím do ručně šitých oděvů, které vyprávějí prostřednictvím textilií a kulturních elementů, veselým, upřímným a spontánním způsobem. V osmi ženských modelech se silné a barevné siluety prolínají s jemnými a citlivými detaily.
Tomáš Máčik
Academy Of Arts, Architecture And Design In Prague / Česká Republika
Kolekcia „Haute Hurbanovo“ symbolizuje rôzne postavy a vekové skupiny obyvateľov žijúcich v mojom rodnom meste s názvom Hurbanovo. Hlavným zdrojom inšpirácie boli spomienky z detstva a vizuálne atribúty čerpané z pozorovania spôsobu obliekania ľudí v Hurbanove. Každodenné kúsky odevov sú pretvorené do konečnej podoby tak, aby spájali svet módy s estetikou malomestského prostredia.
Bastiaan Reijnen
Artez University Of The Arts Arnhem / Nizozemí
VÓT’TETÈSJ znamená v místním holandském limburském dialektu „zadní kapsa”. Kolekce byla inspirována místní lidovou legendou o tzv. bokkenrijders. Kolekce představuje tuto legendu z 18. století moderním způsobem a vytváří uniformu pro novou generaci jezdců na kozlech, kdy nedostatek proměňuje v luxus. Kolekce sestává s přešitých textilií nalezených na trhu se starožitnostmi, neprodejných látek a darovaných kusů oděvu, které byly ručně opraveny nebo vyšity.
Tomáš Němec
Academy Of Arts, Architecture And Design In Prague / Česká Republika
Ve své diplomové práci s názvem „Eva Che” jsem se zabýval pohledem a vnímáním múzy v kontextu dějin výtvarného umění a módy. V rámci praktické části tak vznikla oděvní kolekce inspirovaná osobností Evou Che, kterou považuji za svou vlastní múzu. Kolekce je určitým dialogem, konfrontací, ale také souzněním mezi mnou a Evou a klade důraz na důležitost samotného procesu a spolupráci založené na vzájemné důvěře a respektu.
Kristýna Teršlová
The University Of West Bohemia In Pilsen / Česká Republika
Má diplomová práce obsahuje šest modelů inspirovaných bioluminiscenčními hlubokomořskými rybami. V této kolekci pracuji s experimentálním použitím hedvábné organzy s jemným zlatým zátěrem. Svítícího efektu jsem dosáhla užitím luminiscenční výšivky. Celou kolekci doplňují zlaté kabelky.
Inès Torrens
Artez University Of The Arts Arnhem / Nizozemí
„Thirty seconds…and Yet”je kolekce založená na výzkumu, která studuje oděv v muzejním konzervačním prostoru prostřednictvím procesu navrhování. Tento projekt se zrodil jako protest proti rychlé módě a zapomínání na skutečnou hodnotu oděvu, zejména v rostoucích formách médií. Kolekce je především o čase, se specifickým odkazem na laboratorní protokoly (většinou se počítá několik vteřin při chemických zásazích do oděvů). Čas se však v tomto prostředí, které se zdá být protiproudem společenského tempa, zastavil.
Tomasz Umbras
Academy Of Fine Arts In Warsaw / Polsko
Kolekce „Návrat čarodějnice” představuje svět věnovaný nepochopeným stvořením, která nedokáží žít mezi lidmi. Hledám nové interpretace významu slova „čarodějnice” jakožto symbolu vyvrhele, a to formou propojení světa zvířecího se světem lidským – tak vzniká moje představa nového druhu. „Návrat čarodějnice” oslavuje záhadnou, nadpřirozenou, tajemnou a zvláštní energii přírody. Moje kolekce přináší bezešvé plstěné skulpturální oděvy, které se stávají uzdravujícím brněním.
Tim Van Der Plas
Willem De Kooning Academy, Rotterdam / Nizozemí
Každý model ztělesňuje projev mé deprese: Stud, Útěk, Chybně identifikovaný chtíč, Komunikační omezení, Hledání útěchy v nepohodlí a Truchlení nad mým vnitřním dítětem. Každý projev je pečlivě analyzován prostřednictvím introspektivního, akademického a historického výzkumu. Tato ztělesnění jsou pak zasazena do vizuálního kontextu posmrtné fotografie, abych je mohl znovu představit světu, vzít si z nich to, co jsem se naučil, a zanechat za sebou to, co mě celé ty roky brzdilo.
Pola Wiślicz
Academy Of Fine Arts In Warsaw / Polsko
Ve svém projektu, k němuž mi jako inspirace posloužila nejistota panující kolem budoucnosti mé i budoucnosti světa se zamýšlím nad koloběhem života na Zemi – příroda nakonec všechno po smrti bez rozdílu uchvátí a přetvoří a já v tom nacházím určitou útěchu. Moje kolekce vypráví únikový příběh o lidech z budoucnosti, kteří postupně získávají nové tvary reagující na tento cyklus. Zásadní částí mé práci jsou experimenty s bioplasty ve vztahu k dalším materiálům a vzniku nových možností nakládání s textilem