Rozhovor: Anja Huwe, X-mal Deutschland

foto Katja Ruge
foto Katja Ruge

Původně studovala výtvarnou školu, pak se vrhla do vod hamburské punkové scény. I když její kapela X-mal Deutschland už desítky let neexistuje, dodnes je Anja Huwe inspirativní a obdivovaná.

foto Ilse Ruppert

Po rozpadu skupiny stála  u zrodu slavné německé stanice Viva TV. Tehdy začínala v Evropě vlna elektronické hudba a Anja Huwe představovala její tvůrce v pořadech Housefrau a Trance, které i produkovala a stříhala.

Po konci Viva TV se vrátila k výtvarným počinům a stala se uznávanou umělkyní, která vystavuje po celém světě. A během Covidu nečekaně natočila nové sólo album, které vydal kultovní americký label Sacred Bones, spolu s reedicemi starých věcí X-mal Deutschland. Kruh se uzavírá. Anja Huwe je trochu zaskočená úspěchem a zájmem o svou osobu – ale ráda se necává zatáhnout do nových kreativních projektů.

foto Ilse Ruppert

Ráda bych začala pár slovy o vašem posledním albu Codes a pak se vrhnula na některé z tvých dřívějších prací. Jak se stalo, že vaše sólová deska vyšla u Sacred Bones? 

Caleb, který vede ten label, se zdá být velkým fanouškem mé tvorby. Snažil se mě kontaktovat prostřednictvím Alexe Bakera, který provozuje online magazín o post-punku.

Ano, znám ho. Často ho čtu, s Alexem jsme měli i rozhovor.

Alex nějakou dobu žil v Berlíně a potkala jsem ho před lety v New Yorku. Caleb ho přesvědčil, aby se mi ozval. Ten label jsem vůbec neznala, ale souhlasila jsem, že bychom si mohli promluvit.  Setkali jsme se, dali si pár drinků, a zjistila jsem, že je to opravdu milý člověk, velmi se zajímá o umění a je přímý, což mi vyhovuje. Takže jsme se rozhodli spolupracovat, a i když to trvalo dlouho, nakonec to pro všechny dobře dopadlo.

foto Jan Riephoff

Takže label Sacred Bones je fajn partner pro vydání i reedice. Muselo být super být na kultovním labelu, který všichni znají.

Ano, bylo to fantastické. Když jsem lidem řekla, že vydávám tam, všichni ho znali, což bylo skvělé. Jejich kancelář mi připomněla rané dny 4AD – malá, jen pár lidí, ale velmi nadšení.

Jak dlouho trvalo nahrávání tohoto posledního alba?

Začali jsme někdy počátkem covidu, tedy v roce 2021. Původně to byla jen jedna skladba, ale postupně se to vyvinulo v něco víc. Žiju v Hamburku a moje spolupracovnice Mona Mur v Berlíně, takže během lockdownů bylo těžké se setkat, ale zvládly jsme to. Nahrávali jsme každé dva týdny a nakonec se vše spojilo.

Témata písní jsou docela intenzivní, s odkazy na lesy a temnotu. Trávíte hodně času v přírodě?

Ano, trávím. Žiji blízko moře, takže trávím hodně času venku. Mám také ráda města, ale příroda pro mě s věkem získala větší význam. Oceňuju ticho a přítomnost zvířat – je to velmi uklidňující.

Anja Huwe, foto Katja Ruge

Když jste byla mladší, tíhla jste více k městskému životu?

Určitě. Když mi bylo 16 nebo 17, chtěla jsem být ve městě, a jakmile jsem mohla, přestěhovala jsem se do hamburské čtvrti červených luceren. Bylo to pro mě všechno nové a vzrušující. Ale i tehdy jsem potřebovala občas vypadnout, trávit čas v místech jako Londýn nebo New York.

Hamburk se pravděpodobně hodně změnil od těch 80. let. Jak ho vidíte teď?

Opravdu se hodně změnil. Je to bohaté město, takže má jinou atmosféru než Berlín, který je spíše centrem pro umělce. Hamburk je moje základna, ale trávím hodně času mimo město, cestováním a objevováním. V Hamburku mají lidi dost peněz, ale nedávají je an odiv. Říká se, že hamburská barva je tmavě modrá.

Když mluvíme o cestování, stále vás baví být na cestách tak jako dříve?

Ano. Ráda trávím čas v různých městech a setkávám se s lidmi, i když samotné cestování může být vyčerpávající. Považuji za fascinující pozorovat, jak lidé žijí a co si myslí, zejména v takovém tavícím kotlíku, jako je New York.

foto Ilse Ruppert

Jak se daří vaší malířské kariéře? 

Výtvarné umění je pro mě stále velmi důležité. Umožňuje mi relaxovat a experimentovat.

Jakou techniku preferujete? Ty vaše velká plátna jsou asi všechno akryl?

Většinou pracuji s akrylem, protože rychleji schne, a tvořím velká plátna, někdy i tři na tři metry. Musím na tom plátně sedět, když maluju.

Ráda pracuji s  písmeny, integruji do své tvorby různé jazyky a symboly.

Ano, koncept často zahrnuje kombinaci hudby a barvy. Používám myšlenky z různých filozofií, jako je zoroastrismus, k vyjádření témat jako naděje a mír. Lidi se s těmito myšlenkami ztotožňují, i když neznají celý příběh, který za nimi stojí.

Anja Huwe a Mona Mur (foto Jan Riephoff)

Taky jsem se chtěla zeptat na vaše působení na Viva TV. Bylo to dost významná stanice i pro nás v České republice. Jak si na ty dny vzpomínáte?

Bylo to zajímavé období. Přestala jsem dělat hudbu a nevěděla, co dál. Kamarádka mi navrhla, abych se k ní přidala, protože pracovala na vývoji pořadu pro novou televizní stanici Viva. Tehdy zrovna přicházele elektronická hudba, což mě hodně lákalo. Představování hudby a dělání rozhovorů s DJi mě fascinovalo, opravdu jsem to milovala. DJs oceňovali, že vím, jak funguje hudba, a ptám se podle toho. Nemyslela jsem, že mě někdo pozná, nikde jsem neříkala, že jsem měla kapelu, ale hodně těch muzikantů bylo nadšeno, třeba Westbam říkal, že si na moji muziku pamatuje, i když byl tehdy malý kluk.

Dělala jsem pro Vivu několik let, dokud toho na mě nebylo příliš, a musela jsem skončit: mít dva pořady souběžně, všechno vymýšlet, točit a stříhat bylo na mě moc. Ale je zajímavé vidět, jak moje práce ovlivnila různé generace a komunity, dokonce i teď s novým albem.

Co máte naplánováno na příští týdny? Nějaké cesty, výstavy, hudební turné?

Něco se děje, i když o tom zatím nemohu mluvit. Plánujeme nějaké nové vydání a remixy, a byla jsem pozvána na výstavu v New Yorku, ale teď se soustředím na jiné projekty. Bohužel o tom budu oci mluvit až za nějakou dobu!

 


(EN VERSION)

https://anjahuwe.com/

https://xmaldeutschland.bandcamp.com/album/codes

 

Comments

comments

Vyhledat