Rozhovor s tvůrci z Ultravagant – buď svůj a upcykluj!

Foto:  archiv 
Ultravagant
Foto: archiv Ultravagant

Možná jste na našich sociálních médiích zaznamenali videa mladé značky Ultravagant, která se zaměřuje na  upcyclované oblečení pro svobodomyslné lidi. Osobitý brand se vyznačuje také nevšedními akcemi kombinujícími hudbu, módu a umění, aniž by zapomínal na originalitu a styl. Přinášíme rozhovor se zakladateli Ultravagant, Matějem Kačírkem a Hoštym, nejen o důležitosti být sám sebou, ale také o tom,  jak svou osobnost vkládat do oblečení.

Foto: archiv Ultravagant

Jak vznikl název Ultravagant?

M: My jsme se už od střední s Hoštym oblíkali rádi hodně extravagantně. V tý době, kdy to lidi ještě moc nedělali. No a my jsme byli víc než extravagantní, tak proto ultra. Ale jinak název vznikal celkem dlouho.

H: Původně jsme byly 4 a jmenovali jsme se třeba AV, GreatIV, Fashion dealers,…

M: No a teď, před dvěma třema rokama, jsme rozjeli Ultravagant nanovo. Chtěli jsme změnit jak název, tak logo, ale nakonec jsme změnili jen logo a v tom názvu jsme si našli to, kam se naše přemýšlení posunulo v průběhu let. Vést lidi k tomu být víc sami sebou. Jak skrze oblečení, tak skrze celkový přístup k životu. Takže Ultravagant je vlastně ten, kdo je sám sebou. Ať už je barevný, celý v černým, nebo se neoblíká vůbec… Když někdo vyzařuje svoji osobnost, je ultravagantní. Tím, že se nadnese nad pojem extravagance, tak se místo výstředního stane svůj.

Takže co je vaše hlavní message? Vaše motto značky?

H: Je to o tom být sám sebou, a hlavně být kreativní.

M: Být svůj, či nebýt.

H: To vychází ze Shakespearovský hry Hamlet….a nám to právě dává smysl, že buď jseš prostě sám sebou a nebo neexistuješ.

Kdo všechno stojí za Ultravagantem?

M: Za tím původním nápadem jsme hlavně my dva. (Matěj a Hošty). S tím, že když jsme to teď před třema rokama dávali z toho středoškolskýho projektu do serióznější věci, tak se k nám přidal třetí, Kubík.

H: Práci pak máme rozdělenou na nějaký segmenty, ale to hlavní udávání řešíme společně.

Produkujete poměrně velkou spoustu nejen oblečení ale i akcí… To vše zvládáte sami?

M: Kromě Kuby a dalšího Kuby máme další armádu Kubů, kteří nám pomáhají. Máme lidi jak na marketing, švadlenky, organizační tým…

H: Ale jsme napojený na další spousty jiných lidí co nám pomáhají se světlama, prostorama, úklidem… Snažíme se budovat trochu firemní strukturu, abychom my měli víc čas na kreatívu.

Tím se dostáváme k tomu, že nejste jen značka, ale pořádáte celou řadu akcí…

M: My jsme odjakživa chtěli, aby oblečení bylo takovou vstupní bránou do kultury. My tomu říkáme “culture spot”. Skrze to vše co děláme chceme kreativcům, mladým a všem konzumentům kultury otvírat obzory co vše se dá vnímat. K tomu všemu nám dost pomohl tenhle atelier, ve kterým teď jsme a vše pořádáme.

Z vaší tvorby mi přijde, že  je pro vás hodně důležitý upcycle. 

H: Dává nám to smysl z několika důvodů.

M: Vlastně okolo toho nebyla ani žádná diskuze. Prostě to tak bylo. Hlavně kvůli třem pilířům: ekologickej přesah, ty kousky jsou mnohem unikátnější a my si pak můžem “jen” hrát  s tím, jak je dohnat k větší dokonalosti a dát jim nový život. Plus nám přijde že ekologický přístup pomáhá k předání naší myšlenky o osobnosti a kultuře.

H: Chceme tím říct, že i když se pracuje s nějakým materiálem, který už tu byl, ale zpracuje se kvalitně, tak to furt může být plnohodnotnej produkt. Ale je za tím dost práce a prodáváme to zatím dost pod cenou. A taky jsem chtěl přidat další pilíř, kterým je originálnost každého produktu. Takže i když vybereme 20 bílých košil, tak každá bude trochu jiná. Stejně jako každý z nás je trochu jiný.

Řeknete mi něco o vaší poslední plesové kolekci? Bylo o ní celkem slyšet…

M: No ta byla spíš nejviditelnější, poslední je teď nová, kabátová. Tu jsme zrovna dneska fotili.

H: Ale o té plesové…pracovali jsem s tématem plesu, kde se potkává berlínské techno a první republika. Udělat z plesu pořádnou party.

M: Líbil se nám ten protiklad. Chtěli jsme nabourat vrchol elegantní a uhlazené první republiky, špinavým technem plným řetězů a kůže.

H: Zároveň to ladí s naší myšlenkou, kdy my jsme vzali ty formální věci (oblečení) a ty jsme osvobodili. Což je to stejný, jako sevřenost lidí nějakým společenským předpokladem, ta uniforma, kterou si musíme přizpůsobit. Být svůj a zároveň zachovat odkaz co nám předci zachovali.

M: Byla to naše největší akce a zároveň to byl sen Kubíka. Udělat si ples. A tak jsme to prostě udělali “když už z plnejch, tak z plnejch”, jak se říká. Hlavák, kolekce, přehlídka, photoshoot…

Jakým směrem teď vaši značku směřujete? K high fashion nebo mezi “obyčejné lidi”?

M: My máme “second brand”, což jsou vybraný kousky ze sekáčů, jen s potiskem nebo výšivkou, který prodáváme dejme tomu za levněji. Ale přes propracovanější “customy” v budoucnu, na kterých budou fakt hodiny práce, bychom se chtěli probourat i do té high fashion. Chceme lidem ukázat, že upcycle není jen o nášivce na tričku, ale že tak jde udělat i piece, na kterým se pracovala třeba ještě dýl, než když ho vyráběli.

Kde berete inspiraci? A má někdo z vás základy v módě?

M: Hošty ji má vystudovanou, a já se věnuji módě a kostýmům už tak 7, 8 let. Ohledně inspirace, já asi nemám jednoho člověka, spíš si hodně čtu módní články, pozoruju jak se lidi oblíkaj. Jak lidi na ulici, celebrity, v magazínech…Mám spíš takovou sebranou ošatkou inspirací.

H: Já to mám většinou tak, že chodím mezi našima kouskama co tu máme a brainstormuju to společně se svýma sesbíranýma způsobama úprav a šití, který v hlavě mám.

Máte nějaký vzkaz na konec?

M: Jsme rádi, že je na sekáčovou módu nahlíženo čím dál líp a že se fast fashion dostává aspoň v malých mezích do kouta. A! Můžeme vás navnadit na voňavky, který už rok a půl připravujeme a který budou hodně propracovaný. Od flaštiček, který dělali lidi z UMPRUM po vůně samotné.

https://www.ultravagant.cz/

Foto: archiv Ultravagant

Rozhovor vedla Viktorie Štěpánová

Comments

comments

Vyhledat