Second hand 1981 vytvořil originální kolekci se zpěvačkou AIKO
Udržitelnost, upcyklace, vintage… slova, která ve veřejném prostoru momentálně hodně rezonují. Jedním z prvních obchodů, kde se jim rozhodli dát konkrétní obsah, je second hand 1981. Jejich produkty procházejí pečlivým výběrem, čištěním a někdy i přešitím či jinou formou upcyklace. Ta mimo jiné zahrnuje i limitované kolekce navržené ve spolupráci se známými osobnostmi a značkami, jako je třeba ta nejnovější se zpěvačkou AIKO.
Kolekce, na jejichž zrodu se podílely známé osobnosti, dokazují, že ani ve vintage oblečení se fantazii meze nekladou. „Sami umělci jsou často překvapení, že se dá merch udělat i jinak a že to nemusí být vždy jen reklamní trička nebo mikiny,“ říká spolumajitelka 1981 Barbora Vilišová. Nejnovější kolekce deseti upcyklovaných kousků vznikla díky spojení se zpěvačkou AIKO. Všechny produkty navrhla sama umělkyně. Jsou mezi nimi košile a saka, které získaly nový vzhled bez produkování dalšího textilního odpadu. Jednoduché střihy s neotřelými výšivkami a brožemi dodají každému looku cool nádech. Aktuální kolekce Aiko x 1981 je k dostání v e-shopu.
Dalším zajímavým propojením byla kolaborace s firmou Rekola. Není divu, vždyť obě společnosti mají podobný cíl, a to pomoci životnímu prostředí. Rekola ve spolupráci s Janem Bicanem, Maxem Burtonem a Artivera vytvořili nášivky maleb, v nichž se odráží vnímání města a pohybu jednotlivými umělci. Díky tomu získala série tištěných košil nový život.
Mezi populární, a proto opětovné spolupráce, patří kolekce obsahující tvorbu Jana Bicana. „Jeho saka se prodávají hodně rychle a většinou se do nich lidi hned převléknou,“ potvrzuje Barbora. Second hand 1981 je oblíbeným místem nákupu i umělecké dvojice Jordy a Emma, kteří s obchodem v minulosti také tvořili upcyklované oblečení. Zájem veřejnosti o udržitelnou módu potvrzuje vyprodání všech kolekcí, které ve spolupráci vzniknou. Originalita se tak second handu 1981 opravdu vyplácí.
Second hand 1981 vznikl v roce 2014 z iniciativy Barbory a Davida, kteří jej založili jako reakci na to, kolik zbytečného oblečení se na světě vyprodukuje. Jejich cílem je prodlužovat příběhy oblečení, které nemusí skončit v koši, ale bude dělat radost dál. 1981 funguje jako kamenný a online obchod, pravidelně pořádá pop- upy v Praze i v dalších větších městech.