Tania Giannouli Trio okouzlí neobvyklým souzvukem nástrojů i žánrů

Tg Christian 500.lg
Tg Christian 500.lg

Řecká klavíristka Tania Giannouli vytvořila vlastní, osobitou fúzi západních a východních tradic, jazzu, world music a soudobé hudby. Citlivá souhra piana s trubkou a arabskou loutnou ve vzletných melodiích potěší uši posluchačů 13. prosince 2021 v pražské Novoměstské radnici.

Když se respektovaná řecká pianistka a skladatelka Tania Giannouli poprvé objevila na scéně Jazzfestu Berlin 2018 s trumpetistou Andreasem Polyzogopoulosem a hráčem na oud (arabskou loutnu) Kyriakosem Tapakisem, vyvolalo atypicky obsazené trio příjemné pozdvižení. Magazíny Downbeat či All About Jazz pěly chválu, mluvilo se o jedné z největších jazzových událostí roku. Stejné nadšení vzbudilo album tria In Fading Light (2020), označované za „nejdůležitější řeckou nahrávku minimálně poslední dekády“.

Zdaleka přitom nešlo jen o osobitý sound, ale hlavně o zcela přirozené propojení odkazu zdánlivě odlišných kultur. Tania Giannouli vždy okouzlovala atmosférickou, lyrickou, povznášející hrou a neoposlouchanými inspiracemi získanými napříč planetou. Třeba výlety na Nový Zéland a spoluprací s maorským hudebníkem Robem Thornem, hrajícím na tradiční nástroje taonga puoro. Tentokrát na domácí řecké půdě brnkla na strunu dávné kosmopolitní sounáležitosti Středomoří, kterou trojice svrchovaných improvizátorů přirozeně sdílí spolu s erudicí v hudbě klasické, etnické i jazzové. Co víc, dokáže tento soulad přenést na posluchače. Věří totiž svému poslání:

„Bez ohledu na to, co se stalo dnešnímu světu, lidé potřebují hudbu. Potřebují umění. To není luxus. Je to nezbytné pro naši psychiku, udržení zdraví a rovnováhy – duševní, emoční, spirituální -a dokonce politické,“ vysvětlila Tania, která svoji hudbu nazývá „otevřeným zvukovým jazykem“. Řečí, které může porozumět kdokoliv na světě.

Tania Giannouli (*1977) získala klasickou hudební průpravu a diplomy z kompozice i sólové improvizace a zároveň vstoupila do světa jazzu, který považuje za „nejvíce kreativní a objevitelskou formu hudby“. Uznalé kritiky získalo už její první album Forest Stories (2012) s portugalským flétnistou a saxofonistou Paulem Chagasem. Zabývá se také tvorbou scénické hudby pro film a komponuje pro klasické orchestry. Vedle koncertů na prestižních festivalech zaujala odvážným projektem „634 minutes inside the volcano“, kdy spolu se čtrnáctičlenným ansámblem improvizovala déle než deset hodin v aktivním sopečném kráteru na řeckém ostrově Nisyros.

Trumpetista Andreas Polyzogopoulos (*1981) započal cestu k muzikantství až jako desetiletý, kdy poprvé uchopil kytaru pod vlivem poslechu blues a rocku. Brzy se přeorientoval na kytaru jazzovou, kterou vystudoval na Philippos Nakas Conservatory. Teprve v roce 2000 se nadchl pro trubku, ale zato natolik poctivě, že už v roce 2002 ho přijali na holandskou Conservatorium van Amsterdam, kde k jeho pedagogům patřil Markus Stockhausen. Možná i tato klikatá cesta přispěla k originalitě Andreasovy hry. Vydal sólová alba Heart Of The Sun (2013) s osobitými úpravami skladeb Pink Floyd či naopak zcela autorské Anicca (2015).

Hráč na oud s kyperskými kořeny Kyriakos Tapakis (*1977) je absolventem Pallini Music High School a muzikologických studií na Aristotle University v Soluni. Studoval jak klasickou harmonii evropské hudby, tak tradiční byzantskou a arabskou muziku. Vedle hry na oud, buzuki, tamburu, tzouras a další východní strunné nástroje ovládá také jazzovou kytaru. Podílel se na řadě alb world music, pravidelně natáčí a koncertuje např. s uznávanou řeckou zpěvačkou Katerinou Papadopoulou.

https://www.youtube.com/watch?v=GfXgo0DDFIE

  1. 12.2021 19:30 | Novoměstská radnice, Velký sál, Karlovo nám. 23, Praha 2

 

Comments

comments

Vyhledat