V létě jde do kin intimní portrét nejlepšího lezce na světě, Adama Ondry

Adam Ondra (Jan Simanek)
Adam Ondra (Jan Simanek)

Adam Ondra, největší lezecká ikona současnosti, dosahuje fenomenálních sportovních výkonů. Režiséři Jan Šimánek a Petr Záruba začali před 3 lety natáčet dokument o Adamově přípravě na olympiádu v Tokiu. Vznikl tak intimní portrét nejlepšího lezce na světě, který vypráví příběh o posedlosti, oddanosti a obrovském úsilí. Film Adam Ondra: Posunout hranice (Pushing the Limits) půjde do českých kin letos v létě. K dofinancování postprodukce dokumentu spustili jeho tvůrci crowdfundingovou kampaň na Hithitu a během pouhých tří dnů dokázali vybrat polovinu cílové částky.

 

Ve filmu hraje zajímavou roli kontrast samoty, která provází Adama Ondru při jeho každodenním tréninku, a přírody, která jej obklopuje při lezení na skalách, s největší sportovní akcí na světě – letními olympijskými hrami. Skrze Adamův příběh a jeho tvrdé tréninky zároveň režiséři zachytili proměnu sportovního lezení a sportu obecně a také vliv komerčního tlaku a tlaku médií i diváků toužících po show, ve kterou se lezecké závody mění.

 

Původní sportovní heslo „Není důležité zvítězit, ale zúčastnit se“ tu již dávno nahradilo nové motto: „Vítěz bere vše“. Přesto Adam Ondra posunul hranice lezení tam, kde se to zdálo být mimo lidské možnosti. Obětoval mu doslova vše. Teď ho ale čeká zcela nová výzva – rodinný život.

 

„Na počátku vývoje našeho filmu jsme měli možnost strávit tři týdny studiem Adama a jeho osobního i profesního života z bezprostřední blízkosti. Společné cestování na Balkáně, Adamova celodenní dřina v dosud neobjevených skalních stěnách, doprovázená neustálou přítomností televizního štábu a fandícího davu. Kontrast hvězdné image celebrity a obyčejné tvrdé dřiny introvertního samotáře, který do noci visí uprostřed skalní stěny a čistí si chyty na příští den. Fascinace těmito okolnostmi, stejně jako Adamovým vnitřním světem a jeho umanutostí, byla hlavní motivací k tomu, abychom se pustili se do našeho filmu, intimního portrétu, v němž bychom se dostali dál, za sice pečlivě vykonstruovaný, ale plochý mediální obraz,“ vysvětlují Jan Šimánek a Petr Záruba a doplňují: „Při setkání s Adamem na nás udělala silný dojem jeho vazba na rodiče a především přítelkyni, dnes již manželku, Ivu. Rodiče jsou v Adamově úspěchu aktivně vepsáni od nejútlejšího dětství a s Ivou je úzce spjatý jeho život dnes. Sledování olympijských her jejíma očima bylo silným momentem natáčení. Zároveň pro nás bylo důležité neukončit film olympiádou, ale ukázat to, co následovalo po ní, i to, jak se s neúspěchem Adam vypořádal. I když jsme sami také lezci, naším cílem bylo nahlédnout na Adama z nelezeckého úhlu pohledu a přiblížit ho tak i divákům, kteří se o lezení či sport obecně nezajímají, a těm, kteří Adama Ondru dobře znají, nabídnout novou perspektivu.“

 

 

Chcete se zúčastnit slavnostní premiéry filmu nebo strávit den lezením v Českém ráji, pak máte možnost podpořit Adama Ondru v jeho projektu a vybrat si třeba jednu z těchto odměn na Hithitu, a to až do 5. března.

 

Tým:

Režie: Jan Šimánek a Petr Záruba

Producent: Cinepoint

Koproducent: Česká televize, Jump Cut

Distributor v ČR: BONTONFILM

 

Životopisy režisérů:

Jan Šimánek vystudoval fotografii na FAMU. Režíroval několik krátkých dokumentárních filmů, především z horolezeckého prostředí. Jeho filmy získaly v Česku i zahraničí mnoho ocenění: UFO Life (Cena za nejlepší dokument a Cena diváků na MFHF Teplice nad Metují 2020, cena za nejlepší dokument na Exo Echo Mountain FF 2020 v Makedonii), Od palice k vrtu (Ceny za nejlepší dokument na mezinárodních festivalech horolezeckých filmů v Krakově, Lipsku a Popradu) či Onsajt: Doug Scott. 

 

Petr Záruba vystudoval Přírodovědeckou fakultu Univerzity Karlovy a dokumentární tvorbu na FAMU. Ve své dokumentární tvorbě se věnuje výtvarníkům (např. Adriena Šimotová či Jiří John) a tématu krajiny. Jeho celovečerním debutem je film Jan Jedlička: Stopy krajiny, který získal několik ocenění, mj. Cenu studentské poroty na MFDF Ji.hlava či Cenu Pavla Kouteckého na festivale Elbe Dock.

 

Film podpořili:

Státní fond kinematografie

Jihomoravský filmový nadační fond

Creative Europe

MIBACT

Trentino Film Commission

 

 

Comments

comments

Vyhledat