Dojmy z výstavy Bruce Webera „My Education“
Galerie hlavního města Prahy představuje novou obsáhlou výstavu předního fotografa módy, konzumní kultury a mistra v zachycování lidské přirozenosti. Jedná se o muže, který stál za převratem módní fotografie směrem k přirozenosti nahého mužského těla, a současně byl náruživým milovníkem psů a momentů každodenního života.
Bruce Weber se narodil ve 40. letech v Pensylvánii, stejně jako Warhol, a dokonce stejně úspěšně expandoval ve světě popkultury. Od 70. let fotí módní editoriály pro nejpřednější módní značky a magazíny, mezi které patří Vogue, GQ, W Magazine, Harper’s Bazaar, Vanity Fair, Calvin Klein, Ralph Lauren a další. Jako signifikantní bod v jeho tvorbě lze brát rok 1982, kdy navázal spolupráci s Calvin Klein a dal tak vzniknout dnes již ikonické podobě značky, které dominují obnažená těla krásných svalnatých mužů. Adorace maskulinity, smyslnosti a dokonalosti mužského těla se prolíná celou jeho tvorbou a stává se průkopnickou ve světě marketingu i fotografie.
Mistrem zakázek i volné tvorby
Tím však jeho um nekončí. Kromě reklamní tvorby se zabývá i tvorbou volnou. Mezi nejvýznamnější díla z volné tvorby lze řadit film Let’s Get Lost (1988), za který byl nominován na Oscara. Zajímavé je, že mezi tvorbou autorskou a zakázkovou nedělá rozdíl a je uznáván v obou oblastech. Ať už se jedná o zakázku či vlastní tvorbu, fotí to samé, to, co ho zajímá a fascinuje. Pojítkem je mu vášeň k pozorování každodenního světa lidí kolem sebe. Módní fotografie se tak mísí s humanistickým přístupem k fotografii a dokumentaristickými postupy. Proto je Weber možná tak atraktivní pro módní lifestylový marketing, který se prodejem emocí živí, a tudíž potřebuje zdánlivě autentické fotografie a videa.
V Praze už podruhé
Retrospektivní výstava umělcovy tvorby je k vidění od 20. 9. až do ledna příštího roku v Domě U Kamenného zvonu. Společně s ní je možno zakoupit knihu od nakladatelství Taschen, která na výstavu navazuje a byla vydána právě na počest autorovy celoživotní tvorby. Sám Bruce Weber byl přítomen na vernisáži této výstavy, nebylo to však poprvé, kdy se v Česku ocitl. Poprvé přijel Weber do Česka již v roce 2000 kvůli focení Heathe Ledgera pro Vanity Fair, který zrovna natáčel film v barrandovských ateliérech. Od té doby si Weber Prahu zamiloval a teď se do ní radostně vrátil.
Výstava v návštěvníkovi zanechává pocit radosti ze života a v dnešní době často opomíjené krásy umění, místy až hraničící s kýčem.
Text a foto Viktorie Štěpánová