Začíná DAS FILMFEST: nabídne 50 filmů, 20 hostů a koncert

How About Adolf_ (12)C 2018 Constantin Film  Tom Trambow_s.jpg
How About Adolf_ (12)C 2018 Constantin Film Tom Trambow_s.jpg

 

 

Již tuto středu, 16. října startuje v pražských kinech Lucerna, Atlas a Kino 35, v plzeňském DEPO2015 a v jihlavském kině Dukla festival DAS FILMFEST. 14. ročník nabídne výběr toho nejlepšího z aktuální kinematografie Německa, Rakouska a Švýcarska. Od 21. října budou německy mluvené snímky k vidění i v brněnských kinech Art a NoArt.

 

Slavnostní zahájení ve středu 16. října v kině Lucerna bude patřit svižné konverzační komedii A co třeba Adolf? (Der Vorname). Snímek osobně představí uznávaný režisér Sönke Wortmann. Zahájení se zúčastní i muž, který dvě desetiletí spoluutvářel podobu jednoho z nejprestižnějších a nejnavštěvovanějších filmových festivalů na světě, bývalý ředitel Berlinale, Dieter Kosslick. 

 

Festival DAS FILMFEST nabídne i další diskuze a setkání s filmovými tvůrci. Své snímky osobně představí například režiséři Oliver Haffner (Wackersdorf), Luzie Loose (Plavání / Schwimmen), David Dietl (Berlin Bouncer) nebo Gregor Schmidinger (Nevrland), Eva Spreitzhofer (Zač nás trestáš? / Womit haben wir das verdient?) nebo Elena Tikhonova (Kaviár/Kaviar). Do Prahy dorazí také mezinárodní ikona fotografické scény a proslulý vyhazovač z berlínského technoklubu Berghain Sven Marquardt (Berlin Bouncer a Krása & pomíjivost / Schönheit & Vergänglichkeit). K dalším festivalovým hostům patří například Cordula Kablitz-Post (Protože žiješ jen jednou – Die Toten Hosen / Weil du nur einmal lebst – Die Toten Hosen auf Tour), Simon Frühwirth (Nevrland), Martin Heisler (Berlin Bouncer), Caroline Peters (Zač nás trestáš? / Womit haben wir das verdient?), Katja Rieman (Panská léta / HERRliche Zeiten ) či Konstantin Seitz (Rozbi moje srdce/Zerschlag mein Herz).

 

DAS FILMFEST nezapomíná ani na doprovodný program. V neděli 20. října se v pražském Rock Café uskuteční koncert německé skupiny Keimzeit a Jana Řepky. Písnička Kling Klang kultovní německé kapely se stala hymnou německého převratu a i po 30 letech je boj za svobodu stále jeden z ústředních motivů jejich tvorby. Pražský zpěvák a kytarista Jan Řepka patří k výrazným hlasům mladší písničkářské generace. Vedle své původní tvorby vycházející z klasické folkové tradice 70. a 80. let představí také své překlady písní německého, resp. švýcarského původu (Gerhard Gundermann, Mani Matter, Dota).

 

  1. ročník přehlídky německých, rakouských a švýcarských filmů proběhne od 16. do 25. října v Praze, Plzni, Jihlavě a Brně. Podrobný program, informace o hostech i o jednotlivých snímcích naleznete na www.dasfilmfest.cz. Přehlídku tradičně spolupořádají Goethe-Institut, Rakouské kulturní fórum v Praze a Švýcarské velvyslanectví v České republice.

 

  1. ročník festivalu německy mluvených filmů DAS FILMFEST nabídne v letošním roce osm programových sekcí. V rámci DAS FILMFEST SPEZIAL festival uvede například divácký hit Love Machine, film o tom, jaké to je, když se vám pomalu hroutí život Půda pod nohama (Der Boden unter den Füßen), postmoderní komedii Melancholická dívka (Das melancholische Mädchen) nebo herecky bravurní roadmovie 25km/h. Za pozornost stojí také silně mrazivý thriller Běžec (Der Läufer), Stříbrným medvědem z Berlinale oceněný film Byl jsem doma, ale… (Ich war zuhause, aber) nebo cenami ověnčený debut Nevrland. Chybět nebude ani nejnovější snímek Fatiha Akina U Zlaté rukavice (Der Goldene Handschuh).

 

REBELLION & REVOLTE představí německého oscarového kandidáta Narušitel systému (Systemsprenger), rakouský emotivní snímek o tom, co je v životě důležité L’Animale či drsný film o šikaně a o síle sociálních médií Plavání (Schwimmen). O tom, jestli my vlastníme věci nebo ony vlastní nás, vypráví romantická komedie Bez věcí nad věcí (100 Dinge) a na ruská klišé tentokrát ovšem vyprávěná z pohledu samotných Rusů se zaměřil satirický snímek z prostředí vídeňské smetánky Kaviár. Co se stane, když při hledání pomocné síly do domácnosti napíšete do inzerátu, že hledáte „otroka“, ukáže vynikající německá satira Panská léta (Herrliche Zeiten). Romeo a Julie na vídeňském předměstí – i tak by se dal v jednoduchosti popsat snímek Rozbi moje srdce (Zerschlag mein Herz). 

 

Milovníci dokumentů se mohou těšit mimo jiné na tabu prolamující dokument Vagína (#Female pleasure), snímek o vztahu mezi lidmi a zvířaty Zvířata a jiní lidé (Tiere und andere Menschen) nebo hudební dokumenty Protože žiješ jen jednou – Die Toten Hosen (Weil du nur einmal lebst – Die Toten Hosen auf Tour) a Berlin Bouncer. Pozornosti by neměl uniknout dokument Tuzemsko (Inland), který sleduje tři fanoušky pravicové Svobodné strany Rakouska (FPÖ) před a po volbách do rakouského parlamentu. Nabízí intimní pohled do jejich problémů, obav a smýšlení a vytváří tak obraz společnosti, která se nachází na křižovatce.

 

Do dob minulého režimu zavede diváky v sekci TENKRÁT NA VÝCHODĚ (ES WAR EINMAL IM OSTEN) například vynikající animovaný snímek v česko-německé koprodukci Fany a pes (Fritzi: Eine Wendewundergeschichte), příběh o nenápadném osobním hrdinství Tichá revoluce (Das schweigende Klassenzimmer) či napínavý film Balón (Ballon) o odvážném pokusu o útěk na Západ s pomocí horkovzdušného balónu. V popředí oscarového dramatu Životy těch druhých (Das Leben der Anderen) zasazeného do doby bývalé NDR stojí aparát tajné policie Stasi a kulturní scéna východního Berlína. Za pozornost stojí snímek Coming Out.

 

Letošní program vzdá také hold dvěma kulturním ikonám. Švýcarský filmový a divadelní herec Bruno Ganz patřil k nejvýznamnějším německy mluvícím hercům současnosti. Nejvíce se proslavil rolí Adolfa Hitlera ve filmu Pád Třetí říše a právě tento snímek, stejně jako kultovní film Wima Wenderse Nebe nad Berlínem budou k vidění v rámci retrospektivní sekce RETROSPEKTIVE: BRUNO GANZ. Druhou osobností, které letošní program skládá poctu, je německý spisovatel, na jehož dobrodružných románech z Divokého západu vyrostlo několik generací. Sekce KULT KARL MAY uvede čtyři snímky včetně u nás méně známé loutkové adaptace Stopa vede ke Stříbrnému jezeru. Hned několik bloků krátkých filmů SHORTS ukáže, že dobrý film nemusí mít nutně 90 minut.

 

 

Comments

comments

Vyhledat