Zalando reportuje, jak překlenout mezeru mezi přístupem a chováním spotřebitelů v rámci udržitelné módy

Zalando, přední evropská platforma pro módu a životní styl, představuje report s názvem “Zapojit se musí oba aneb Jak mohou módní průmysl a jeho spotřebitelé společně zaplnit mezeru mezi svým přístupem k udržitelnosti a tím, jak se skutečně chovají”.  Report zkoumá reálné rozdíly mezi přístupem spotřebitelů k udržitelné módě a jejich skutečným nákupním chováním. Vyplývá z něj například, že pro mnoho spotřebitelů je při nákupu módních kousků obtížné proměnit své priority v oblasti udržitelnosti do konkrétních rozhodnutí. Report dále poskytuje jasná doporučení, jak může módní průmysl společně se svými zákazníky tento problém odstranit.

Na základě zjištění uvádí Zalando v rámci své platformy novou funkci, která zákazníkům umožní prohlížet si udržitelnější módní sortiment dle hodnot, na kterých jim konkrétně záleží. Zalando také nadále investuje do rozšíření populární kategorie Pre-owned, a možnost prodávat i nakupovat oblečení z druhé ruky umožňuje zákazníkům na dalších sedmi evropských trzích, včetně Česka.

Na základě spotřebitelského výzkumu provedeného ve Francii, Německu, Itálii, Švédsku a Velké Británii report dále uvádí, že v rámci módního průmyslu je především nutné učinit udržitelná rozhodnutí atraktivnější, realističtější a dostupnější. Spotřebitelé musí zároveň udržitelnost v módě upřednostňovat stejně jako v jiných oblastech svého života.

David Schneider, co-CEO společnosti Zalando, komentuje: „Rádi bychom, aby nejméně 25 % našeho hrubého obratu pocházelo do roku 2023 z udržitelnějších produktů. Během koronavirové krize zákazníci naším směrem komunikovali, že se pro ně nakupování udržitelným způsobem stalo důležitější než kdykoliv předtím. Když jsme se jich však zeptali, co si o udržitelné módě vlastně myslí, nejsilnější asociací byla „vina“. „Zábava“ byla naopak nejslabší. Pokud to jako módní průmysl s udržitelností myslíme vážně, musíme tento nesoulad napravit již teď. Jedině tak můžeme pro módu vybudovat lepší budoucnost.“

Report „Zapojit se musí oba“ obsahuje celkem 10 doporučení, která mohou módním společnostem pomoci tyto rozdíly mezi přístupem a nákupním chováním odstranit. Poukazuje zároveň na tři klíčové priority, které je v současné době potřeba urychlit. Za prvé, módní průmysl si musí získat důvěru spotřebitelů pomocí jednoduché a věrohodné komunikace. Za druhé musí módní firmy i jejich zákazníky motivovat ke změně chování, a za třetí musí škálovat principy cirkulární ekonomiky a zároveň poskytovat funkční řešení, která tuto smyčku pomohou uzavřít.

foto Zalando

Kate Heiny, ředitelka pro udržitelnost společnosti Zalando, tuto problematiku dále rozvádí: „Naši zákazníci nám tvrdí, že jim na udržitelnosti velmi záleží, své hodnoty a priority nicméně při online i offline nákupech jen těžce přetavují v reálné skutky. Naší rolí jakožto platformy je proto umožnit nám samotným, našim značkám a našim zákazníkům rozhoupat se k udržitelnějším rozhodnutím a inspirovat nejen ke spolupráci, ale také k dlouhodobým změnám. Právě vznikl tento report, z něhož se můžeme poučit všichni: Zalando, módní průmysl a spotřebitelé. Report nás navíc přivedl k závěru, že pokud chceme tuto již dlouho existující mezeru mezi přístupem a chováním v oblasti módy skutečně zaplnit, jedinou cestou vpřed je vzájemná spolupráce. Módní průmysl a naši spotřebitelé musí zkrátka spojit své síly.“

Společnost Zalando chce jít v této iniciativě příkladem a jedno z publikovaných doporučení – „Mluvte jazykem udržitelnosti, kterému každý rozumí“ –  již realizovala:  Tato strategická rada se opírá o zjištění, že každý druhý spotřebitel nerozumí tomu, co udržitelnost v módním kontextu vlastně představuje. Prostřednictvím nové funkce si zákazníci nyní mohou v rámci platformy Zalando prohlížet nabízený sortiment na základě hodnot, na nichž jim osobně záleží. Mezi hodnoty, které Zalando sleduje, patří ochrana vodních zdrojů, pracovní podmínky zaměstnanců, opětovné využití materiálů, dobré životní podmínky zvířat, snižování emisí a prodloužení životnosti módy. Výrobky, které jsou vyrobeny z více udržitelných materiálů či pomocí udržitelnějších výrobních postupů, začalo Zalando označovat svým štítkem udržitelnosti již v roce 2018. Dnes tento udržitelnější sortiment zahrnuje více než 80 000 módních kousků od více než 500 značek. Představením nového zákaznického zážitku učinila společnost Zalando další krok k tomu, aby svým zákazníkům pomohla lépe porozumět udržitelné módě a nakupovat skrze informovanější rozhodnutí.

Kromě doporučení pro módní průmysl obsahuje report také několik návrhů, které mohou jeho spotřebitelům pomoci začlenit udržitelnost do svého rozhodovacího procesu, jakmile skutečně nakupují. Dále report předpovídá, že v příštím desetiletí se budou spotřebitelé v souvislosti s módou více zaměřovat na cirkularitu. Ta zahrnuje témata jako je recyklace, opětovné použití, přeprodej, opravy oděvů a jejich půjčování. Jedním z kroků, jež Zalando podniká, aby tento rostoucí zájem uspokojilo, je uvedení kategorie Pre-owned na dalších 7 trzích Evropy. Počínaje 22. dubnem tak budou moci zákazníci v České republice, Rakousku, Dánsku, Finsku, Irsku, Itálii a Švédsku na platformě Zalando rychle a jednoduše obchodovat s kousky, které již nenosí, a zároveň nakupovat oblečení z druhé ruky. To vše se stejným komfortem ohledně doručení zdarma, možností plateb a bezplatného vrácení, na který jsou na Zalandu zvyklí.

 

O společnosti Zalando

Zalando (https://corporate.zalando.com) je přední evropská módní a lifestyle online platforma, založená v Berlíně v roce 2008. Našich více než 38 milionů aktivních zákazníků na 17 trzích oblékáme od hlavy až k patě: od oblečení, obuvi, doplňků až po beauty produkty. Do našeho sortimentu mezinárodních značek patří jak světoznámá jména, tak místní labely. Platforma Zalando platí za ultimátní destinaci přinášející inspiraci, inovaci a interakci ve světě módy. Jako nejvíce trendy technologická společnost v Evropě vytrvale pracujeme na nalezení digitálních řešení pro každý aspekt cesty k módě: pro zákazníky, obchodní partnery a každého, kdo hraje klíčovou roli v příběhu firmy. Naším cílem je být prvním místem, kam zákazníci zamíří, když pomyslí na módu – tzv. starting point for fashion, a zároveň udržitelnou platformou s pozitivním dopadem na lidi i planetu.

 

Comments

comments

Vyhledat