Zvukový čaroděj Wordcolour zahraje na hradě Krakovec
Už potřetí hrad Krakovec, který najdete na Křivoklátsku, ožije festivalem.
Stane se tak 15. června a tou největší hvězdou akce ARTORZO 2024, která se na tomto unikátním místě představí, bude britský kouzelník se zvuky a náladami Nicholas Worrall alias Wordcolour a my vám přinášíme rozhovor, který připravil Myclick ze serveru techno.cz.
Londýnský tvůrce elektronické taneční hudby Wordcolour se na české publikum už moc těší!
Na jakém nejzajímavějším nebo netradičním místě jsi dosud hrál?
Tohle vystoupení bude určitě na tom nejneobvyklejším místě, na kterém jsem kdy hrál… Nedávno jsem vystupoval v La Redazione v Římě, což je místo v suterénu velké kancelářské budovy, která je nyní squatem. V Itálii se přitom squatting například ve srovnání s Velkou Británií hodně liší, protože lidi na tom místě mohou zůstat opravdu až několik let, takže si tady zřídili bar, restauraci, kino, divadlo a v suterénu je pak tenhle komunitní prostor, který funguje jako kavárna a bar přes den a jako klub v noci. Bylo to opravdu skvělé a inspirativní!
Předpokládám, že jsi s organizátory domluvený na tom, že zahraješ vlastní produkci v rámci live setu… Ale pokud bys měl vystupovat jako DJ, co bychom od tebe mohli slyšet? Tvorbu od kolegů z labelů, kde vydáváš, tedy Houndstooth a Lapsus, nebo máš nějaké tajné želízko v ohni?
Když vystupuju jako DJ, mám tendenci obsáhnout docela širokou škálu muziky. Určitě vedou tracky, které jsou podobné mé tvorbě, a k tomu i spousta věcí, které jsou funkční nebo hodně minimalistické. Záleží vždycky na kontextu celé párty. Někdy se do toho opřu a pak vystřihnu set v rychlejším tempu s klidně i známějšími melodickými hitovkami v nových editech. Ale poslední dobou mě fakt baví užít si i nějaký ten deep set se špetkou psychedelie, který se pomalu vyvíjí, postupně se valí kupředu a cestou k tomu přibírá další a další tanečníky v sále…
Vím, že už jsi na tuhle otázku odpovídal mockrát, ale udělej ještě jednu výjimku, prosím… Proč si říkáš zrovna Wordcolour, když je tvá hudba převážně instrumentálního rázu?
Za přezdívku Wordcolour může Paul Lansky, skladatel počítačové hudby z 90. let. Jednu svou skladbu pojmenoval „Word Color“ a najdete ji dodnes na Youtube. Obsahuje mluvené slovo, které postupně spouští akordy syntezátoru. Když jsem projekt Wordcolour odstartoval, v mé počáteční tvorbě byla spousta nejrůznějších hlasových samplů. Právě prvních pár EP a také album bylo o téhle technice, takže jsem měl pocit, že tenhle nick k tomu sedí.
Na svém debutovém albu The Trees Were Buzzing, and the Grass máš spolupráce s perkusistou Michaelem Anklinem a vokalistkou Natashou Lohan. Kdyby sis mohl vybrat spolupracovníka do budoucna, kdo by to byl?
Díky za tuhle otázku! Je spousta hudebníků se sklonem k experimentování, se kterými bych rád pracoval, například saxofonista Steve Lehman nebo vokalisté, co rádi zouší, kam až mohou se svým hlasem jít, jako třeba Rully Shabara nebo Jaap Blonk. Také bych rád pracoval s více popově orientovanými zpěváky. Už dlouho jsem fanouškem Laury Groves, takže i s ní bych jednou rád udělal společnou skladbu.
Přestože mě tvoje muzika baví jako celek, smekám před rytmickou složkou. Jsi vystudovaný bubeník, nebo člověk dosáhne tak kvalitní a originální rytmiky i jako samouk?
Nejsem bubeník, ale když jsem byl teenager, seděl jsem za klávesami v kapelách hrajících jazz a soul, takže mám pocit, že jsem pochytil smysl pro styl a kadenci tohoto druhu živého bubnování. Rozhodně si myslím, že o věcech, jako bicí, přemýšlím podobným způsobem jako živý bubeník. Ale někdy to bývá samozřejmě i metodou pokus-omyl.
Tvoje debutové album je opravdu neuvěřitelné od začátku do konce. Kolik skladeb, smyček, nebo rozpracovaných tracků bylo na začátku, než si to úplně sedlo a vytvořilo to nějaký koncept? A jak moc mluvili do výsledné podoby šéfové vydavatelství Houndstooth?
Děkuji! Upřímně už si nepamatuju, jak přesně ten proces před těmi pár lety probíhal… Některé skladby vznikly jako pouhé náčrtky a já pak na nich trávil hodiny a hodiny dalšího času, jiné naopak téměř okamžitě. Oba Robové z Houndstooth byli naprosto skvělí, velmi mě podporovali a do značné míry dali mé kreativitě volnou ruku. Co víc si přát?
Předtím, než jsi začal vystupovat jako Wordcolour, jsi měl zkušenosti s účinkováním v nejrůznějších kapelách, skládal jsi také muziku pro divadlo a TV. Existuje vlastně ještě nějaký hudební žánr, který by sis chtěl „osahat“ důkladněji, případně ho v rámci svého experimentování zahrnout do další tvorby?
V jednu chvíli jsem měl nutkání udělat vyloženě popovou desku. Měl jsem takový šílený nápad, že by příští album od Wordcolour bylo plné coververzí! Teď od toho uhýbám, ale mám několik nápadů na použití generativní umělé inteligence k prozkoumání estetiky starší populární hudby tímhle způsobem. Moje první album hodně využívalo estetiky amerických filmů 80. let. Ale uvidíme, co bude dál.
Ji velký fanda softwaru a nevlastníš žádnou hardware mašinku. Myslíš, že už se to nezmění? A na jaký aktuální software momentálně nedáš dopustit? Co ti právě teď ve studiu dělá radost a rád s ním objevuješ nová území?
Nikdy neříkej nikdy, ale přeci jen je hardware drahý a těžko se tahá z místa na místo. Všechno, co potřebuju pro skládání, mám dneska v notebooku. V poslední době jsem si zamiloval Pigments od Arturie, takže ho také hodně používám. Wavetable syntéza je tam naprosto skvělá a s hromadou samplů si tam člověk užije spoustu legrace. A hlavně skrze Scalu se tam dá vytvořit úžasná mikrotonální hudba.
Předpokládám, že jedno, nebo i druhé EP z řady Ratio se ve tvém vystoupení u nás také objeví. Tahle tvorba má tak neuvěřitelně svěží zvuk a tolik změn, že si klade člověk otázku, kam až se lze v hudbě ještě posouvat. Jak to vidíš ty? Bude muzika ještě „dokonalejší“, nebo se vše začne vracet zpátky ke kořenům a k mnohem většímu minimalismu?
Ano, je to tak, to vystoupení bude založeno hlavně na těchto dvou EP a také na třetím, které vyjde koncem tohoto roku. A moc děkuji za feedback! Myslím si, že vždycky existovala hudba, která byla složitá a s důrazem na detaily, a pak hudba, která se snažila vyzobat z celku jednoduchý nápad a pak ho dobře realizovat. Mám pocit, že oba přístupy mohou být skvělé, ale zároveň mohou klidně selhat.
U jedné ze skladeb z nadcházejícího vydání Ratios III jsem zvolil obnaženější přístup. Ale pro mě je tato série o pokusu prozkoumat určité zvukové nápady, které mě zajímají, a přitom stále dělat zábavné klubové skladby.
Festival Artorzo
15.6.2024
Hrad Krakovec
www.artorzo.cz
https://www.facebook.com/events/1068871487719743
Ptal se Myclick (www.techno.cz)