Design kolem nás: Svítidla v domě Zacherlhaus
Biomorfní tvary kovového svítidla dekorují spektakulární schodiště domu Zacherlhaus v centru Vídně. Jeho architekt Jože Plečnik neponechal nic náhodě a vytvořil pro svého klienta Johanna Zacherla jedno ze svých totálních uměleckých děl inspirované jeho netypickým podnikáním.
Slovinský architekt Jože Plečnik je jedním z nejvýznamnějších architektů první poloviny dvacátého století. A to i přes to, že šel na rozdíl od svých současníků zcela odlišnou cestou. Místo přísného racionalismu a funkcionalistických novotvarů se věnoval interpretaci historických slohů a nekonečnému výčtu architektonických elementů, které varioval do mnoha osobitých forem pokračujících neobvyklým způsobem v tradici klasické architektury.
Plečnik se narodil v Lublani v roce 1872. Podstatnou část svého života prožil ve Vídni a v Praze. Byl žákem Otty Wagnera na Vídeňské akademii, stejně jako Jan Kotěra. Byl natolik talentovaný, že si ho Wagner vybral jako svého následovníka. Bohužel však nedostal pro svůj slovinský původ povolení od císaře. To ho ale nezastavilo od vývoje velmi specifického architektonického projevu. Ve dvacátých letech působil v Praze, kam ho pozval Tomáš Garrigue Masaryk, aby se podílel na obnově Pražského hradu. Historické prostředí značně definovalo jeho tvorbu, v které kombinoval mnoho prvků z dějiny architektury do zcela nečekaných forem.
Plečnikovo dílo je v tomto smyslu předchůdcem postmoderny, která je přímo založena na citaci historických prvků. Slovinský architekt to ale dělal téměř 40 let před tím, než byla postmoderna vůbec definovaná. Zároveň Plečnik navrhoval architekturu komplexně. Všechny své realizace dotahoval do nejmenších detailů, včetně návrhů všech užitných i dekorativních prvků.
Dům Zacherlhaus ve Vídni, do kterého jsem se podíval před pár týdny, patří k jeho raným stavbám. Byl postaven v letech 1903-1905 pro bohatou rodinu průmyslníků Zacherl. Kamenem obložená fasáda ukrývá pozoruhodné interiéry s mnoha symbolickými prvky, které odkazují k podnikání rodiny Zacherl: výroba insekticidů. Centrální schodiště je v každém patře osazeno monumentálními svítidly umístěnými přímo na zábradlí. Jejich tvary se variují a všechny připomínají hmyzí těla jako odkaz k výrobě chemie hubící hmyz. Povrch lamp je opatřen arabeskovitým dekorem a konstrukčními prvky, které nám kromě hmyzu mohou připomínat robotické či mimozemské formy. Jako by zde Plečnik předpovídal nejenom postmodernu, ale i brutální sadomasochistický design autora slavného Vetřelce H. R. Gigera.