Festival Americké jaro mění název na Music is a představuje program letošního ročníku
Hudební festival Americké jaro po 18 letech své existence vstoupil do roku 2023 s novým názvem Music is. Pod novou značkou nabídne v Praze od 4. října do 9. listopadu především koncerty soudobé klasické a jazzové hudby, ve kterých reflektuje současný hudební vývoj a aktuální témata bez žánrových omezení. „Dramaturgickou linkou letošního ročníku budou koncertní projekty výrazných uměleckých dvojic. Často svéhlaví umělci budou na pódiu vést dialog, kterým obohatí všechny ty, kteří chtějí intimní hudební komunikaci naslouchat,“ láká umělecký ředitel festivalu a klavírista Jan Bartoš. Festival nabídne koncerty mezzosopranistky Belly Adamové a klavíristy Michaela Geese, klavíristky Sylvie Courvoisier a kytaristky Mary Halvorson. Dalším mimořádným setkáním bude koncert kytaristy Juliana Lage a kontrabasisty Jorge Roedera nebo hráčky na hardangerské housle Benedicte Maurseth a varhaníka Sigbjørna Apelanda. Na jednom pódiu se potká české pěvecké duo Kchun a taneční soubor Dekkadancers.
Více informací je k dispozici na www.musicis.cz, předprodej nabízí síť GoOut. Pořadatelé nabízejí i festivalové permanentky za zvýhodněnou cenu.
Mezzosopranistka Bella Adamova a klavírista Michael Gees svoje tvůrčí rozmlouvání postaví 4. října v Divadle X10 na kombinaci klasického písňového repertoáru a improvizovaných kompozic. Podobu těchto skladeb definuje text i příklon obou umělců k něžné nostalgii. Ne nadarmo se jejich koncertní program jmenuje (ge)heim a věnuje se tomu, co všechno může znamenat domov i jeho absence. Dvojice umělců se postará i o festivalový prolog 8. června na zámku Nelahozeves. Netradiční uměleckou rozpravu nabídne 11. října na scéně Divadla X10 české pěvecké duo Kchun a taneční soubor Dekkadancers. Tenor Martina Prokeše a baryton Marka Šulce při interpretaci duchovních skladeb od středověku až po dnešek doplní expresivní pohyb lidských těl.
Improvizace je blízká klavíristce Sylvii Courvoisier a kytaristce Mary Halvorson, jež spojuje zájem o experimentální jazz i vážnou hudbu. Obě působí na newyorské improvizační a jazzové scéně. Na jejich koncert se mohou posluchači těšit 23. října v klubu Jazz Dock. Své kariéry v New Yorku odstartovali také kytarista Julian Lage a kontrabasista Jorge Roeder, kteří na svých společných vystoupeních tvůrčím způsobem rekapitulují americkou hudební historii s přihlédnutím k jazzu, blues a také k Roederovým afro-peruánským hudebním kořenům. Společně vystoupí 29. října v Divadle X10. Současný přístup k tradici ve svých kompozicích a improvizacích nabídne rovněž v Divadle X10 9. listopadu dvojice norských hudebníků, hráčka na hardangerské housle Benedicte Maurseth a varhaník Sigbjørn Apeland. Na severský folklor nenahlížejí jako na posvátnou tradici, ale jako na zdroj živé komunikace napříč časem i generacemi. Charakteristický zvuk norských houslí rozezní Maurseth i při provedení světové premiéry svého nového díla, kterou dvojice umělců provede společně s PMP Ensemble.
Festival Americké jaro založila v roce 2006 spisovatelka a publicistka Jiřina Rybáčková. Současná podoba festivalu se vyvíjí od roku 2016, kdy festival převzala Zdenka Bodor (Součková). V předešlých letech se na festivalu představili Uri Caine, Roscoe Mitchell, Carla Bley, Joe Lovano, Ambrose Akinmusire, Jon Irabagon, Charlie Hunter, Anat Cohen, Ari Hoenig, Nitai Herskowitz, Linda May Han Oh, Camila Meza, Dan Tepfer a dále kapely Kneebody, The Bad Plus, Human Element a další.
Music is 2023 – program
Bella Adamova & Michael Gees
8. 6. 2023 | Zámek Nelahozeves | 19:30
4. 10. 2023 | Divadlo X10 | 19:30 (zahajovací koncert)
Kde je domov? Tam, kde jsme prožili dětství? Nebo v našich vzpomínkách, když už se na takové místo nemůžeme vrátit? Možná je domov tam, kde jsme se rozhodli žít? Mezzosopranistka Bella Adamová a klavírista Michael Gees hloubají nad těmito otázkami ve svém hudebním putování s názvem (ge)heim.
Zdánlivě nesourodé duo – Gees se narodil v 50. letech v Západním Německu, Adamová těsně po rozpadu Sovětského svazu na Severním Kavkaze – se utvořilo v roce 2015 a čtyři roky nato hudebníci vydali album Blooming (Rozkvět). Představili na něm soubor spontánních kompozic v duchu klasické hudby. V (ge)heim svoje improvizace protkávají s písňovou tvorbou autorů, jako je Mahler, Musorgskij, Britten nebo Pavel Haas.
„Svobodná improvizace není vlastně tolik žánr jako filosofie hry,“ říká k tomu Adamová. „Neexistují žádná pravidla, jen že jste v kontaktu s ostatními hráči, s místem, kde hrajete, a že nasloucháte a respektujete to, co slyšíte.“
Duo Kchun & Dekkadancers
11. 10. 2023 | Divadlo X10 | 19:30
Duchovní hudební cesta od středověku až po současnost, jejímiž průvodci jsou dva mužské hlasy, sólové violoncello a taneční soubor.
Umělecké pěvecké duo Kchun, tedy tenorista Martin Prokeš a barytonista Marek Šulc, a taneční soubor Dekkadancers, kteří svoji uměleckou strategii shrnují mottem „tančíme srdcem a myslíme kolenem“, spojilo nadšení z tvorby soudobého italského skladatele Marca Rosana. Ten v roce 2004 zhudebnil text latinské sekvence Stabat Mater vyjadřující bolest Panny Marie pod Kristovým křížem.
Rosanově skladbě budou předcházet tři díla, výběr ze Suity č. 2 d moll pro violoncello J. S. Bacha v podání Eduarda Šístka, hudebně-zvuková koláž od člena Dekkadancers Ondřeje Vinkláta a hymnus Ave generosa od hudebnice a benediktinky Hildegardy z Bingenu, výrazné křesťanské mystičky a šiřitelky mariánské úcty.
Mary Halvorson & Sylvie Courvoisier
23. 10. 2023 | Jazz Dock | 20:00
„Obě nás láká věci odívat do temnějších odstínů. Často začneme s nějakou radostnou melodií, se kterou si pak můžeme různě pohrávat, narušovat ji.“
Tolik kytaristka Mary Halvorson ke spolupráci s klavíristkou Sylvií Courvoisier. Dvě zkušené improvizátorky se mezinárodnímu publiku představily v roce 2017, kdy vyšlo jejich album Crop Circles. Nyní přijíždějí do Prahy představit svůj projekt Searching for Disappeared Hour, ve kterém svérázné umělkyně hravě a nečekaně balancují mezi improvizací a zkomponovanými sekcemi, do kterých často vkládají méně i více povědomé citace z klasického i jazzového kánonu. Searching for Disappeared Hour je podle The Wire jedno z Top 10 jazzových a improvizačních alb roku 2021.
The New York Times popisují Courvoisier jako interpretku stavějící mosty mezi free jazzem a evropskou klasickou hudbou a Halvorson jako dekonstruktivní kytarovou improvizátorku. Svůj specifický talent zúročily obě ženy i v samostatných projektech, například ve spolupráci s Johnem Zornem či Anthony Braxtonem.
Julian Lage & Jorge Roeder
29. 10. 2023 | Divadlo X10 | 19:30
V roce 2021 vyšlo u Blue Note album Squint. Je na něm jedenáct skladeb v podání tria ve složení Julian Lage, Jorge Roeder a Dave King. Pro kytaristu Lage, leadera této skupiny, šlo o dosavadní vrchol úspěšné kariéry, která vedla od nominace na cenu Grammy za album Sounding Point v roce 2009 až po spolupráci s Gary Burtonem, vibrafonistou s nezaměnitelným zvukem, či s hudebním chameleonem, saxofonistou a skladatelem Johnem Zornem.
S kontrabasistou Jorgem Roederem se seznámili v roce 2007, kdy se Lage přestěhoval z Kalifornie a Roeder z hlavního města Peru, Limy. Když zrovna nekoncertují s Davem Kingem (spoluzakladatelem kapely The Bad Plus), na svých společných vystoupeních Lage a Roeder tvůrčím způsobem rekapitulují americkou hudební historii s přihlédnutím k jazzu, blues a také k Roederovým afro-peruánským hudebním kořenům.
Benedicte Maurseth & Sigbjørn Apeland
9. 11. 2023 | Divadlo X10 | 19:30
Pořádá Prague Music Performance ve spolupráci s Music is
Na coveru alba Hárr sedí prapradědeček skladatelky a houslistky Benedicte Maurseth, zatímco se za ním pase stádo sobů. Kromě fotky po něm zbyla krátká nahrávka jeho hlasu. Je to pouto, které dělí generace a které Maurseth předurčilo k její kariéře úspěšně skladatelky a performerky na hardangerské housle, norský lidový strunný nástroj. Ve svých skladbách a improvizacích se nesnaží konstruovat utopickou minulost: Se svým dávným nástrojem promlouvá k naší době skrze sugestivní rytmy, melodickou pružnost a překvapivou harmonii definovanou bohatou rezonancí nástroje i jeho strun.
Vedle sólových skladeb zahraje v Praze několik duetů se svým krajanem, etnomuzikologem se zájmem o církevní a lidovou hudbu, varhaníkem a dlouholetým členem norské improvizační scény, Sigbjørnem Apelandem. Na programu bude také světová premiéra nového díla Benedicte Maurseth, které dvojice umělců provede společně s PMP Ensemble.