Vitra Design Museum uvádí výstavu Nike: Form Follows Motion.
Nike: Form Follows Motion (Nike: Forma následuje pohyb) ve Vitra Design Museum je první muzejní výstavou věnovanou nejoceňovanější sportovní značce světa Nike. Expozice se ohlíží za padesáti lety jejího vzestupu – od mladého startupu až po současný globální status. Výstava se věnuje dějinám designu značky Nike, od jeho začátků v 60. letech minulého století a návrhu slavného loga vlnovky (tzv. swoosh), přes ikonické produkty jako Air Max a Flyknit, až po současný výzkum věnovaný novým materiálům a udržitelnosti. Po Letních olympijských a paralympijských hrách v Paříži a Mistrovství Evropy ve fotbale v Německu pak výstava poukazuje na důležitost sportu pro inovace v designu i pro celospolečenskou změnu. Zároveň osvětluje takřka mytologický status, kterému se tenisky a sportovní oděvy těší v populární kultuře a na sociálních sítích. Výstava byla koncipována a produkována Vitra Design Museum pod kurátorským dohledem Glenna Adamsona.
Firma Nike byla pojmenována po řecké bohyni vítězství a od svého založení v roce 1972 se vypracovala v jednu z nejúspěšnějších sportovních značek světa. Dnes je také největší oděvní společností na světě s ročními příjmy přes 50 miliard USD. Nike však není pouze úspěšnou společností; jde o celou kulturu designu. Dokazuje to dynamický působ, kterým využívá inovativní materiály, designové prvky pro lepší výkon i výraznou grafiku. V hlavním sídle společnosti nedaleko Portlandu ve státě Oregon se produkty vyrábí s přispěním vědeckých studií, sportovní vědy a estetického citu. Stovky designérů spolupracují se specialisty v různých oborech, od materiálového inženýrství po biologii a tělesnou mechaniku – to vše ve spolupráci s nejlepšími světovými sportovci.
A výstava Nike: Form Follows Motion poprvé nabízí pohled do zákulisí této jedinečné designové laboratoře a zkoumá vliv Nike na technologické inovace a změnu ve společnosti. Většina vystavených předmětů pochází z Archivačního oddělení společnosti Nike, tedy z vlastního archivu společnosti, který má přes 200 000 položek. Výstava představuje kurátorovaný výběr z těchto archivů veřejnosti. Mezi exponáty jsou i naprosto unikátní objekty, například experimentální prototypy běžeckých bot Waffle, Air Force One, či Shox, stejně jako původní studie obuvi i oblečení. Tvůrčí příspěvky jednotlivých designérů jsou vidět napříč výstavou, a to jak těch firemních – jako například Diane Katz, Tinker Hatfield a Eric Avar – tak i vnějších spolupracovníků jako Marc Newson, Comme des Garçons a Virgil Abloh. V celém návrhářském procesu hráli také důležitou roli sportovci a sportovkyně – od těch nejlepších na světě až po běžné lidi – i proto, že své vlastní zkušenosti přenesli do návrhu výsledných produktů.
Výstava je rozdělena do čtyř chronologicky řazených sekcí. První je Track a ukazuje nejstarší položky ve firemních archívech Nike. Společnost založili Phil Knight, který byl běžcem během svých vysokoškolských studií, a jeho tehdejší trenér Bill Bowerman. Jejich první zaměstnanci – a většina z nich byli i jejich prvními zákazníky – byli většinou nadšení amatéři a běžci, a značku pomáhalo propagovat jen pár profesionálů. Marketing většinou probíhal na osobní bázi, a prodejci často brali boty s sebou na běžecká setkání. V tomto formativním období Nike zavedli jeden ze svých základních přístupů k designu: vždy poslouchej názor sportovce. V této části výstavy tedy návštěvníci vyslechnou příběhy z raného období firmy, jako například příběh o návrhu podrážky Waffle v kuchyni spoluzakladatele Billa Bowermana nebo příběh o Tigerbelles z Tennessee State University, což byl tým černošských atletek v období amerického Hnutí za občanská práva.
Druhá sekce výstavy s názvem Air se navrací do 80. let, kdy se společnost Nike stala pojmem. Skrze podporu sportovních hvězd jako Michael Jordan, Serena Williams či LeBron James se firma etablovala jako velký hráč i v popkultuře. Současně se značka od běžeckých disciplín rozšířila na kurty basketballu, později tenisu a světového fotbalu, skateboardingu a dalších sportovních odvětví. Její design se stal ikonickou součástí popkultury i díky znalému povědomí o street stylu. Dnes již klasické návrhy Air Force 1 a Air Jordan byly propagovány v nápaditých televizních reklamách (převážně z dílny portlandské reklamní firmy Wieden + Kennedy). Firma současně investovala do nové technologie: kapslí natlakovaného plynu, které poskytovaly polstrování bez přidané váhy. Původně byly schované v podrážkách, a technologie Nike Air se poprvé objevila v roce 1987 s Air Max, což otevřelo novou kapitolu dějin firmy Nike. Výstava na tuto fascinující evoluci podrážky Air poukazuje mnohými artefakty z období jejího vývoje, včetně prototypů vzduchových kapes nebo testovací stroj vytvořený inženýrem Frankem Rudym, který technologii jako první vynalezl a Nike ji nabídl.
Třetí prostor výstavy s názvem Sensation poodhaluje výzkum a vývoj, který za produkty Nike stojí. Návštěvníci mohou nahlédnout do samotného srdce Nike Sport Research Lab, jedné z největších a nejpokročilejších laboratoří pro výzkum těla v pohybu. Od 90. let minulého století se tento technický výzkum zaměřuje na vývoj atletického potenciálu, což vede například k produktům jako Nike Free, která simuluje pocit běhu na boso (tzv. barefoot), či Vaporfly, který byl vyvinut za účelem prolomení hranice dvou hodin při běhu maratonu. Galerie ukazuje vliv materiálních inovací jako Flyknit, a to jak s ohledem na výkon, tak udržitelnost, a zkoumá současné snahy Nike omezit vlastní dopad na životní prostředí skrze etické zdroje materiálů a cirkulární výrobní procesy. Výzkum recyklace umělé hmoty společnosti Nike také tvoří součást této sekce, a nabízí příklady jako Nike Grind – granulátový materiál z recyklovaných produktů, který může sloužit různým účelům – nebo cestu firmy od projektů na recyklaci v prvních letech 21. století až dodnes.
Vrchol výstavy přichází ve čtvrtém sálu, který odráží spolupráci Nike s externími designéry, atlety i veřejností. Galerie nabízí výstavku padesáti příkladů zajímavé, a občas i nanejvýš výstřední, obuvi napříč historií firmy. Některá byla vyvinuta ve spolupráci s designéry a kreativci, zatímco jiná v rámci komunitních projektů. Výstavní sál také zkoumá vliv Nike na popovou a alternativní kulturu, což ukazují například hudební videa či nahrávky ze sociálních médií, které potvrzují zásadní roli, kterou firma měla ve tvorbě a reflexi nových trendů a společenských hodnot. Tato část výstavy ukazuje, že symbióza designu a sportu není jenom o výkonu; je také o vnímání ideálů lidského těla, wellnessu, diverzitě a rovnosti, a nakonec i o hluboce lidské snaze posouvat limity a objevovat nová teritoria.
Mateo Kries, ředitel Vitra Design Museum uvádí: „Dlouhou dobu jsme chtěli uspořádat výstavu o designu a sportu. Potom, co jsme kontaktovali Nike, jsme zjistili více o jejich neuvěřitelném designovém archivu – jde o obrovský poklad, který ještě nikdy nebyl prezentován na žádné výstavě. Tak se zrodil nápad uspořádat tuto výstavu. Nabízí jedinečnou příležitost zaměřit se na design pohledem jedné značky, a ukázat fascinující objekty, které ukazují proces tvorby designu – některé z nich budou prezentovány na výstavě vůbec poprvé.“
Kurátor výstavy Glenn Adamson popisuje: „Mimo záběr dokumentující vývoj ikonických produktů se podíváme i na širší společenské a historické kontexty společnosti Nike. Za posledních 50 let měl sport obrovský dopad na naše chápání lidského těla, a to i mimo samotná hřiště a tratě – například ve vztahu ke genderovým rolím. Výstava ukazuje, jakým způsobem společnost Nike sama otevřela či reflektovala tyto změny, od svého původního zaměření na výkon a optimalizaci, po zájem o větší diverzitu a inkluzi. Pohled na designové strategie Nike nám poskytuje vhled do tohoto širšího kulturního kontextu.“
V rámci výstavy proběhne řada akcí a workshopů na téma sportu a designu. Po své premiéře ve Vitra Design Museum se výstava přesune do dalších mezinárodních muzeí.