Aktuální výstavy
Přehled aktuálních výstav, expozic a instalací.
Průběžně aktualizováno.
Další výstavy:
17. 1. – 2. 3 2025 Ira Svobodová: Liminal Phase / Trafo Gallery
Vernisáž první výstavy Trafo Gallerv roce 2025. Malířka Ira Svobodová tematizuje fenomény mezních stavů a transparence. Kurátorkou výstavy je Martina Mrázová. Co se odehrává na rozhraní světla a stínu, kde barvy i tvary v mlžném oparu splývají se vzduchem? Právě přechodový horizont jevů se stal leitmotivem výstavy Iry Svobodové, v jejíž tvorbě se analytický přístup k médiu malby vždy přirozeně prolínal s úvahami nad lidským životem a s reflexemi psychologických stavů.
5. 12. 2024 – 20. 3. 2025 Signál IV: Osmdesátky / Telegraph Gallery
Výstava prezentuje generaci umělců a umělkyň osmdesátých let v konfrontaci se svými mentory, kteří působili mimo školní instituce, a prostřednictvím své tvorby tuto nastupující generaci ovlivnili.
VYSTAVUJÍCÍ UMĚLCI: Daniel Balabán, Tomáš Císařovský, Jiří David, Stanislav Diviš, Bedřich Dlouhý, Michal Gabriel, Dalibor Chatrný, Věra Janoušková, Magdalena Jetelová, Josef Jíra, Milan Knížák, Vladimír Kokolia, Richard Konvička, Jiří Kovanda, Marius Kotrba, Alena Kučerová, Martin Mainer, Jiří Načeradský, Petr Nikl, Ivan Ouhel, Marian Palla, Viktor Pivovarov, Michael Rittstein, Jaroslav Róna, Tomáš Ruller, Zbyšek Sion, Vladimír Skrepl, Otakar Slavík, Jiří Sopko, Václav Stratil , Antonín Střížek, Čestmír Suška, Adriena Šimotová, Margita Titlová Ylovsky, Květa Válová, Aleš Veselý, Petr Veselý, Josef Žáček
Co chystá GASK v roce 2025: V roce 2025 představí Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře díla významných osobností české výtvarné scény 20. a 21. století. Stěžejní výstavou jarní sezony bude expozice Mysův Horn tří vizuálních umělkyň – Veroniky Šrek Bromové, Markéty Othové a Kateřiny Vincourové. V rámci podzimní výstavní sezony představí GASK průřez tvorbou dvanácti členů volného seskupení umělců 12/15 Pozdě, ale přece…, tvořících v druhé polovině normalizačního umrtvení svobodného kulturního života v Československu. Na podzim 2025 uspořádá GASK výstavu k výročí 100 let od narození výtvarníka Dalibora Chatrného a oslaví životní jubileum 90 let grafičky Aleny Kučerové. V příštím roce se GASK zapojí do celoměstských oslav 30. výročí zapsání města Kutná Hora na seznam UNESCO, a to třemi projekty – hudebním festivalem A Day of Sound, projektem Kateřiny Šedé propojujícím městské komunity a novomediální intervencí Michaela Bielického a Kamily B. Richter ve veřejném prostoru VORTEX.
25. 9. 2024 — 2. 3. 2025 Marius Kotrba: Conditio humana / Dům umění města Brna
20. 11. 2024 — 2. 3. 2025 TIMO: Mám kořeny v květináči / Dům umění města Brna
Ještě do března 2025 můžete vidět v Domě umění města Brna dvě zajímavé výstavy současného českého umění – retrospektivní průřez dílem Maria Kotrby Conditio humana a menší expozici Mám kořeny v květináči, představující tvorbu brněnského street artisty známého pod pseudonymem TIMO z trochu nečekané perspektivy.
20.12.2024 — 30.1.2025 Liza Libenko: Possessed / Karpuchina Gallery
V Karpuchina Gallery je od letošního 20. prosince do 30. ledna příštího roku k vidění výstava Lizy Libenko (*1996, žije v Praze) absolventky ateliér kresby Jiřího Petrboka na Akademii výtvarných umění v Praze. Ta získala a roce 2023 čestné uznání jako finalistka STRABAG Artaward International a vystavuje v galeriích v ČR i ve světě.
27. 11. 2024 – 8. 1. 2025 JAKUB ŠPAŇHEL: VENESIA / Trafo Gallery
Výstava prezentuje aktuální práci malíře Jakuba Špaňhela (*1976) z benátského prostředí, kde již delší dobu pobývá a tvoří. Na rozdíl od jeho dřívějších tvorby se nyní dostává blíže ke geniu místa tohoto významného uměleckého centra a zprostředkovává divákům o to zasvěcenější, ryzejší pohled na něj. Kurátorem výstavy je Radek Wohlmuth.
26. 11. – 30. 1. 2025 Eva Eisler: OCHOČENÉ NEKONEČNO / Galerie Kuzebauch
Tvorba Evy Eisler je mnohavrstevnatá, a to jak ohledně uměleckých disciplín, tak i formy a významového obsahu. V otázce uměleckých kategorií se autorka plynule pohybuje mezi designem, šperkem, architekturou či volným uměním a hranice mezi nimi sama nepovažuje za podstatné – vše chápe jako jednu kontinuální tvorbu. Podobně i výstava v Galerii Kuzebauch je jedním kontinuálním prostorem, tvořeným sochařskými objekty společně s dvourozměrnými a trojrozměrnými kresbami.
22. 11. – 23. 2. 2025 Jindřich Zeithamml / Galerie Benedikta Rejta Louny
Jindřich Zeithamml patří mezi klíčové postavy současné sochařské scény s mezinárodním přesahem. Po vyloučení z Akademie výtvarných umění v Praze v roce 1968 a následné emigraci do Německa se stal studentem Kunstakademie Düsseldorf, kde studoval pod vedením profesora Norberta Krickeho. Ve své abstraktní tvorbě vychází Jindřich Zeithamml ze základních geometrických útvarů čtverce a kruhu.
8. 11 – 9. 2. 2025 Hudbu jak vesmír rozlehlou, širou jak poledne /Oblastní galerie Liberec
Hudbu jak vesmír rozlehlou, širou je poledne“ představuje díla deseti umělců, kteří se zabývají tématy udržitelnosti, ekologie a přírodních procesů. Mezi vystavujícími jsou Jan Fabián se svou upcyklací, duo Brabcová-Šrubařová s konceptem muse-ecology a Hana Puchová s malbami o ptačím životě. Výstava zahrnuje také díla Pavla Jestřába, Michala Kindernaye a Olgy Karlíkové zaměřená na naslouchání ptákům, stejně jako práci Magdalény Manderlové zkoumající biodiverzitu mokřadů.
8. 11 – 16. 2. 2025 Skupina 7 / Oblastní galerie Liberec
Skupina 7 byla založena v roce 1959 sedmi libereckými umělci různých výtvarných oborů (Jiří Seifert, Vladimír Komárek, Josef Hýsek, Vladimír Křečan, Vladimír Sobolevič, Jiří David a Miloslav Jágr), k nimž se později připojili Pavel Šulc a Ladislav Oliva. Skupina aktivně vystavovala až do roku 1967, především v Severočeském muzeu v Liberci, ale také v Praze, Děčíně, Brně a Olomouci, přičemž celkem uspořádala 11 výstav. Nová výstava v liberecké galerii představí přibližně padesát děl, zastupující tvorbu všech členů skupiny. Expozice nabídne návštěvníkům pohled do umělecky uvolněných 60. let v Liberci.
21. 11. – 6. 4. 2025 Orhan Pamuk: Útěcha věcí / DOX
Literární dílo tureckého spisovatele a nobelisty Orhana Pamuka je uznávané po celém světě, jeho výtvarná tvorba však dosud zůstávala širší veřejnosti neznámá. Výstava Útěcha věcí nabízí poprvé vhled do autorova výtvarného, konceptuálního i fotografického díla, které je dokladem Pamukova celoživotního zájmu o vztah literatury a výtvarného umění a ve kterém jsou zároveň patrné dva výrazné a nevyčerpatelné zdroje inspirace: literatura včetně vlastní románové tvorby a autorův rodný Istanbul s pohnutou a velkolepou historií sahající od Osmanské říše přes Tureckou republiku až po zánik tradice v ruinách současnosti.
8. 11. – 2. 3. 2025 École de Paris: Umělci z Čech a meziválečná Paříž / Národní galerie Praha, Valdštejnská jízdárna
22. 11. – 23. 2. 2025 Jindřich Zeithamml / Galerie Benedikta Rejta Louny
8. 11. – 23. 2. 2025 Cena Jindřicha Chalupeckého 2024 / Moravská galerie v Brně
Po třech letech se v Moravské galerii v Brně představují díla letošního laureátstva Ceny Jindřicha Chalupeckého, prestižního ocenění pro vizuální umělkyně a umělce. Vystavena jsou díla Judity Levitnerové, Oskara Helcela a No Fun kolektivu, kteří ve svých projektech zkoumají témata od udržitelnosti, ženské práce, architektury pozdního kapitalismu, až po možnosti digitálních herních světů.
1. 11.–11. 1. 2025 Nikola Čulík: Dopis dívce |kresby z let 2023–2024| / [ca independent space
Nikola Čulík je bravurním kreslířem (studoval na Akademii výtvarných umění v ateliéru Jitky Svobodové), ale jeho bravura se v žádném případě nepovyšuje nad smysl/téma jeho díla. Proto u něj často vidíme i malé formáty precizních kreseb, které dokazují, že velké dílo nemusí být rozměrné svým formátem. I v případě této výstavy, která svým názvem poněkud demaskuje původ cyklu, tomu nebude jinak a autor diváka uvede do svého světa, v němž sugestivní ztvárnění jeho úvah, mívá občas melancholický závoj. Kurátor: Michal Ožibko
29. 10. – 2. 2. 2025 Křišťálová zahrada / Botanická zahrada Praha
Podzimní a zimní expozice rozzáří roztodivné květiny, rostliny a zvířata, které vyrostly pod rukama skláře Jiřího Pačinka a jeho kolegů ze sklárny Pačinek Glass. Během dne si návštěvníci užijí kouzlo skla nasvíceného slunečním svitem, při večerních prohlídkách pak budou svědky fantastické hry světel a hudby.
25. 10. – 9. 2. 2025 Návratný průzkum: Ostrava / GHMP, Městská knihovna, 2. patro
V devadesátých letech se ke slovu dostává řada nových autorů a tvůrčích přístupů. Dochází tím k proměně celého uměleckého prostředí. Jeho podobu výrazněji, než kdy dříve utvářejí periferní regionální celky. Jedna z takovýchto scén na území bývalého Československa vznikla rovněž v Ostravě. O jejím významu svědčí i to, že se v ní pohybovali například skupina Kamera skura nebo Jiří Surůvka, kteří mimo jiné zastupovali Českou republiku na Benátském bienále v letech 2001 a 2003. Ty, ale i další významné autorské osobnosti, jako například Daniela Balabána či o generaci mladší Pavlu Malinovou, představuje výstava v jednotném rámci.
Galerie moderního umění v Hradci Králové otevřela hned 4 nové výstavy, které představují variabilitu uměleckých přístupů a osobitý nádech nejen v českém, ale i v polském kontextu. K vidění jsou počítačová grafika Jaroslavy Severové, intermediální tvorba Józefa Robakowského, sochařské skvosty Ladislava Beneše a instalace Jana Šerýcha.
18/10/24 – 19/01/25 Jaroslava Severová: Zdrojový kód / Galerie moderního umění v Hradci Králové
V Bílé kostce bude k vidění tvorba Jaroslavy Severové (* 1942), která je významnou postavou české grafiky. Již od 60. let má však její dílo daleko širší záběr – od malby přes celou škálu grafických technik, tvorbu objektů, architektonických prvků až po fotografii. Od 90. let se intenzivně zaměřila na počítačovou grafiku a digitální tisk. Výstavu otevře průřez autorčinou ranou tvorbou ze sbírky GMU, kterou dále doplní díla z posledních let. Kurátorkou výstavy je Anna Horák Zemanová.
18/10/24 – 19/01/25 Józef Robakowski: Chci vám všem říct, že umění je energie / Galerie moderního umění v Hradci Králové
Černá kostka se promění v prostor, kde se propojí různé vrstvy intermediální tvorby polského umělce Józefa Robakowského. – významného filmaře, autora videí, fotografií, instalací umožní nahlédnout několik odlišných poloh umělcovy tvorby, především z období od 60. do 90. let minulého století. Představí autora také v roli sběratele a archiváře, iniciátora a člena uměleckých skupin (ZERO-61, Warsztat Formy Filmowej), organizátora výstav, akcí a dalších nezávislých uměleckých aktivit v Polsku od počátku 60. let. K vidění budou dva filmy a fotografie, které GMU získala do svých sbírek v roce 2023, a dále práce zapůjčené z polských veřejných sbírek i z archivu umělce. Kurátorkou výstavy je Lenka Dolanová.
18/10/24 – 27/04/25 Ladislav Beneš: Tělo v pohybu / Galerie moderního umění v Hradci Králové
Ladislav Beneš patří k čelným představitelům českého neoklasicismu první poloviny 20. století. Jeho díla přinášejí sofistikovanou syntézu modernistických a tradičních prvků a odráží se v nich fascinace rychlostí, pohybem a technickým pokrokem typická pro meziválečné období. Automobily, motocykly či letadla se tehdy staly symboly nového světa plného dynamiky a Beneš coby zástupce nastupující sochařské generace tuto proměnu vnímal. Po boku svého kolegy Jana Štursy, s nímž sdílel vášeň pro rodinovskou tradici, hledal nový umělecký výraz, jehož těžištěm byla lidská postava, a který zároveň dokázal reflektovat ono zaujetí pohybem. Výstava nabízí jedinečný pohled na Benešovu tvorbu propojující okouzlení moderním světem s tradičními prvky, čímž reflektuje kulturní i sociální proměny jeho doby. Kurátory jsou Jan Florentýn Báchor a Kristýna Ševčíková.
18/10/24 – 27/04/25 Jan Šerých: Black Sabbath / ABBA / Galerie moderního umění v Hradci Králové
Ve foyer GMU autor Jan Šerých představí svou instalaci Black Sabbath / ABBA (2002) ze sbírky galerie. Tato práce sestávající z 12 rozměrných písmen, z nichž lze poskládat název proslulé heavymetalové skupiny, už byla prezentována vícekrát na různých místech a pokaždé v jiné podobě. Vůbec poprvé ji Jan Šerých vystavil v pražské Galerii Václava Špály v roce 2002. Jak Jan Šerých uchopí dílo s odstupem času ve foyer GMU? Nechte se překvapit.
27. 10. – 26. 2. 2025 STROJE NA UMĚNÍ – Architektura pařížských uměleckých ateliérů 20. století / Winternitzova vila
Hlavní město Francie je považováno v kontextu historického vývoje výtvarného umění za jedno z nejdůležitějších center umělecké tvorby vůbec. Paříž byla především v moderní éře výkladní skříní avantgardy 20. století, která dodnes ve městě žije prostřednictvím slavných uměleckých sbírek nebo některých stále autenticky zachovalých uměleckých ateliérů a studií. Druhá výstava letošního kurátorského cyklu pojednávajícího o propojení výtvarného umění a architektury představuje fotografický soubor zobrazující rozmanité umělecké ateliéry, které si v Paříži a jejím okolí nechali během 20. století postavit někteří slavní, ale i zcela zapomenutí umělci.
19. 10. – 25. 1. 2025 Cizinecká legie / Popmuseum
Dvojjazyčná výstava Popmusea s názvem Cizinecká legie představuje takřka všechny ty bystré ženy a muže, kteří za posledních skoro sto let přišli z různých koutů světa, aby zanechali svou stopu v historii popu (tuzemského).
18. 10. – 31. 1. 2025 Dita Pepe: Nejen fotografie / Galerie Valchařská
Fotografka Dita Pepe společně s kurátorem Lukášem Bártlem představí výběr autorčiných dosud nepublikovaných foto grafií, které pod názvem Nejen fotografie spojuje téma rodiny. „Hrdinkami“ těchto fotografií jsou především dnes již dospělé dcery Ida a Ela, ale také manžel, maminka a kamarádi. Mnohé ze snímků vznikly bezděčně, mnohé ale s notnou dávkou inscenace, protože Dita své nejbližší začleňuje do fo tografií od samého počátku.
10. 10. – 13. 1. 2025 United Visual Artists (UVA): Strange Attractions / Kunsthalle Praha
Kunsthalle Praha a Signal Festival již potřetí společně odhalují nový projekt audiovizuálního umění. Publiku se představí dobře známý londýnský umělecký kolektiv United Visual Artists. Výstava Strange Attractions otevírá 10. října jako součást Galerijní zóny Signal Festivalu. UVA přináší rozmanité dílo, které spojuje nové technologie s tradičními médii. Vizuály připravovali třeba pro hudebníky Jamese Blakea nebo Massive Attack.
27. 9. – 30. 3. 2025 Libuše Jarcovjáková / NGP
Retrospektivní výstava představí tvorbu fotografky, která přes půl století přirozeně a živelně mapuje svůj život a blízké okolí. Výstava uvede stěžejní okruhy její bohaté fotografické tvorby: první volné cykly z Prahy ze sedmdesátých let minulého století věnované zkoumání vlastní identity, nočnímu životu a slavnému LGBTQ+ baru T-Clubu doplňují práce fotografky s romskou, vietnamskou a kubánskou menšinou z osmdesátých let 20. století. Výstava sleduje umělkyni, její úspěchy, nezdary a hledání sama sebe nejen v bývalém Československu, ale mapuje i její návštěvy Japonska, odchod do Západního Berlína, pád železné opony a návrat do Prahy v devadesátých letech.
2. 7. 2024 – 1. 6. 2026 František Bílek: Cesta k Předsíni chrámové / Bílkova vila
Výstava představuje ranou tvorbu secesního symbolisty Františka Bílka. Sochařská díla, kresby, grafiky, autorské knihy a texty té doby zprostředkovávají Bílkovu osobitou interpretací křesťanství, jejímž základem je spirituální mystický svět symbolů a alegorií. Klíčem k porozumění jsou dvě zásadní Bílkovy autorské knihy z této doby – Stavba budoucího chrámu v nás (1908) a Cesta (1909).
2. 7. 2024 – 1. 6. 2026 František Bílek: Cesta k Předsíni chrámové / Bílkova vila
Výstava představuje ranou tvorbu secesního symbolisty Františka Bílka. Sochařská díla, kresby, grafiky, autorské knihy a texty té doby zprostředkovávají Bílkovu osobitou interpretací křesťanství, jejímž základem je spirituální mystický svět symbolů a alegorií. Klíčem k porozumění jsou dvě zásadní Bílkovy autorské knihy z této doby – Stavba budoucího chrámu v nás (1908) a Cesta (1909).
20. 6. – 30 1. 2025 Henry Moore a československé umění po roce 1945 / Loutky & židle / Tears for Fears / Pomník konzumerismu / GMU
Výstava „Henry Moore a československé umění po roce 1945“ představuje soubor ikonických děl tohoto modernistického mistra, jehož vliv na československé sochařství je nepopiratelný. Uvidíte také díla od umělců inspirovaných Moorovou tvorbou, jako jsou Ladislav Zívr, Vítězslav Jungbauer, Vladimír Janoušek a Sylva Lacinová.
Loutky & židle představuje tvorbu významné dvojice českých loutkářů Věry Říčařové Vítkové a Františka Vítka, kteří získali cenu Thálie za celoživotní loutkářské mistrovství. Instalace nabízí průřez jejich společnou prací, zahrnující divadelní artefakty, mechanické konstrukce a sbírku starých židlí.
Instalace současné umělkyně Juliany Höschlové nazvaná „Tears for Fears“ zahrnuje skleněný objekt ve tvaru řečiště potoka z Krkonoš, zářivě barevné malby ohrožených květin a videoesej inspirovanou písní „Everybody Wants to Rule the World“.
Veřejný prostor před galerií GMU obohatilo dílo Petra Stibrala „Pomník konzumerismu“, které ironicky komentuje spotřební kulturu a budoucí nostalgii po období konzumu.
V Praze můžete vidět muraly na Smíchově, V Karlíně nebo také v Holešovicích a ve Vršovicích.