Design kolem nás: Láhve Giacoma Bally   

foto Adam Štěch
foto Adam Štěch

 

Poprvé v historii se v loňském roce veřejnosti otevřel unikátní privátní prostor jednoho ze zakladatelů italského futurismu. Římský byt malíře, designéra a teoretika Giacoma Bally vás vezme na kaleidoskopický výlet do říše avantgardní utopie a syntézy všech druhů umění do osobní vize svého autora. Nechybí ani futuristické láhve. 

 

Filippo Tommaso Marinetti, Umberto Boccioni, Gino Severini, Antonio Sant’Elia nebo Giacomo Balla. Ti všichni stáli u zrodu jednoho z nejkontroverznějších avantgardních uměleckých směrů dvacátého století. Manifest futurismu vyšel v roce 1909 a jeho ideový otec, básník a spisovatel F. T. Marinetti se v něm přiznal k obdivu k moderní době, jejím vynálezům, rychlosti, hřmotu motorů i běsnění válečných zbraní. Doslova psal: „Nechceme být ani v nejmenším součástí minulosti. Jsme mladí a silní. Jsme futuristé.“ 

 

Pohyb a dynamické víření forem jsou charakteristické i pro původní interiér bytu, který slavný italský umělec Giacomo Balla obýval se svými dvěma dcerami od roku 1929 až do své smrti v roce 1958. Od té doby se o byt staraly Ballovy dcery, které ho konečně v roce 2004 prodaly do správných rukou městu Řím. Mezitím byl byt detailně zrestaurován a loni je to vůbec poprvé, co se otevřel veřejnosti v rámci výstavy o Giacomu Ballovi v renomovaném muzeu MAXXI. 

 

Návštěvu Ballova bytu jsem si nemohl nechat ujít. Na začátku března jsem se do něj konečně podíval. V interiéru Balla vykouzlil v průběhu celého svého života fantaskní obytnou krajinu, ve které malba vystupuje ze svého klasického dvourozměrného schématu a ovládá celý obytný prostor. Nečekané barevné kombinace a vzory pokrývají nábytek, stěny, stropy i podlahy a vytváří totální umělecké dílo v duchu manifestu Futuristické rekonstrukce universa, který Balla sepsal se svým kolegou a kamarádem Fortunatem Deperem v roce 1915. Oba tvůrci v něm doslova psali: „Totální fúzi umění tvoříme za účelem rekonstrukce celého vesmíru, který bude radostnější. Zajímá nás vše dynamické, simultánní a plastické. Jedná se o komplexní vyjádření univerzálních vibrací.“ 

 

Ballovi neušel žádný detail a veškeré předměty kolem sebe proměňoval ve futuristické objekty. Výjimkou nejsou ani skleněné láhve, které jsou vystaveny v jedné z ložnic. Barevné ručně malované vzory vytvářejí z obyčejného užitkového skla nevšední a zábavné umělecké solitéry.    

 

Comments

comments

Vyhledat