Designblok vyhlásil vítěze mezinárodní soutěže Designblok Diploma Selection
Designblok ocenil talentované evropské tvůrce v rámci devátého ročníku soutěže Designblok Diploma Selection. Kategorii produktový design opanovali absolventi z německých univerzit, kteří obsadili všechny tři přední příčky. Vítězkou se stala nizozemská absolventka berlínské Universität der Künste Esmée Willemsen s kolekcí rozměrných objektů The Agency of Unseen Sights ozvláštňující jinak opomíjená místa v krajině. Nejzdařilejší módní prací zvolila mezinárodní porota složená ze zahraničních kurátorů, galeristů a publicistů kolekci Cut Up Marii Czarnecke z Akademie výtvarného umění ve Varšavě. Do letošního ročníku se přihlásilo 164 diplomantů z 52 prestižních evropských univerzit ze 7 zemí včetně zástupců z Česka a Slovenska, do finále se probojovalo třicet nejlepších. Vyhlášení vítězů proběhlo v sobotu 7. října 2023 v prostoru Designerie v Malé dvoraně Veletržního paláce Národní galerie Praha následováno módní přehlídkou norské designérky a vítězky soutěže Designblok Diploma Selection 2018 Ramony Salo.
Cílem soutěže pořádané ve spolupráci s organizací EUNIC Cluster ČR je ocenit tvorbu nejtalentovanějších evropských diplomantů v oboru produktového a módního designu. „Tématem 25. Designbloku je CESTA. Nizozemské velvyslanectví tento mimořádný festival designu již řadu let hrdě sponzoruje a na jeho cestě ho podporuje. Stejně tak jsme hrdí, že jsme mohli být u zrodu Diploma Selection, mezinárodní soutěže evropských absolventů
v oblasti oděvního návrhářství a produktového designu. Soutěž Diploma Selection se stala důležitou součástí Designbloku a slouží jako platforma pro navazování kontaktů a odrazový můstek pro profesní kariéru absolventů, kteří se jí účastní. Společně s EUNIC Cluster Prague (European Union National Institutes for Culture), partnerem Diploma Selection, přeji všem absolventům z roku 2023 zářnou profesní cestu a Designbloku mnoho dalších úspěšných let, “ popsal Daan Huisinga, velvyslanec Nizozemského království v České republice Člen EUNIC Cluster Prague.
Designblok se i letos těší účasti naprosté špičky znalců designu z Evropy jako je galeristka Rossana Orlandi, Giulio Cappellini – umělecký ředitel prestižní značky Cappellini, ředitelka Muzea umění a řemesel v Hamburku Tulga Beyerle, galeristka Lina Kanafani z proslulé Mint Gallery v Londýně a celá řada dalších osobností. Pozvání do Prahy přijali již poněkolikáté také špičkoví konzultanti pro oblast designu Gilles Massé a François Leblanc, kurátorka Juliet Kinchin nebo šéfredaktor ukrajinské Vogue Venya Brykalin. Česko v porotě reprezentuje publicistka, kurátorka a vedoucí české edice ELLE Decoration Eva Slunečková, Head of Editorial Content Vogue CS Danica Kovářová, vedoucí rubriky Forbes Life Anna Nosková, kreativní ředitel magazínu Dolce Vita a stylista Jan Králíček, publicistka Andrea Běhounková a další. Finalisté soutěže tak měli zcela výjimečnou příležitost osobně odprezentovat svou tvorbu těm nejpovolanějším z oboru a navázat cenné obchodní kontakty.
Vítězkou v kategorii produktový design se stala nizozemská diplomantka Esmée Willemsen z berlínské Universität der Künste. Ve své práci se snaží oživovat jinak opomíjená místa v krajině pomocí velkoformátových instalací. Vzdušně působící objekty z lakovaného ohýbaného kovu na první pohled připomínají funkční prvky veřejného prostoru měst, jako jsou zábradlí a dětské prolézačky. Umístěné v novém kontextu rámují konkrétní místo nebo jen poutají pozornost. „The Agency of Unseen Sights je velmi mocná kolekce nástrojů, které nám pomáhají prozkoumat nenáročnou krásu našeho bezprostředního okolí v postpandemickém světě. Jde o objevování neviditelného, o kontemplaci a čas strávený vývojem nových ukazatelů identity a místa,“ vysvětlila stanovisko poroty Tulga Beyerle, předsedkyně odborné poroty v kategorii produktový design a ředitelka Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg.
Cena za druhé místo putovala rovněž studentovi německé univerzity – Janek Beau z Folkwang University of the Arts zaujal se svým projektem uren Designed to Die. Zaměřil se na urny, které v době, kdy většina lidí upřednostňuje kremaci, hrají stále důležitější roli. Přivádí proto na scénu precizně navržené a biologicky odbouratelné urny, které proměňují pohřební obřad na slavnost, kolektivní rituál, během kterého urna vyrobená ze sójového vosku postupně taje až nakonec a sklouzne do hrobu. Třetí místo získali Julia Huhnholz a Friedrich Gerlach za projekt The Essence of Biocement, který zkoumal klíčové funkční a estetické potenciály biocementu a následně je využil k vytvoření sedacího nábytku. „Tento projekt balancující na průsečíku designu a materiálové vědy, opět dokazuje odpovědnost mladých designérů, kteří nám pomáhají vymýšlet produkty šetrné k životnímu prostředí. The Essence of Biocement je experimentální projekt využívající bakterie k nahrazení procesu vypalování při spojování recyklovaného materiálu,“ osvětlila názor poroty Tulga Beyerle, přínos projektu.
Na přehlídkovém mole porotu nejvíce oslovila přehlídka kolekce Cut Up od polské designérky Marii Czarnecke z polské univerzity Akademia Sztuk Pięknych ve Varšavě. V kolekci vystupuje do popředí práce s obdélníkovými střihy, kterou inspirovalo japonské umění. Mnoho oděvů je bezešvých, 3D tvary jsou dosaženy pomocí origami technik. Tento postup umožnil vyhnout se textilním odstřižkům a plýtvání materiálem. Oděvy se proměňují a mění význam, kombinují západní a japonskou estetiku a dodávají látce pohyb. „Maria Czarnecka předvádí ve své kolekci nejen vynikající technické dovednosti, kreativitu a jedinečný koncept, ale také vnáší do oděvu poezii, která dokáže sbližovat východní a západní přístup k odívání,“ popsal autorský přístup vítězky Venya Brykalin, šéfredaktor ukrajinského časopisu Vogue a předseda odborné poroty kategorie módní design.
Druhé místo obsadil s kolekcí Return of the Witch Tomasz Umbras rovněž reprezentující univerzitu Akademia Sztuk Pięknych ve Varšavě. Představuje v ní skrze bezešvé skulpturální oděvy svět nepochopených stvoření, která nedokáží přežít mezi lidmi. Zároveň oslavuje nadpřirozenou, tajemnou a zvláštní energii přírody. Porota ocenila zejména inovativní přístup k materiálu a technickému provedení. Na třetím místě se umístil Friedrich Fromm z nizozemské Artez University of Arts v Arnhemu. Kolekce The Story of the Employee of the Month inspirovaná muži z různých prostředí a generací, kombinuje celou řadu technik. Laserem střižené materiály mísí s česáním, digitálním tiskem a tkaním. Elementy ze street a sportovní módy kombinuje s klasickým krejčovským uměním. Důležitým aspektem je také udržitelnost – přes 60 % použitých látek pochází z druhé ruky od malých značek a soukromých prodejců. „Ocenili jsme zejména autorovu schopnost vytvořit působivé oděvy pro každodenní nošení a také zdařilou kreativní abstrakci,“ popsal Venya Brykalin a doplnil: „Mezi letošními finalisty nechyběly výrazné osobnosti i silné osobní příběhy. Při rozhodování pro nás byly zásadní osobní prezentace, během kterých jsme měli možnost poznat tvůrce a autentické příběhy propsané do kolekcí.“
Vítězové obou kategorií získávají finanční odměnu ve výši 1 000 eur, výherci první tři místa v každé kategorii pak bude mít možnost samostatné prezentace na příštím ročníku festivalu.
Večer proložila módní přehlídka vítězky Diploma Selection 2022: Caoimhe Dowling. Návštěvníkům představila debutovou kolekci Yes, to Life, která je zatím nejintrospektivnějším dílem návrhářky, ódou na tvůrčí proces a přívaly inspirace, které nevyhnutelně přicházejí, když se člověk oddá jeho přílivu a odlivu. Ceremoniál zakončila módní přehlídka norské designérky Ramony Salo, která přijela po svém vítězství v roce 2018 na Designblok prezentovat svojí aktuální tvorbu. Kolekce nazvaná I have made soup of all kinds of stock je součástí probíhajícího projektu Sámská půlhodinka, který zkoumá, co v dnešní době znamená být domorodcem, ale zároveň být na cestách. Práce vychází ze sámských kořenů autorky. „Vytvářím nomádské oděvy inspirované krajinou, které vnímám jako umění zprostředkovávající příběhy, “ uvedla ke kolekci Ramona Salo.
Designblok – Prague International Design Festival
4. – 8. 10. 2023
Designblok je možné navštívit ještě v neděli 8. října 2023 do 19:00 ve Veletržním paláci Národní galerie Praha a Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a na dalších lokacích po Praze. Výstavy Designblok Cosmos a Made by Fire v areálu Pražského hradu bude možné zhlédnout od 3. do 15. října 2023 s festivalovým pasem či po zakoupení samostatné vstupenky.
Prohlédněte si také profily dalších finalistů sekce módní design soutěže Diploma Selection