Ve Vzletu připomene divadlo Ibsena i Lébla, zahrají Teepee
Vršovická kulturní křižovatka Vzlet chystá v nejbližší době dvě zajímavé inscenace a jeden svěží koncert: v neděli 26. března je to projekt mladého divadelního souboru Should I stay or should I go?, v pondělí 3. dubna koncert dream popových Teepee a konečně ve dnech 13. a 14. dubna premiéru pohybově-obrazové inscenace na motivy nezveřejněného deníku Petra Lébla v režii Daniely Špinar, Objal mě bůh a nic.
Představení Should I stay or should I go? je autorskou adaptací Ibsenovy hry Domeček pro panenky. Nora a její manžel Torvald odjíždějí na horskou chatu oslavit příchod nového roku a s nimi je zde také kamarád Henrik a Torvaldův kolega z práce Nils. Stará známá Kristýnka do poslední chvíle váhá, jestli přijet, a tak zatím zůstává doma. Kouzlo blížící se půlnoci vytahuje na povrch dilemata, se kterými se každý z účastníků potýká.
Jak dokazuje několik studií, pro většinu z nás je přirozené zachovávat status quo i přesto, že nám současná podoba života právě nevyhovuje. Raději zůstáváme na místě. Neodcházíme, protože jinde by to mohlo být ještě horší. Nebo se snad chceme v budoucnu vinit, že jsme svůj život dovedli právě sem? Rozhodnutí s sebou přináší možnost budoucí ztráty, za kterou nechceme nést zodpovědnost. Nemůže to někdo rozhodnout za nás?
Představení Should I stay or should I go? je cestou do zavátého nevědomí. Je simulátorem rozhodování. Co všechno ovlivňuje naše rozhodnutí a která rozhodnutí nás činí šťastnějšími? Mohla se Nora v Ibsenově dramatu rozhodnout jinak než opustit rodinu? Mohla žít šťastný život? Mohli jsme se my tehdy rozhodnout jinak a žít dnes jiný život?
Kristýnka: Já jsem myslela, že tady najdu ženu, která je plná energie a ty seš úplně v prdeli.
Nora: To je hrozně těžký se rozhodnout.
Should I stay or should I go?
26.3. 19:30
https://vzlet.cz/program/should-i-stay-or-should-i-go
Teepee rychle upoutali pozornost české nezávislé hudební scény. Postupem času obohatili svůj zvuk s kořeny v indie-folku o elektroničtější a popové prvky, což podtrhlo také zapojení bubeníka a perkusionisty Tondy Procházky a multiinstrumentalisty Prokopa Korba aka badfocuse. Podmanivé melodie a zasněné spojení vokálů zachycují kouzlo mezi Terezou Lavičkou-Sladkou a Miroslavem Patočkou.
Dvojice založila dream-popový projekt Teepee v roce 2015 a od té doby společně prozkoumává prostor mezi elektronikou a folkem. Lyrické texty jsou osobní zpovědí obou členů kapely. teepee se během svých koncertů snaží vytvořit otevřený a bezpečnější prostor, paralelní svět, ve kterém se můžete na chvíli zastavit a nechat vše plynout. Prostor, ve kterém je vřele přijímána jakákoliv forma odlišnosti, místo, kde můžete objevovat tajemství ukrytá hluboko ve vašem nitru.
Za sedm let existence si kapela získala oblibu fanoušků i hudebních kritiků, navázala spolupráci s berlínským labelem Springstoff a odehrála řadu koncertů napříč Evropou i na předních showcase festivalech. Plzeňské duo nashromáždilo přes milion přehrání na Spotify, jejich deska Where the Ocean Breaks byla nominována na cenu hudebních kritiků Apollo. teepee odjeli evropské turné coby předskokani britských Seafret, předskakovali i dalším známým jménům jako Oh Wonder, Peter Bjorn and John, Laurel nebo domácí Lenny, Václav Neckář a mnozí další.
Teepee
3.4. 20:30
https://vzlet.cz/program/hudebni-vzlet-teepee
Pohybově-obrazová inscenace Objal mě bůh a nic vychází z nezveřejněných deníků výjimečného režiséra Petra Lébla v režii neméně výjimečné Daniely Špinar. V hlavních rolích Tereza Ondrová, Anna Kameníková, Jáchym Sůra.
Petr Lébl (1965-1999) byl jednou z nejvýznamnějších uměleckých osobností českého divadla devadesátých let. Šlo o velice komplexní, složitou personou, která nás dodnes fascinuje svou vášní pro divadlo i totální oddaností tvorbě. O Léblovi vzniklo několik knih a jeho pracovní i soukromý život je bohatě zdokumentován, pro nás je však stěžejní jeho soukromý deník z posledního roku života, který předčasně ukončil sebevraždou. Máme tak před sebou nejen fascinujícího tvůrce, ale i nešťastně zamilovaného člověka, často ztraceného, leckdy na pokraji šílenství, zmítaného milostným citem a doslova oslepeného láskou.
„Zní to pateticky, ale pro nás to znamená skvělé východisko pro jevištní zkoumání toho, jak vyjádřit naplněnou vášeň pro umění a nenaplněnou vášeň pro jiného člověka. K projektu jsme přizvali významnou českou tanečnici Terezu Ondrovou, výjimečnou, talentovanou a autorskou tvůrkyni, jež je oceňovaná doma i v zahraničí. Ta se na jevišti stane „naším” Petrem Léblem a tím se vyloučí životopisný přístup,“ říkají tvůrci projektu.
Informace bylo to poslední, co chtěl Lébl svými inscenacemi předávat…
„V inscenaci půjde spíše o převod vnitřních pocitů v jazyk těla a scénického obrazu, jelikož Lébl jako aktivní scénograf vždy dbal ve svých inscenacích i na výtvarnou stránku díla.Do Vzletu s tímto projektem nemíříme náhodou, když Petr Lébl začínal v osmdesátých letech režírovat, využíval k inscenacím převážně kulturní sály, kde se dařilo amatérskému divadlu.“
Objal mě bůh a nic
PREMIÉRA
12.4. 19:30 a 13.4. 19:30