Hudba klimatického dramatu. Hudební projekt fyield vydává premiérový singl Candy

Fyield Promo Photo
Fyield Promo Photo

Jak zní klimatická změna? Čerstvý hudební projekt fyield složený z českých a islandských hudebníků, vydává premiérový singl Candy, který předznamenává chystané album. fyield berou posluchače*ky na průmyslová místa klíčová pro chod civilizace a nechává přírodu a technologie, aby se stali rovnocennými spoluhráči v kapele. Videoklip k singlu byl v online premiéře uveden na webu Radia Wave 27.6.2022 ve 11 hodin.

 

Jak to, že něco tak dramatického jako klimatická změna zní tak poklidně? Vždyť je to zvuk toho, jak se Země vypouští doslova jako nafukovací míč? To byly první dojmy, které udivily písničkáře Václava Havelku a filmaře Ivo Bystřičana, když dorazili do geotermální elektrárny Hellisheiði na Islandu. Strávili tu den, poslouchali a nahrávali ve společnosti legendárního islandského field recordisty Magnúse Bergssona. Zvuky hřídelí, horkého vzduchu ženoucího se v trubkách i páry deroucí se z podzemí ven. Výsledkem je divoký breakbeatový singl Candy zakončený lyrickou kytarovou pasáží, již doprovází zurčení vody i zvuky motoru. Přírodní se potkává s industriálním, aniž by šlo jedno od druhého rozeznat.

 

Skladba Candy předznamenává album hudebního uskupení fyield, a je také zásadní součástí interdisciplinárního projektu Krajiny budoucnosti / Future Landscapes, v němž bude hudba podpořena ještě dokumentárním filmem, podcasty a sérií přednášek s environmentální tématikou. V samotné kapele fyield se setkávají přední osobnosti české a islandské nezávislé hudební scény. Na české straně Václav Havelka a Kryštof Kříček z kapely Please The Trees, ty doplňuje Pan Thorarensen, jenž jinak působí především v ambientním triu Stereo Hypnosis a je zakladatelem festivalu experimentální hudby Extreme Chill, který od roku 2010 pořádá v Reykjavíku.

 

Společně dokončují album, na němž se hudba složená ze zvuků vybraných přírodních a průmyslových lokalit v české a islandské krajině míchá s elektronikou, beaty a hudebními nástroji. Hudba projektu fyield zavádí posluchače*ky na místa, jež jsou klíčová pro chod současné civilizace, zároveň stojí vždy někde stranou a případný návštěvník na nich není vítaný. Natáčelo se na osmi environmentálně, sociálně, hospodářsky i kulturně vychýlených a vyčerpaných místech Islandu a Česka. Nahrávky vznikly pomocí improvizace, terénního výzkumu a metody field recordingu. Při poslechu jejich skladeb se ocitáme v blízkosti nebo přímo v útrobách geotermální, vodní nebo tepelné elektrárny, aquaponické farmy, jezera vzniklého táním ledovce, sopky, úložiště CO2, či na místě těžby ropy – fyield převádí činitele i důsledky toho, jak lidské konání ovlivňuje klimatické změny, do unikátní a podmanivé zvukové podoby.

 

„Ponechali jsme přemýšlení o proměnách naší planety expertům a politikům. Tím se ale vytratila fantazie a imaginace, jež by mohla vybudit společenskou poptávku a kreativní řešení,“ shrnuje dokumentarista Bystřičan, proč se rozhodl pustit do díla, v němž hraje prim zvuk a i proto oslovil Václava Havelku, aby se stal jeho hudebním režisérem. Havelka, během společné tvorby s Kříčkem a Thorarensenem, přistoupil  ke skládání s citem písničkáře, ale také respektem k tomu, že je přírodu a technologie potřeba vzít jako rovnocenné spoluhráče v kapele a dát jí prostor vyniknout. Dosud byl zvyklý skládat s kytarou, nyní měl ale úkol, k němuž musel přistoupit jinak. „Klimatické změny jsou něco, co již prožíváme. Jde o výpověď,“ shrnuje Havelka. „Jsou to zvuky katastrofy a důležité bylo vystihnout naléhavost situace a přemýšlet o ní, spíš než v ní hledat líbivost.“ 

 

V rámci projektu vznikly také terénní deník filozofa Lukáše Likavčana a zvukový archiv projektu, které jsou dostupné na webu projektu www.futurelandscapes.cz a na jeho soundcloudovém profilu https://soundcloud.com/future_landscapes. Vydání hudebního alba a premiéra dokumentárního filmu jsou plánovány na podzim 2022. 

 

 

Zkoumané lokality

 

Česko

Plánované podzemní úložiště CO2, Žarošice

Aquaponická farma, Kaly

Přírodní rezervace, Milovice

Uhelná elektrárna, Tušimice

 

Island

Hydroelektrárna Búðarháls

Aktivní sopka Fagradalsfjall

Ledovcová laguna Fjallsárlón

Geotermální elektrárna Hellisheiði s technologií ukládání oxidu uhličitého pod zem CarbFix

 

 

Václav Havelka

Hudebník, zpěvák, skladatel, manažer a producent. S hudební tvorbou začal koncem 90. let. Souběžně se sólovou tvorbou založil v roce 2006 skupinu Please The Trees, ve které je autorem textů všech písní a hudby, současně také managerem, booking agentem. Skupina odehrála od svého vzniku několik desítek vystoupení po celém světě. V diskografii má kapela pět řadových alb oceněných výroční hudební cenou Anděl a cenou hudební kritiky Apollo. Tři z toho byla natočena ve Spojených Státech. Od roku 2005 pracuje jako promotér, manažer, booking agent (pro agentury Scrape Sound Inc., Nora Production, Nomads Of Prague a Bumbum Satori). Je autorem scénické hudby několika představení ve Stavovském a Dejvickém divadle, divadle ABC a dalších. Je autorem hudby k několika filmům. Pracuje jako produkční pro festivaly Colours Of Ostrava, Metronome Praha, Letní Filmová Škola a další. V současné době zastává pozici hudebního dramaturga v pražském centru pro současné umění MeetFactory.

 

Pan Thorarensen

Hudebník, skladatel, organizátor akcí a festivalů. Je autorem hudby ke krátkým a dokumentárním filmům, vydal také řadu alb. Používá mnoho uměleckých pseudonym. Pod hlavičkou elektronicko-ambientního tria Stereo Hypnosis například spolupracuje se svým otcem Óskarem Thorarensenem a skladatelem Þorkellem Atlasonem. V roce 2010 založil festival elektronické hudby Extreme Chill, který každoročně láká místní i zahraniční milovníky elektronické hudby a islandské přírody.

 

Kryštof Kříček

Člen uměleckých kolektivů Verify Yr Age a Sing Sing Soundsystem, působí ve skupině Please The Trees. Vydává vlastní elektronickou produkci, v poslední době pod pseudonymem Haru. Produkčně se podílel na novém albu Amelie Siba. Debut Test Pressing nabízí svůdnou kombinaci zlomených beatů, zkreslených vokálů i překvapivě chytlavých melodií. Vlastní pílí se postupně vypracoval od kytary k elektronické hudbě, nahrávání i produkci. Zlomovým momentem jeho kariéry byla v šestnácti letech návštěva koncertu Please The Trees, která mu otevřela dveře na kulturní scénu.

 

Ivo Bystřičan

Dokumentární režisér, dramaturg, a producent. Ve své tvorbě se soustředí na sociální a ekologická témata se sociologickým akcentem. Zájem publika vzbudil jeho celovečerní film Dál nic (2014) o společenském konfliktu na pozadí stavby dálnice D8. Vedle nezávislého dokumentárního filmu zaměřuje svou tvorbu na zprostředkování ekologických a ekonomických témat televiznímu publiku, například v projektu Ekostory nebo v sérii Industrie. Vedle interdisciplinárního projektu Krajiny budoucnosti v současné době pracuje na autorském dokumentárním projektu Klimageddon. Zabývá se rovněž dramaturgií a tvorbou dokumentárních podcastů, a působí jako filmový lektor. Spolupracuje s Českou televizí a Akademií věd České republiky.

 

Comments

comments

Vyhledat