Knihobot vylepšuje svoji holandskou aukci. Zákazníci sami zadají, za kolik chtějí knihu koupit
Knihobot, největší český online antikvariát, představil zlepšení svého prodejního systému, založeného na takzvané holandské aukci. Nově ho rozšiřuje o možnost zadání poptávkové ceny ze strany zákazníka. Automatická notifikace upozorní, jakmile se cena knihy sníží na nebo pod požadovanou hodnotu, a zvýší tak šanci na prodej titulu za nejlepší možnou cenu.
Knihobot používá k prodeji 15 000 titulů měsíčně formát takzvané holandské aukce, která byla oblíbená na holandských květinových burzách v 19. století. Vyvolávací cena titulu, určená poloautomatickým systémem, je na základě zkušenosti nastavena na optimální hodnotu. Pokud se kniha ještě prodává v knihkupectví, jsou to zpravidla dvě třetiny její ceny, v případě, kdy se podobný titul na Knihobotu již prodal, nastaví se cena podobná. Následně se každý měsíc snižuje do momentu, kdy kniha najde svého kupce. Aukce dobře kombinuje rychlost prodeje a výši výdělku pro majitele, který knihu s Knihobotem prodává.
Právě tento systém nyní Knihobot vylepšil. Zájemcům o některý z titulů totiž nově umožní deklarovat cenu, za kterou jsou ochotni si ho koupit. Knihobot je následně prostřednictvím takzvaného hlídače upozorní, jakmile cena titulu klesne na nebo pod požadovanou hodnotu. Novinka najde využití především u dražších knih, u kterých se ceny ve výsledku mohou snížit i o několik stokorun.
„Už nyní víme, že v případě některých titulů zákazníci sledují e-shop i několikrát do týdne a čekají na snížení ceny. Novinka by jim to měla výrazným způsobem ulehčit. Automatická e-mailová notifikace je upozorní, jakmile cena titulu klesne na požadovanou hodnotu, a knížku pak vloží do košíku na dvě kliknutí,“ uvádí Pavel Pekař, spoluzakladatel online antikvariátu Knihobot.cz. „Kromě pohodlí pro zákazníka tak samozřejmě zvyšujeme šanci, že se titul prodá za nejlepší možnou cenu, což je dobrá zpráva pro všechny majitele.“
Do budoucna by mohl systém hlídače slev zpřesnit data, která Knihobot pro naceňování využívá. Ta momentálně zahrnují – kromě samotné historie titulů prodaných na Knihobotu – také ceny knih prodávaných v e-shopech nebo v ostatních online antikvariátech. S plánovaným spuštěním uživatelských účtů se navíc propojí s „hlídacím psem“, který upozorňuje uživatele na zařazení poptávaného titulu do nabídky. Dohromady by pak mohly oba nástroje přinést zcela nové možnosti – například automatickou rezervaci poptávaného titulu za požadovanou cenu.
Jen za loňský rok díky efektivně nastavenému prodejnímu systému vyplatil Knihobot majitelům knih přes 7 milionů korun – konkrétně 3 333 korun na zákazníka. Většina ze svěřených knih se prodala do tří měsíců od uvedení do prodeje.
O Knihobot.cz
Knihobot.cz je největší český antikvariát. Kombinuje moderní technologie se zodpovědným přístupem ke knihám z druhé ruky. Jeho hlavní misí je změnit fungování antikvárního trhu a naučit Čechy vracet knihy zpět do oběhu. Funguje po celé republice – knihy dokáže vyzvednout na jakékoliv adrese a stejně tak je kamkoli zaslat. Tituly prodává na bázi komisního prodeje a díky dlouhodobé práci s daty může zajistit tu nejlepší prodejní cenu i rychlost prodeje.
Pod značkou Knihobot funguje do roku 2019, kdy navázal na předchozí antikvární projekt Dominika Gazdoše, Davida Gazdoše a Pavla Pekaře. V roce 2020 prodal více než 110 000 titulů v celkové hodnotě kolem 18 milionů, obdobné množství od lidí naopak do prodeje přijme.