OLYMPIÁDA JAKO OSLAVA NEJEN SPORTU, ALE I MÓDY

Česko. Ilustrace Viktorie Štěpánová
Česko. Ilustrace Viktorie Štěpánová

Olympiáda oslavuje nejen výkon lidských těl, ale i jejich krásu, zdůrazněnou olympijskými oděvy – letos obzvlášť. Odehrává se totiž v Paříži, centru módy, srdci fashion weeků a módních domů, což se odrazilo do příprav celých her.

Paříž se stala hostující zemí nejdůležitější sportovní akce již potřetí. Letos se klade nebývalý důraz na udržitelnost. nejen oděvů, ale celých her. Aby se předešlo zbytečné zástavbě pro jedno použití, olympijská vesnička se následně promění v sídliště, místo výstavby krytých bazénů se čistila Seina a surfařská disciplína se odehraje na Tahiti ve Francouzské Polynésii.

Oficiálně olympiáda propuká 26. 7. 2024, skutečně však začala mnohem dříve. K olympiádě odkazoval již pařížský fashion week, přesněji podzimní kolekce Thoma Browna a Dior nebo akce Anny Wintour Vogue World, vzdávající hold 100 letům francouzskému sportu a módě. Kromě těchto dvou významných módních akcí se jedním z hlavních sponzorů olympijských her stal LVMH, největší a nejbohatší prodejce luxusního oblečení, což ukazuje, jak velkou roli móda v letošních hrách hraje.

Z kolekce Burton – USA 2010

KRÁTCE Z HISTORIE

V průběhu uplynulých měsíců se pomalu začaly zveřejňovat připravované olympijské uniformy, což spustilo ještě větší vlnu zájmu o již tak mnohými očekávanou událost. Ke sportovním nadšencům se přidali i nadšenci módy, a vypuklo tak virální šílenství, ve kterém olympijské hry již teď vyhrálo Mongolsko.

Litva

Tyto hry nejsou zdaleka prvními s kontroverzními a inovativními podobami sportovních uniforem. Velký důraz na estetiku společně s funkčností kladl v roce 1992 Issey Miyake, který vytvořil uniformy s uměleckým přesahem pro Litvu, v roce 2010 zase firma Burton vytvořila pro USA „Anti-Uniformy“, které aplikovaly denim potisk na funkční zimní oblečení a vytvořily tak dojem typické „casual americké uniformy“.

KROJ, UNIFORMA, SPOLEČENSKÝ ODĚV

Ač všichni mluví o uniformách, oděvy by se také daly nazvat kroji, či společenskými oděvy. Názvosloví se může lišit, jejich funkce je však stejná: reprezentovat svou zemi, kulturu, hodnoty a lidi, což každá země uchopila jinak podle nátury svého národa. Proto se některé oděvy mohou podobat více uniformám, jiné více krojům a některé společenskému oděvu. Pojďme se tedy podívat, jak se toho jednotlivé státy zhostily.

Tahiti, Mongolsko

UNIFORMY 2024

Jelikož je olympiáda tento rok velmi diskutovaným tématem, byla možnost tvorby uniforem velikou marketingovou příležitostí jak pro značky, tak pro celé země. Některé si vybraly jistotu renomovaných módních domů, jiné vsadily na menší designéry a jejich neotřelý vizuální projev, což často přineslo ovoce. První olympijskou soutěží byl tento rok totiž souboj virální. Vítězi této disciplíny se na plné čáře stalo Mongolsko se svými kroji od značky Michael & Amazonka, která vsadila na symboliku, úctu k historii a tradicím své země. Jejich uniforma je inspirována mongolským festivalem Naadam, což je tamní obdoba olympijských her, na kterých se nosí tradiční oděvy nazývané „deel“, a právě ty byly pro letošní olympidáu reinterpretovány.

Úcta k historii a reinterpretace tradic své země by se daly pokládat za jeden z přístupů, kterým se země vydávaly. Kromě Mongolska byl tento přístup očividný i v uniformách Tahiti, Filipín či Jižní Koreje, které se tak podobají spíše moderním krojům nežli unifromám.

Francie, USA, Austrálie

 

Jiné země svými oděvy odkazovaly na současnou společnost a místo krojů bychom tak tuto skupinu nazvali společenskými oděvy. Zde byly nejvýraznějšími zeměmi USA a Francie. Obě země oslovily renomované módní domy a vydaly se cestou obleků. Saint Laurent pro USA vytvořil saka, která doplnil o modré džíny, čímž odkázal na americký „casual“ uniformní styl. Pro Francii vytvořil oděvy Berlutti, haute-couture značka spadající pod LVMH, symbolizující eleganci a kvalitní řemeslo. Na to, že je Francie olympiádu hostí, tudíž její uniformy byly snad nejvíce očekávanými, se jedná o dosti stereotypní oblekové kostýmky, mnohými přirovnávané k uniformám letušek. Na druhou stranu se jim nedá upřít kvalitní řemeslné zpracování a elegance, která je pro Francouze jedním z hlavních symbolů. Oblekovými variacemi se vydal i Egypt či Austrálie, jejíž uniformy přímo čerpají inspiraci ze školních uniforem, což má podle nich zachycovat „kolektivní energii Austrálie”.

 

Třetí přístup by se dal nazvat přístupem individuálním. Země jako Velká Británie, Irsko, Guatemala či my, Češi, jsme svěřili reprezentaci naší země do rukou módního designéra, což dalo vzniknout zajímavým fúzím kultury země s estetikou návrháře. Ač oděvy Guatemaly bohužel připomínají spíše maškarní kostýmy nežli reprezentativní oděv, v případě Irska a nás samých přinesla spolupráce s mladými designéry neotřelé a inovativní skvosty. Irsko vsadilo na Lauru Weber, zabývající se ve své tvorbě výšivkami, které zakomponovala i do této kolekce. Stejně jako Dior a Brown použila bílou barvu oděvů, odkazující k antickým hrám, která kromě symboliky naděje do budoucna současně umožnila vyniknout barevným výšivkám, jejichž motivy ukazují krásu irské země.

A co provedení našich uniforem?

Ty ztvárnil mladý designer Jan Černý ve spolupráci s Alpine Pro a Lasvitem. Černý se vydal hodně odvážnou cestou. Sám k tomu řekl: „Jako malý stát na sebe potřebujeme trošku upozornit,“ což se mu povedlo. Ač jsme se nestali virálními jako Mongolsko, česká uniforma se mnohokrát objevila mezi TOP nejlépe hodnocenými olympijskými oděvy. Současně však za svou netradiční podobu schytává hodně negativních ohlasů a urážek jako označení „župan“. Ve skutečnosti je zmíněný „župan“ hezkým propojením baloňáku a trenchcoatu. Hezkými kroky jsou i unisexový střih kolekcí podporující rovnoprávnost či kratší verze kabátu pro paralympijské atlety. Odvážnost kolekce byla dobrým krokem i z hlediska faktu, že 28 soutěžících zemí má stejnou trikoloru jako je ta naše, a tak není na škodu být rozeznatelný. Naopak velmi podobně vyšly střihy a grafika 15 zemí spolupracujících s Adidas – jejich rozdílnost je tvořena převážně barvou a názvem dané země.

 

Sportovní trikoty většinou mají výrazné barvy, symbolické pro danou zemi. Zásadní tu je už zmíněný důraz na udržitelnost. Jelikož olympijské oděvy nemohou být pouze estetické, ale hlavně funkční, mnoho zemí použilo co nejšetrnější materiály či vyvinulo nové technologie pro komfort sportovců. Skvělým příkladem je Švédsko, které, ač vizuálně zaostává, vytvořilo oděvy technologií 3D pletení, která zajišťuje bezešvé střihy. Dalšími příklady jsou Thajsko, jejíž uniforma je prý plně recyklovatelná a Japonsko, které využilo technologii Actibreeze, jež používá síťovinu snižující vlhkost, podporující větrání, navíc vyrobená z obnovitelných zdrojů.

Švédsko

Jak je vidět, přístupů pro tvorbu letošních olympijských kolekcí je nespočet, a dalo by se o nich mluvit do nekonečna. Stačí otevřít TikTok a můžete scrollovat do konce olympiády a ještě dál.

 

Comments

comments

Vyhledat