Schopnost empatie na skupinové výstavě Bolest těch druhých
![Ali Arkady: Kissing Death [Pollibek Smrti] ©Ali Arkady](https://protisedi.cz/wp-content/uploads/2022/12/10_DOX_výstava-Bolest-těch-druhých_Ali-Arkady_Kissing-death-Pollibek-smrti-©Ali-Arkady.jpg)
Téměř před 20 lety napsala Susan Sontag esej S bolestí druhých před očima (2003; česky 2011), ve které položila důležitou otázku: Jak lze zprostředkovat utrpení, které je pro ty, kteří ho sami nezažili, nepředstavitelné? Odpověď, v době válečného konfliktu více než aktuální, lze nyní hledat v Centru DOX. Vodítkem mohou být díla více než čtyřiceti významných autorů na nové skupinové výstavě Bolest těch druhých.
Americká spisovatelka navrhla ve své poslední knize zásadní přehodnocení obrazů bolesti, hrůzy a krutosti. Právě její text ve světle současných událostí na Ukrajině vedl Leoše Válku, ředitele Centra DOX, spolu s dalšími kurátory k myšlence uskutečnit výstavu, jejímž hlavním tématem by byla otázka, zda a jak jsme vůbec schopni vnímat bolest druhých lidí způsobenou válečným konfliktem, a to nikoli prostřednictvím médií, ale skrze umění.

Marsel Onysko Esoteric Club [Ezoterický Kroužek] ©Marsel Onysko
Výstava Bolest těch druhých se zamýšlí nad schopností umění vypovídat o válce, ale především nad tím, zda my sami jsme či nejsme schopni vztahovat se prostřednictvím umění k hrůzám války a k bolesti lidí, které zasáhla.
Vznik tohoto projektu podnítila neospravedlnitelná ruská invaze na Ukrajinu a nevýslovná zvěrstva, k nimž dochází už mnoho měsíců. Hlavním tématem výstavy však není jedna konkrétní válka ani politika či ideologie. Skrze výstavu chtějí tvůrci postihnout univerzální lidskou zkušenost – schopnost přiblížit se bolesti a utrpení druhých prostřednictvím umění.

Stanley Greene Open Wound – Chechnya, Grozny [Otevřená Rána – Čečensko, Groznyj] ©Stanley Greene NOOR Images
Historická umělecká díla, která zasazují téma výstavy do širších souvislostí, se v prostoru výstavy setkávají s multimediálními instalacemi současnosti. Goyův cyklus Hrůzy války z počátku 19. století je drastickým mementem brutality, která provázela boj Španělska za nezávislost. Promlouvá k nám však toto dílo stejně jako válečné obrazy konfliktů 21. století, které sdílí v reálném čase sami jejich účastníci? A může umění přinášet jiný typ prožitku než ostatní přístupy?
Irácký fotograf a umělec Ali Arkady se stal svědkem nejhorších válečných zvěrstev. Kvůli uveřejnění fotografií se dokonce musel dlouho skrývat a uprchnout do Evropy. Pro výstavu v Centru DOX připravil videoinstalaci zachycující proud uprchlíků před dvěma různými válečnými konflikty – v Iráku a na Ukrajině, které od sebe dělí téměř dekáda. V jeho tvorbě vyvstává otázka, nakolik je situace lidí prchajících před hrůzami války podobná. Instalaci doplňuje litografiemi, které nesou stopy paměti a bolesti, jež autor sám zažil nejen jako svědek.
A jak se celkově změnilo vnímání války od uveřejnění jedné z prvních válečných fotografií – Údolí stínu smrti od Rogera Fentona? Právě historií fotografování války se zabývá další z kurátorů výstavy, editor a fotograf Stefano Carini. „Vybrali jsme konkrétní snímky, které zaznamenaly důležité okamžiky této cesty. Rozhodli jsme se převážně vyhnout explicitním snímkům, protože věříme, že pokud jsou obrazy utrpení příliš názorné, vytvářejí odstup, místo aby nás přiblížily k pochopení a empatii.“

Druhých Bohdan Sokur Sketchbook [Skicák] ©Bohdan Sokur
„Spojujícím tématem výstavy je bolest, o které my můžeme pouze mluvit. Ta bolest totiž není naše. Když člověk sám prochází bolestí, nedokáže ani přemýšlet o čemkoliv jiném. A o tom chceme mluvit. O zpřítomnění cizí bolesti způsobené válkou. O tom, zda jsme ochotni přijmout cizí bolest za vlastní, a pokud ano, nakolik to dokážeme,“ dodává Leoš Válka.
Bolest těch druhých
8. 12. 2022 – 16. 4. 2023
Centrum současného umění DOX
Poupětova 1, Praha 7
www.dox.cz