Tip na hřbitovní turistiku zejména pro fanoušky Joy Division

V Itálii není běžné chodit na hřbitovy jako turista, zejména směrem k jihu je pohřebiště spíše místem vyhrazeným pro pozůstalé konkrétních lidí.

Jsou ale místa mimořádné kulturní hodnoty, kde to neplatí. Už Friedrich Nietzsche rád chodil na procházky na rozsáhlý hřbitov Staglieno. Pojďme se tam vydat taky.

 

Cimitero monumentale di Staglieno najdeme v italském přístavním městě Janov. Je na kopci ve čtvrti Staglieno, lemován zdmi, palmami a vyschlým korytem dávné řeky. Když se tam vydáte při zataženém nebo proměnlivém počasí, což v kopcích na kraji Janova není nic těžkého, pochopíte, proč byl Friedrich takové sluníčko.

Hřbitov je to obrovský, možná jste nic takového neviděli – je jeden z největších v Evropě. Má krytou část s arkádami i volné plochy s běžnými hroby, jaké známe od nás, najdete tu i válečné pohřebiště nebo zvláště smutné oddíly pro děti. Jedna část je i patrová a zezadu u nejodlehlejší zdi je další spousta oddílů na rakve, opatřovaná stále novými květinami.

Cholera a buržoazie

I nyní je pohřebiště celkem daleko od centra a dříve byl hřbitov úplně mimo město, za což může Edict of Saint-Cloud z roku 1804, který zakazoval pohřbívání ve městech a v kostelích. Projekt stavby Cimitera byl schválen roku 1835, ale hlavní architekt Carlo Barabino několik měsíců poté podlehl choleře a věc převzal jeho žák Giovanni Battista Resasco.

V roce 1844 se začalo stavět a pohřbívání se konalo od roku 1851. Janov tehdy vzkvétal a byla vůle zvěčňovat úspěšné a bohaté občany pomocí realistických soch a opulentně pojatých hrobů. Buržoazní realismus kvetl.

Právě ony sochy jsou tím, co na řadu návštěvníků silně působí. Zejména uvnitř zastřešené části je spousta mimořádně realisticky ztvárněných postav, od andělských motivů až po běžné občany, často ve zbožných pózách.

Půvab tohoto místa oceňoval jak zmíněný filozof, tak třeba spisovatel Mark Twain, který se o něm i zmínil ve své knize Innocents Abroad.

Na hřbitově vznikla a vzniká spousta fotografií, americký umělec Lee Friedlander vydal některé i knižně.

Za Joy Division

Hned dvakrát motivy ze Stagliena použila kapela Joy Division.

Anděl z hrobky rodiny Ribaudo se ocitl na obalu singlu Love Will Tear US Apart:

Snímek na obalu vyfotil Bernard Pierre Wolff v roce 1978. Joy Division dávno neexistují, ale anděl vypadá stále stejně.

Snímek ze Stagliena od stejného autora využila skupina i pro obal svého alba Closer.

I zde platí, že hrobka – v tomto případě patřící rodině Ribaudo – vypadá stále stejně, jen květinové dary se stále obnovují.

Podívejte se na pár dalších snímků. Pokud budete mít cestu směrem Janov, Cinque terre nebo i San Remo a další města na italské riviéře, berte to jako tip na návštěvu.

Comments

comments

Vyhledat