TrutnOFF zase jako kdysi (2.)
Pátek v TrutnOFFě
Stejně ostře jako o čtvrtečním úvodním večeru pokračoval program trutnovského festivalu i v pátek odpoledne dunivým nájezdem kapel Našrot a hlavně Hentai Corporation. Ti připravili půdu pro starobylý senegalský rituál v moderním elektronickém podání projektu Ndox Electrique – běžné nástroje, kytaru a baskytaru (a pochopitelně zpěvačku se spoustou copánků a trojicí piercingů na jazyku, zřejmě aby se jí lépe zpívalo), zde doplnila trojice afrických bubeníků.
Ať už se to publiku líbilo (očividně většině) nebo nelíbilo (i takoví se prý našli), šlo zase o tradiční trutnovské vystoupení z obvyklých dramaturgických škatulek. Prokládáním osvědčených jistot s žánrovými úkroky potom pokračoval program celého večera.
Jako obvykle v minulých letech proto kategorii veteránů reprezentoval Michal Prokop a Framus Five (tedy kapela založená v dávném roce 1963). Naprostým festivalovým nováčkem byl ovšem následující Tomáš Klus. Pokud snad mohl mít obavy z toho, jak jej „indiánské“ publikum v podhorském ležení přijme, rozptýlil je hned na začátku svého vystoupení. Zvolil zcela kontaktní variantu a z rampy vybíhající z pódia do hlediště zamířil přímo mezi diváky.
Dav ho při zpěvu pohltil, a i když by se třeba jeho muzika a přístup někomu nelíbily, tak aspoň za práci s publikem by mu prostě musel dát jedničku s hvězdičkou párkrát podtrženou. Trutnov už po pár minutách „byl jeho“. Což ostatně při návratu na rampu oslavil energickým přemetem.
Ovšem na to, aby v popularitě u zdejšího publika dosáhl takového stupně jako následující kapela, musel by přidat ještě dlouhá desetiletí usilovné práce. Kdo tady někdy neviděl vystupovat Monkey Business, zdaleka nemá o hudbě úplnou představu. To se prostě musí zažít.
Už od předběžných sázek, v jakých úborech se chlapci a děvče představí (letos byla základem uniformy reflexní tepláková souprava), až po skoro hodinu trvající hudební extázi. Mimochodem jestli nebyla vrcholem celého letošního festivalového ročníku jejich písnička Piece Of My Life věnovaná památce zvěčnělého „náčelníka“ Václava Havla, bude to velké překvapení.
Monkey Business opět podobně jako MIG 21 o den dříve potvrdili, že do Trutnova se prostě chodí na domácí kapely. Zatímco vylidňování kotle před hlavní scénou bylo před čtvrtečními Flogging Molly jenom postupné, poloprázdné hlediště při nástupu závěrečných ukrajinských GO_A muselo do očí praštit každého.
Písničky kombinující elektronické základy s ukrajinskou tradicí zpívané sebevědomou Katerynou Pavlenkovou prostě moc netáhly. Konferenciér Zdeněk Suchý dokonce musel burcovat lidi z publika, ať rychle pozvou svoje kamarády. Kdo přišel, mohl nejen pomoci kapele oslavit Den nezávislosti Ukrajiny, který před pár minutami právě začal, ale i navázat nové zajímavé vztahy. Zpěvačka ve snaze rozhicovat atmosféru před scénou totiž přítomné vyzvala, ať každý obejme nejbližší stojící osobu, čehož se skutečně řada pozdně nočních posluchačů energicky chopila.