Vitra: Instalace 400 exponátů uspořádaná podle barev
Výroční instalace ve Vitra Schaudepot ukazuje sbírku Vitra Design Museum každý rok v novém světle. Nové hlavní téma, které bude vystaveno od května 2022 do května 2023, je věnováno barvám. Vitra Design Museum pozvalo designérku Sabine Marselis, která jednoduchým, rozmáchlých gestem Schaudepot zcela proměnila: na čtyři sta exponátů muzea uspořádala podle barev. Její instalace ukazuje sbírku z nové perspektivy a originálně vyzdvihuje vzájemné odkazy na jednotlivá období a styly a současně návštěvníkům nabízí neotřelý vizuální zážitek. Prezentace je doplněna o historické a současné předměty a dokumenty z archivu muzea, které ilustrují, jak k tématu přistupují designéři z různých oblastí.
Svět je plný barev, jejichž různé odstíny dovedou vyvolat emoce i sdělit zprávu – pomoci v orientaci, označit funkce nebo nebezpečí, odlišit kulturní, politickou, profesní či náboženskou identitu. Ačkoli každý vnímá barvy jinak, barevné odlišování symbolů a tradic je společné všem kulturám v každé době. To je také jeden z důvodů, proč barvy hrají zásadní roli v interiérech, módě i veřejném prostoru. Odstíny, kterými se obklopujeme odhalují naše osobní sklony a současné trendy. Celá řada architektů, umělců a designérů jako je Le Corbusier, Yves Klein nebo Hella Jongerius dokonce využívá práci s barvami jako své poznávací znamení.
Nová výroční instalace je poctou úloze, kterou barvy hrají napříč všemi obdobími a styly. Proměňují Vitra Schaudepot v moře barev a divákovi nabízí téměř fyzický zážitek. Návštěvníci objeví kontrasty, tonality a intenzity a naučí se rozumět vlivu materiálu a povrchu. Colour Rush! ukazuje, proč je pečlivý výběr odstínů a tónů tak důležitý zejména v interiérovém designu a designu nábytku: přírodní odstíny mají schopnost vytvářit poklidnou atmosféru, jasné barvy odrážejí nekonvenční postoje a odhalené, nenatřené povrchy mohou vyjadřovat minimalistický nebo puristický přístup k životu.
Mnozí designéři vyvinuli v reakci na množství způsobů využití barev svou vlastní teorii či systém. Dobře známým příkladem je architekt Le Corbusier, který vytvořil paletu pečlivě odstíněných tónů, či designér Verner Panton, jehož živé barvy komunikovaly hippie náladu v 60. a 70. letech. Prezentaci obohacují dokumenty z archivu Vitra Design Museum: skici a poznámky Vernera Pantona ukazují, jak pracoval na svém systému barev, zatímco knihy vzorků a črty návrhů nabízejí čerstvý vhled do barevných konceptů Alexandra Girarda, Helly Jongerius a dalších. Ovšem umění a design nejsou jen způsoby, jak se postavit k barvám. Od antiky po současnost se akademici a vědci snaží vyvinout standardizované systémy třídící barvy podle jejich různých kvalit. Příklady představené ve Vitra Schaudepot – systémy RAL, Munsell a Pantone – jsou ty, které vévodí našemu dnešnímu barevnému světu, od obchodů s nářadím po umělecké návrhy interiérů.
Pro Sabine Marcelis, autorku nové výroční prezentace ve Vitra Schaudepot, je zkoumání barev v její práci stěžejní. Lesklé povrchy, pastelové stupnice barev a odrazy jsou pro její návrhy typické. Marcelis má základnu ve svém rotterdamském studiu a její jméno se pojí nejen s návrhy nábytku a svítidel a také se spolupracemi se značkami jako je Céline nebo Hem. Pro výstavu Colour Rush! holandská designérka spojila síly s kurátory sbírky a spolu s nimi vybrala téměř čtyři sta předmětů, které reprezentují různé barevné skupiny, a vystavila je před průhledným pozadím různých odstínů. Výsledné škály barev vytvářejí imerzivní zážitek, který zprostředkovává porozumění muzejní sbírce i barevným dějinám moderního designu.