Knižní tip: Všichni lžou
Sběr dat je velké téma současné doby. Co o nás vědí vyhledávače? Co se s těmi všemi daty může stát a co se z nich dá vylouskat?
Seth Stephens-Davidowitz pracoval pro Google a na téma dat už nějakou dobu publikuje v médiích. Jeho první kniha, která přednedávnem vyšla i česky, je jednak velmi komerčně úspěšná, jednak velmi znepokojivá. Zejména pro ty, kdo se sami v oboru nepohybují a tímhle směrem neuvažují.
Nejedná se ale o splašené strašení. Stephens metodicky prochází své zdroje a ukazuje třeba rozdíly v tom, jak lidé klikají na různé titulky u stejného článku (a pokud si myslíte, že z tabulky, kde jsou uvedeny obě verze, poznáte, který si vede lépe, možná se budete divit) a další zajímavosti, přičemž s výsledky zachází uvážlivě. Nabádá například k tomu, abychom se vyvarovali zobecňování a na příkladech ukazuje, že někdy zdánlivé maličkosti způsobí velké změny. Zabývá se i otázkami závislostí na internetu a dalšími jevy, jako je třeba účinnost různých reklam nebo složitá problematika toho, zda je vždycky dobré mít přístup k dalším a dalším datům. Některými tématy profičí snad trochu uspěchaně, ale je pravda, že každá z takových oblastí vydá na několik samostatných publikací a tahle kniha má 328 stran. A často velmi podnětných. Nakusuje možnosti využití dat (z Googlu i odjinud) ve zkoumání lidského chování – informace získané moderními způsoby prozrazují, co lidi skutečně hledají a na co klikají, což může být jiné, než když se na tyhle věci lidí zeptáte. Pro autora je to revoluční změna, která může ovlivnit i způsob, jak pracují vědci, a rád by třeba viděl, aby se různé rychlé A/B testy, které využívá třeba Google, používaly i při psychologických studiích.
Současný svět se nachází uprostřed digitální revoluce a pokusit se zachytit, co se to kolem nás děje, je velmi cenné. Seth Stephens-Davidowitz se zabývá spoustou navýsost současných věcí a snaží se co nejlépe popsat to, co vidí. Dobrá práce.
Ukázka z knihy (36 stran) a další informace jsou na webu nakladatelství Host.
Slovo nakladatele:
Jak lžeme o svých sexuálních životech? Kolik bílých voličů nevolilo Baracka Obamu, protože byl černý? Mají rodiče skrytě raději syny než dcery?
Novinář a bývalý datový analytik Seth Stephens-Davidowitz se ponořil do nekonečných hlubin internetových vyhledávačů, aby v nich pátral po obavách, touhách a návycích, které významně ovlivňují osudy jednotlivců i společností. Na základě studia obrovského množství gigabitů dat, jimiž lidstvo dennodenně zaplavuje internet, autor knihy Všichni lžou odhaluje pravdu o lidském chování a smýšlení. Pravdu o sexu, o předsudcích a nenávisti, o zneužívání dětí a potratech.
Už nemusíte chodit ke zpovědi — historie internetového vyhledávání na vás všechno prozradí sama
Seth Stephens-Davidowitz je novinář a univerzitní učitel. Dříve se živil jako datový analytik pro Google. Píše například pro The New York Times. Jeho články založené na analýze velkých dat se objevily i v odborných časopisech.
Žije v New Yorku.
Všichni lžou (v originále Everybody Lies) je jeho první kniha. Stala se bestsellerem The New York Times a týdeník The Economist ji označil za knihu roku.
Divoká jízda psychologií moderního člověka, v níž roli průvodce zaujímají internetová data. Postřehy ve Všichni lžou jsou natolik strhující, že byste knihu nedokázali odložit, ani kdyby byla napsaná jako obyčejný nákupní seznam.
The Economist
Seth Stephens-Davidowitz – Všichni lžou
Host, 2019
Kniha roku podle The Economist.
Bestseller The New York Times