Nový Státní fond audiovize přináší vyšší podporu a výhodnější pobídky

Novela zákona o audiovizi změnila od 1. ledna 2025 Státní fond kinematografie na Státní fond audiovize (SFA). Došlo tak k největší proměně českého audiovizuálního průmyslu za posledních více než 10 let. Nejdůležitějšími novinkami je rozšíření podpory o seriály a videoher a navýšení procenta u filmových pobídek. S tím souvisí samozřejmě i změny a navýšení na příjmové straně Fondu a změny struktury. 

„Novela zákona o audiovizi je jedním z našich klíčových legislativních návrhů. Po roce a půl náročné práce a podrobných diskusích s klíčovými hráči na trhu audiovize se podařila skvělá věc, která přináší zásadní změny a významně mění současnou realitu audiovize. A zajistí audiovizi finanční prostředky a předvídatelnou budoucnost,“ uvedl ministr kultury Martin Baxa. „Náš cíl je jasný: podpořit kvalitní český audiovizuální obsah a české filmové tvůrce, a pomoci našemu průmyslu prosadit se v zahraničí,“ dodal ministr. 

Zásadní změnou na příjmové straně je sjednocení výše takzvaných parafiskálních poplatků na 2 procenta. Znamená to zvýšení odvodů do Státního fondu audiovize z příjmů ze vstupenek do kin, z převzatého televizního vysílání prostřednictvím kabelových nebo satelitních televizí a od všech streamovacích platforem, které působí v České republice. Nově to tedy znamená zpoplatnění nejen tuzemských, ale také mezinárodních platforem jako Netflix, Disney+, Amazon Prime apod., a to odvodem ve výši 3,5 %, který bude kombinací povinného odvodu do Fondu a přímých investic do místní tvorby. Povinný odvod je stanoven ve výši 1 procenta a zbývajících 2,5 procenta je ponechán na rozhodnutí každé platformy. 

„Státní fond audiovize zavádí nový rámec podpory založený na čtyřech kategoriích, který odráží rostoucí prolínání různých typů audiovizuální tvorby. Změna také reaguje na vyvíjející se potřeby globálního audiovizuálního průmyslu. Zvýšení maximálního procenta pro pobídky zároveň zlepší konkurenceschopnost české audiovize,“ doplnila ředitelka Státního fondu audiovize Helena Bezděk Fraňková. 

Nový systéme rozděluje podporu do čtyř kategorií: Kinematografie, Televizní díla, Animace a videohry a Infrastruktura audiovize. Kategorie Kinematografie bude pokračovat v podpoře vývoje a výroby celovečerních i krátkometrážních hraných, dokumentárních a experimentálních filmů, včetně podpory minoritních koprodukcí. Kategorie Televizních děl bude zaměřena na podporu vývoje a výroby hraných a dokumentárních seriálů a minisérií. Zavedení kategorie Animace a videoher je krokem, který reaguje na rostoucí kulturní a ekonomickou roli herního průmyslu v rámci moderních audiovizuálních médií. Infrastruktura audiovize bude poskytovat podporu distribuci, propagaci a festivalům, ochraně filmového dědictví, publikační činnosti v oblasti audiovize, a také technickému rozvoji a modernizaci audiovize. Prioritou budou investice do moderních technologií a vzdělávání. Každá ze čtyř kategorií bude mít vlastní radu s pěti radními, čtyři rady tedy nahradí dosavadní jednu radu, kde zasedalo 9 radních. Proces nominací a jmenování zůstane stejně transparentní jako dosud. Členy rad budou nominovat profesní a odborné organizace, o kandidátech budou hlasovat poslankyně a poslanci a radní jmenuje ministr kultury. Novinkou, kterou novela zřizuje, je představenstvo – orgán Fondu, který bude schvalovat Koncepci rozvoje audiovize předkládanou ředitelem SFA (nahrazuje a rozšiřuje dosavadní Dlouhodobou koncepci), schvalovat Statut Fondu a jeho změny, rozdělovat finanční prostředky do čtyř kategorií podpory a navrhovat ministrovi ke jmenování hodnotitele (kteří nahrazují dosavadní experty). Představenstvo bude mít celkem 15 členů zvolených na pětileté funkční období. Kromě předsedů čtyř již zmíněných rad v něm zasednou zástupci ministerstva kultury a ministerstva financí, zástupci plátců a poplatníků audiovizuálních poplatků, tedy producentů, kinařů, distributorů, českých VOD platforem, zahraničních VOD platforem, soukromých televizí, provozovatelů převzatého TV vysílání a po jednom také zástupce filmově zaměřených vysokých škol a zástupce odborných organizací. 

Více o volbách do orgánů SFA

Změnou projde i systém filmových pobídek. Procento u pobídek bylo zvýšeno z 20 na 25 procent, u animovaných a nové kategorie digitálně produkovaných projektů dokonce na 35 procent. Maximální výše pobídky u jednoho projektu se zvyšuje ze 150 milionů na 450 milionů korun. Nový systém bude dvoufázový místo trojfázového, což by mělo zjednodušit proces administrace projektů. Stejně jako u celého Fondu dojde k postupnému náběhu systému, který by měl plně fungovat podle nových pravidel od 1. ledna 2026. Cílem je udržet Českou republiku na pozici atraktivní země pro natáčení zahraniční i domácí filmové produkce.

 Více ke změnám u filmových pobídek.

Snížit administrativní zátěž, která se s rozšířením Fondu nutně pojí, pomůže elektronický systém PORT. A to jak na straně zaměstnanců Fondu, tak na straně žadatelů a poplatníků. V současné chvíli funguje v systému modul poplatková přiznání, který se rozšíří o moduly podpory, pobídek a analýzy dat. Ve finální fázi tedy budou žadatelé a poplatníci moci komunikovat s Fondem primárně přes tento systém a vše vyřešit velmi rychle a komfortně. Vývoj systému a uvedení do provozu, tak aby splňoval všechny komplexní a zákonné požadavky digitalizace státní správy v ČR, je ale velmi složitý proces. Proto i náběh PORTu bude pozvolný a jednotlivé funkce a rozhraní budou přibývat postupně.

V souladu s nárůstem rozsahu podpory a produkčních filmových pobídek rozšíří své aktivity i obě mezinárodní oddělení Fondu: Czech Film Center, které se zaměřuje na propagaci českých děl a tvůrců v zahraničí a na spolupráci s festivaly a odbornými akcemi, a Czech Film Commission propagující Českou republiku a její filmovou infrastrukturu jako atraktivní světovou destinaci pro audiovizuální produkci.

Všechny změny jsou motivovány snahou dostat Českou republiku do pozice perspektivního a stabilního partnera domácích i zahraničních filmařů ve složitých, rychle se měnících podmínkách a silné mezinárodní konkurenci. 

 

Více informací najdete v článku na webu našeho oddělení Czech Film Center 

 

Comments

comments

Vyhledat