Red Bull Music Academy: Neformální a zábavný způsob, jak si rozšířit hudební vzdělání

foto Red Bull Content Pool
foto Red Bull Content Pool

Projekt Red Bull Music Academy sleduju od samého začátku. A zejména dva ročníky, které sem před lety navštívila, Řím (2004) a Barcelona (2008), ve mně zanechaly spoustu trvalých dojmů. Oč jde? 

V RÁJI HUDBY

Už 20 let se jednou ročně do vybraného světového velkoměsta rozjedou hudební tvůrci (producenti, DJs) zaměření především na elektronickou hudbu. Jsou vybráni na základě zaslaných demonahrávek. Ty dva týdny potom tráví v něčem jako ráj: Přes den absolvují přednášky zkušených hudebníků, producentů a DJs, večer můžou chodit na koncerty a parties, jídlo a ubytování mají hrazené. Dva týdny intenzivního školení a samozřejmě také setkávání s dalšími účastníky je často jedinečným nakopnutím hudební kariéry a skvělým zážitkem. Akce má 2 turnusy po 2 týdnech.

Funkhaus, foto Red Bull Content Pool

Každý rok je návštěva akademie umožněna i několika novinářům, byť jen na dva dny, kdy k celé věci spíš přivoní. Možnosti vydat se sem letos jsem neodolala.

Funkhaus, foto Red Bull Content Pool

JAK TO VYPADÁ?

RBMA se konává ve velkých a krásných prostorech, upravených / zrekonstruovaných pro tuto akci. Letos padla volba na dokonalý, nádherný, impozantní Funkhaus, budovu východoněmeckého státního rozhlasu s řadou nahrávacích studií. Komplex, ze kterého RBMA obsadila jen část, kdysi byl pracovištm tisíců lidí. Nyní se tu konávají kulturní akce, zejména smaozřejmě hudební, a na několik týdnů i Akademie. Na zdech jsou umístěny obrazy místních umělců (info o nich zde), na chodbách potkáte podivné sochy. Ve společných prostorách je spousta gaučů a seslí – jelikož se tu hodně ponocuje, jsou gauče, tyto skoro až sybmoly RBMA, pokryty zejména v prvních hodinách dne osobami v různém stadiu sesunutosti. Nezbývá než doufat, že si i tak z RBMA mnoho odnesou, děje se tu toho hodně.

foto Red Bull Content Pool

KDO TAM JE?

Hudebníci pocházejí z celého světa (letos ze 37 zemí) a přednášející taky. Při naší návštěvě jsme zachytili přednášku místního chlápka s pseudonymem Objekt zaměřeného na techno a obdivované Londýňanky Mandy Parnell, která je jednou z největších světových autorit v oblasti masteringu (více na stránce jejího studia). Rozhovor s ní přinášíme zde.

Katarzia, foto Red Bull Content Pool

Co se týče účastníků, letos byla z našich krajů vybrána Katarzia – když jsme přijeli, byla bohužel prvě ošetřována pro náhlé onemocnění, kvůli kterému nemohla zpívat. Snad se brzy zotaví!

JAKÉ BYLY PŘEDNÁŠKY?

I Objektovo, i Mandyino povídání bylo skvělé. Oba jsou nejen hudebně zdatnými lidmi, ale i osobnostmi majícími co nabídnout a také mají dar o hudbě a zvuku poutavě mluvit, což není rozhodně samozřejmost.

Objekt má k hudbě a práci nebývale systematický přístup. Není rozevlátým umělcem, ale člověkem s exaktním vzděláním dodržujícím řád. Na dotaz, jak si organizuje tracky coby DJ, se podělil o systém složek a playlistů: „Mám tracky seskupené podle nálad i intenzity. Vmém počítači je třeba 7 složek tchna a každá je organizována podle tvrdosti,“ říkal. „Mám playlist i pro disco a EBM, nebo třeba pro různé nálady – třeba ‚coming up for air‘ nebo ‚emotional bangers‘ a pak třeba užitkové playlisty s dlouhými tracky, když jdu na WC, pak tracky bez rytmů na tu část večera, kdy je klub ještě prázdný, a tracky, co fungují v sousedství ryhclé i pomalé hudby…“ na dotaz z publika, jak moc jde publiku napřed, jak s emu snaží zavděčit, vysveělil, že lidi nehcce „trestat“ svou muzikou, že dělá to, co je mu vlastní, ale že ho to baví víc, když si to lidé užívají. 

Objekt, foto Red Bull Content Pool

Objekt je poměrně uznávaný pro svou experimentální hudbu a dal najevo radost z toho, že je v takto privilegované pozici: lidé na něj chodí, aby slyšeli něco odvážnějšího. Může si pak dovolit neotřelé přístupy coby skladatel i DJ: „Rád během tracku měním tempo, takže se nedá přesně říct, kolik má bpm. Jdu hodně po detailech, track dělám klidně celé měsíce, s jedním zvukem se piplám hodiny.“ Coby člověk, který pracoval jako developer pro věhlasnou firmu Native Instruments, ví, jak zvuk funguje a tvrdí, že tahle práce je z 10% princip a z 90% detail. „To vzdělání mě naučilo ke skládání hudb přistupovat metodičtěji, nenechat s eúplně unést, ale myslet na to, co dělá který prvek. A je pro mě zázrak, že obvody v těch starých syntezátorech někdo navrhnul bez počítačů,“ řekl obdivně.

foto Red Bull Content Pool

Snad ještě silnější charisma než tento organizovaný sympatický chlápek měla vyhlášená britská mistryně zvuku Mandy Parnell (interview s ní jsme přinesli nedávno). Energická, zkušená a přitom stále hudbou nadšená žena, ktrá má díky svému svělému masteringu v branži nesčetně obdivovatelů.

Mandy Parnell, foto Red Bull Content Pool

„Je třeba mít pro zvuk vášeň,“ tvrdí. V současnosti pracuje z domácího studia, které sama vybudovala. „Zkoumám v něm spoustu šílených teorií o zvuku,“ pravila zálibně. „V tomhle oboru je minimum žen, bylo mi smutno, když jedna z mála mých kolegyň ve studiu The Exchange, kde jsem pracovala, odešla do managementu. Snažím se působit na mladé holky, aby se do toho zkusily vpravit, v severských zemích mají proti nám mnohem propracovanější způsob práce s mládeží,“ tvrdí. Mimochodem, ona sama se k tomuhle oboru dostala legračním a velmi dívčím způsobem: „Jedna moje kamarádka se starala o budovu studia Richarda Bransona. Pozvala mě, ať přijedu, že budeme pařit a koupat se v jeho bazénu. A před odjezdem semě zeptala, jestli chci vidět ještě to studio. Souhlasila jsem a – (luskne prsty) – bylo to jasné. “

foto Red Bull Content Pool

Když je tázána na rady pro nováčky, kategoricky doporučuje dělat si věci po svém a nedávat nahrávku úplně „z ruky“ k technickým úpravám. „Nenechte si své baby vzít, je vaše,“ nabádá začátečníky.

Na rozdíl od Objekta má Mandy ale k hudbě emotivnější přístup, i když mají oba technické znalosti na špičkové úrovni. „Kdysi jsem jela do New Orleans a slyšela tam spousty místních skvělých muzikantů a tam mi došlo: hudba je emoce. Nemůžeme k ní přístupovat tak technicky!“

A tohle mě na Red Bull Music Academy ohromně baví. Svoje zkušenost ia názory předávají lidé z praxe, jejichž náhledy můžou účastníco porovnávat, případně se společně potkat na chodbě a konfrontovat svůj pohled na věc. Na rozdíl od dvoudenního minipobytu pro média jsou tam 14 dní, takže mají těch skvělých a užitečnách vjemů násobně víc.

Co se ještě dělo?

Tolik koncertů a akcí, že si dohromady zcela právem říkají red Bull Music Festival. My jsme navštívili večer na slavné kreuzberské Kottbuser Tor, místními mazlivě přezdívané Kotti. Akce For the Love of Kotti čítala vystoupení ve třech klubech, kde bylo plno zvídavých lidí (a vedro). Nejvíc asi zaujal melancholický písničkář Bear, s naprostou samozřejmostí kombinující předtočené party, jemný zpěv a kytaru. Podobný přístup a ještě tročku výraznější melodie měl Lullahush, zatím málo známý, ale fakt talentovaný irský chlapec. Suma sumárum: SUPER akce.

BEAR – foto Red Bull Content Pool

RED BULL MUSIC ACADEMY

8. září – 12. října 2018

Berlín, Funkhaus + doprovodné akce v několika klubech (Monarch, Paloma aj.)

Přednášky (záznamy) na http://www.redbullmusicacademy.com/lectures/collection/berlin-lectures

http://www.redbullmusicacademy.com

Comments

comments

Vyhledat