Architekti Eliška a Šimon stojí za značkou Braasi již deset let

Braasi Ayo Canvas Kids
Braasi Ayo Canvas Kids

Bude to v prosinci dekáda od doby, kdy se objevily první batohy Braasi. Na předvánočním designSupermarketu v Kafkově domě se prezentoval koncept batohu rolltop, ve své době nepříliš známý způsob zavírání, který většina lidí spojovala s lodními vaky. V té době už běžel i eshop a objednávky chodily ze zahraničí, hlavně Německa.

Cesta k vlastní výrobě

V té době se snažili navázat spolupráci s externími dílnami, protože představa vlastní výroby se zdála nemožná. Na začátku tato spolupráce pomohla uspokojit poptávku, ale dlouhodobě se ukázala být neudržitelnou. Především kolísavá kvalita dodavatelů vyžadovala důkladnou kontrolu každého batohu, přičemž mnoho z nich nesplňovalo jejich náročné požadavky. Brzy si tehdy ještě praktikující architekti uvědomili, že pokud to mají myslet vážně, vlastní dílna bude jediná smysluplná cesta. „Vlastní výrobní kapacita nám umožňuje maximální pružnost, tvůrčí svobodu a v neposlední řadě máme kontrolu nad vlastními výrobky,“ vysvětluje Eliška. A zde nemyslí jen kvalitu výrobků, ale i původ materiálů, který je pro ně stejně důležitý.

Není nic udržitelnějšího než výroba lokálních produktů z lokálních zdrojů. S ohledem na kvalitu jsou samozřejmě některé materiály a komponenty dovážené z dálky, nelze je bohužel zatím nahradit. Značce Braasi dali v posledních letech důvěru nejen české firmy jako PPF, Seyfor, ČSOB, ProductBoard nebo pojišťovna Direct, ale i zahraniční korporace jako Loreal, Samsung nebo Asahi a filmové produkce. Tyto firmy využívají produkty holešovické dílny jako dárky pro své zaměstnance, klienty nebo je začleňují do svých kampaní. „Umíme vyrobit kdejakou vychytávku. Svítící batoh, batoh z použitých bannerů, nebo batoh na kolečkách,“ připomíná Šimon úspěšnou kampaň Fofrtaška 2.0 Kauflandu a Sinners, která získala řadu ocenění v ČR i zahraničí, včetně lva z Cannes. V současnosti vznikají batohy pro Průša Research, nebo 700 kusů modelu Henry AI pro kompletní natáčecí štáb seriálu Blade Runner 2099.

Zdražování i dobročinné dražby

Manželé přiznávají propad prodejů v posledním roce. Holešovickou výrobu postihlo zdražení veškerých vstupů, které se promítlo do koncové ceny. Braasi má širokou cílovou skupinu, od studentů po chick dámy v letech. Ekonomický vývoj posledních let zasáhl negativně společnost napříč a v Braasi očekávají nižší tržby oproti předchozímu období, kdy prodeje v ČR a export do Evropy a Japonska činil něco přes 18 miliónů Kč. Propad se týká i Německa, kde není dobrá spotřebitelská nálada. „Ve snaze snížit náklady jsme zkoušeli najít výrobu například v Portugalsku. Výsledná cena však nebyla konkurenční a hlavně tímto krokem značka přichází o flexibilitu, kterou poskytuje vlastní dílna,“ uzavírá Šimon. Architektonický pár také velmi těší spolupráce s jinými subjekty. V nedávné době vznikly kusy pro obchody londýnského časopisu Monocle. Peče se spolupráce s berlínskou značkou Winqs.

„Velkou radost máme ze spolupráce s pražským CAMPem. Dámy a pánové tam odvádějí skvělou práci pro Prahu. Na konci října jsme moc rádi spojili síly s centrem Paraple na kusu pro jejich výroční dražbu.“

Nový život na Tenerife

S novým školním rokem se rodina přestěhovala na Tenerife, konkrétně do severní oblasti La Orotava. Je to zelený ráj, žádný turistický mordor. Rozhodnutí proběhlo rychle. „Po první návštěvě před rokem si říkáme, že jednoznačně dobrá destinace na důchod. Možná nejlepší kus evropské unie. Pár týdnů po návratu se hecujeme. Pojeďme teď, dokud dětem drasticky netrháme vazby s kamarády. Následovala návštěva v únoru za účelem výběru školy. Máme tři děti, které na ostrově získají mimo Španělštiny další světový jazyk na nesrovnatelné úrovni se státní školou v ČR. Těžko si lze představit lepší místo pro výchovu malých dětí. Španělé obecně mají rádi děti, ne jen ty svoje, hřiště je tu na každém rohu.“

Holešovický byt rodina pronajala islandskému režisérovi a na ostrově věčného jara za stejnou cenu pronajala dvojnásobně velký. „Životní náklady jsou tu srovnatelné a nižší v porovnání s Prahou. Jsme denně v kontaktu s týmem v Praze. Pravidelně jeden z nás letí do Prahy. Letenku platí ušetřené peníze, které bychom stoprocentně projedli a prokafíčkovali v Praze.“ Pokud má člověk adresu na ostrově, má nárok na 75% slevu na letadla a lodě mezi ostrovy a pevninou. Pokud se jedná o pětičlennou rodinu, jsou tam další výhody. Velmi sociální systém.

S novým školním rokem se rodina odstěhovala na Tenerife.

Budoucnost: původní řemeslo i dílna na ostrově

„Přestěhování nás donutilo udělat ve firmě pořádek, máme čas na strategické uvažování a komunikaci značky. Už neděláme micromanagement. Postupně plánují vybudovat prototypovou dílnu i na ostrově. Věnujeme se rozšíření kamenných obchodů v zahraničí. Doposud si nás obchody našly samy a v dnešní rozbouřené době ecommerce mají opět svůj význam.“

Dva architekti zvažují vrátit se na ostrově k původnímu řemeslu. „Je tu obrovský nedostatek nájemního bydlení. Nalézt byt k dlouhodobějšímu pronájmu je o velkém štěstí. Je to dáno španělskou legislativou a hlavně nedostatkem samotných bytů. Opravdu kvalitní architektury je tu málo. Přitom díky velmi příznivému klimatu lze realizovat čirý koncept. Přemýšlíme o projektu, který by řešil jak bydlení, tak práci a cílil na digitální nomády a podobné přistěhovalce, jako jsme my sami. Orientujeme se a začínáme hledat investory. Tenerife na oficiální úrovni podporuje tento příliv nových lidí s ambicí se usadit na delší dobu, bydlení na této úrovni nikdo neřeší“

EVO II X PAC

Comments

comments

Vyhledat