Češi se vracejí ke klasice. Hudebním vánočním dárkům bude letos kralovat akustická kytara.
Zatímco v předchozích letech vybírali čeští zákazníci pod stromeček z hudebních nástrojů a hudebního vybavení nejčastěji ukulele, foukací harmoniky nebo sety pro výrobu audio podcastů, letos se vrátí ke klasice – akustické kytaře. Podle statistik českých prodejců a výrobců hudebních nástrojů nákupní trendy letos naznačují, že právě tento šestistrunný nástroj zažívá renesanci.
„Letošní prodeje akustických kytar jsou zhruba o 40 procent vyšší než v roce 2019. Roste jak kategorie pro začátečníky, tedy nástroje v rozmezí 2500 až 6000 korun, ale i prodeje ve vyšší cenové skupině nad 40 000 korun zaznamenávají meziroční nárůsty v řádech desítek procent,“ popisuje Filip Černý, marketingový ředitel společnosti kytary.cz. která ovládá více než polovinu tuzemského trhu s hudebními nástroji. Podle něj se na čele žebříčku drží tradičně americké značky Martin a Taylor, které v těsném závěsu dotahuje domácí značka Furch. „Podle našich odhadů letos prodáme jen českým zákazníkům na Vánoce zhruba 12 000 kusů akustických kytar a ukulele,“ doplňuje.
Obdobný trend popisuje i největší český výrobce akustických nástrojů Furch. „Přestože jsme bezprostředně po vyhlášení karantény cítili propady, dokázali jsme je v následujících dvou měsících dohnat a díky většímu letošnímu zájmu o kytary jsme H1 uzavřeli s o 17% lepším výsledkem než stejné období v roce 2019. Obdobné to je i v dalším kvartále,“ popisuje ředitel společnosti Petr Furch. „Dle očekávání se více objednávali nástroje Furch vysoké cenové úrovně, které jsme pro letošní rok vylepšili,“ dodává.
Hned za akustickými kytarami budou Češi z hudebního vybavení kupovat pod stromeček sety na podcast a nahrávací vybavení pro YouTubery. Obě kategorie loni kralovaly předvánočnímu trhu. Může za to i celospolečenská situace, kdy se řada umělců nemůže plnohodnotně věnovat koncertní nebo divadelní činnosti a tím pádem roste poptávka po vybavení domácích studií a dalšího vybavení pro natáčení. „Produkty z těchto kategorií byly v době první vlny pandemie beznadějně vyprodané. V meziroční srovnání očekáváme nárůst obratu tohoto zboží na 180 procent. Hlavní prodejní kategorie v oblasti domácího studia jsou mikrofony, zvukové karty, sluchátka a studiové monitory, pak samozřejmě příslušenství a software,“ popisuje Černý s tím, že velkým trendem je i nákup softwaru online, kdy si zákazník může stáhnout program za několik minut přímo z e-shopu a nemusí čekat na krabicové balení. „Například naše společnost je první v Česku a na Slovensku, která začlenila online prodej populárního Roland cloud, v rámci Evropy. Podobné řešení zatím nabízí jen několik prodejců,“ doplňuje.
Na podobný trend poukazují i zástupci společnosti DISK Multimedia, která má dvacetiletou zkušenost v dodávkách techniky pro zpracování zvuku a obrazu. „Produkty určené nejen pro podcasting, tedy primárně záznam hlasu, ale i stále populárnější a aktuálnější videostreaming, zažívají v letošním roce velký boom. Trend v této oblasti navíc umocnila i celosvětová situace kolem pandemie koronaviru, kdy se potřeba komunikace na dálku stala čím dál více žádanou napříč všemi oblastmi života,“ popisuje Pavol Behún, obchodní ředitel DISK Multimedia, s.r.o.
Na přední příčky se tak u nich i jejich obchodních partnerů dostávají zejména USB mikrofony a také speciální video-mikrofony pro chytré telefony a fotoaparáty, se kterými tak tvoří perfektní nástroj pro záznam i streamování ve vysoké kvalitě. „Ani zdaleka už ale nejde jen o samotné mikrofony. Stále větší oblibě se těší také all-in-one sety zahrnující vedle mikrofonů také zvukovou kartu, software pro zpracování zvuku a sluchátka nebo reproduktory,“ doplňuje.