Michal Škapa vystavuje v pražské Galerii U Betlémské kaple

Městské struktury předního představitele graffiti scény Michala Škapy aka Trona zaplnily pražskou Galerii U Betlémské kaple. Dominuje jim největší Škapův obraz.

Přední představitel české postgraffiti scény Michal Škapa aka Tron připravil spolu s kurátorem Radkem Wohlmuthem pro pražskou Galerii U Betlémské kaple výstavu zaměřenou na urbánní struktury. Projekt nazvaný Polis vychází z linie, která se odvíjí od realističtějšího tvarosloví odvozeného původně z komiksové estetiky, aby se postupně zaměřilo na vážnější témata. Obrazy vytvořené během posledních dvou let technikou airbrushe jsou zaplněné motivy zhuštěné architektury až „na spad“ a odkazují k prolínavé vizuální estetice dnešních megapolí. Sumární pohled integrující sochařské monumenty do záběrů městské krajiny tentokrát více než kdy jindy zdůrazňuje ideologickou a systémovou složku současného života, která ve formě nejrůznějších realizací vznikajících na politické zadání v globálním měřítku postupně prorůstá do organismu města, stává se toxickou součástí veřejného prostoru a zároveň mementem doby. Tím se také výstava Michala Škapy zřetelně dotýká aktuálního dění z posledních měsíců, především strhávání a hanobení pomníků jako protestního účtování s minulostí.

Na výstavě můžeme najít přes třicet pláten, často velkoformátových, kterým dominuje největší autorův obraz. Je velký 440 x 280 cm a Michal Škapa ho připravil “na míru” galerie. Jedná se zcela jistě o největší obraz, který byl kdy v galerii vystavený. Po několika zcela mimořádných velkoformátových realizacích ve veřejném prostoru (tzv. murálů), např. na skladové hale firmy CTP, která sousedí přímo s hlavní přistávací drahou Letiště Václava Havla nebo na protihlukovou stěnu na pražském Veleslavíně, zkouší autor, jak tyto rozměrné malby zafungují v prostředí galerie. Umožňuje tak divákovi přijít k obrazu blíž a prozkoumat neuvěřitelné množství detailů a druhých plánů, které jsou v obrazech ukryté.

 

POLIS

Michal Škapa

kurátor výstavy: Radek Wohlmuth

6. 8. — 6. 9. 2020

 

 

MICHAL ŠKAPA / TRON (1978)

je jedním z nejvýraznějších autorů spojených s českou graffiti scénou. Řadí se do silné generace writerů, která nastoupila v polovině 90. let, a dlouhodobě patří mezi její lídry. Jeho kvality potvrzuje i skutečnost, že se postupně dokázal prosadit i v běžném galerijním provozu. Patří do okruhu autorů legendární pražské Trafačky, jedenáct let má ateliér v MeetFactory, s níž také dlouhodobě spolupracuje. V rámci volné tvorby pracuje v rozličných médiích a formátech od nástěnných maleb – muralů, přes akrylové rukopisné abstrakce, airbrushové figurativní kompozice, po site-specific instalace a prostorové objekty. Realizuje se i jako grafický designér. Je spoluzakladatelem sítotiskové dílny Analog!Bros a blízkým spolupracovníkem labelu BiggBoss. Účastnil se zásadních oborových prezentací, ať to byla u nás dosud nepřekonaná mezinárodní přehlídka graffiti a street artu NAMES (2008), nebo výstava MĚSTEM POSEDLÍ (2012) v Galerii hl. m. Prahy. Prezentoval Českou republiku na EXPO 2010 v Šanghaji. Mezi jeho zásadní autorské výstavy patří 00 NIC v pražské Trafo Gallery (2011), ODE ZDI KE ZDI ve státní GAVU Cheb (2012) a přelomový GRAFFOMAN v pražské Chemistry Gallery (2014). Především na tento projekt navázal úspěšnou loňskou výstavou ANALFABET v Trafo Gallery (2017) doprovázenou prvním velkým katalogem. Rok 2018 byl pro něj ve znamení festivalu Signal, jehož se účastnil exteriérovým neonem ZJEVENÍ, zejména ale rokem příprav zatím největší autorské výstavy BABYLON v galerii Villa Pellé. V roce 2019 připravil patnáctimetrovou instalaci uz neonových trubic na budovu DEPO2015 v Plzni v rámci festivalu světla Blik Blik, součástí je doprovodná výstava v prostorách DEPO2015. Kromě účasti na různých skupinových výstavách doma i v zahraničí vytváří průběžně neonové objekty. Ten poslední třeba pro olomouckou galerii Telegraph. Účastní se různých skupinových výstav doma i v zahraničí. Průběžně vytváří také neonové objekty, ten poslední navrhl pro olomouckou galerii Telegraph. Rok 2020 pak byl především ve znamení malování velkoformátových zdí. Po rozcvičce v brněnské Vlněně a na protihlukové zdi v pražském Veleslavíně se autor pustil do svého největšího projektu a svým autorským dílem pokryl 350 m dlouhou zeď. Ta bezprostředně sousedí s přistávací dráhou letiště Václava Havla. Murál s názvem Kosmos tak vítá všechny návštěvníky Prahy už z dálky.

Comments

comments

Vyhledat