Rok s koronavirem změnil oblékání Čechů, třetina už u online nakupování zůstane

Photo by Tamara Bellis on Unsplash
Photo by Tamara Bellis on Unsplash

Zažít čtvero ročních období během pandemie přivedlo Čechy k pořizování oblečení přes internet. Módní e-commerce byla ještě na začátku roku 2020 především doménou mladší generace, anebo se týkala jen určitých segmentů (legíny, ponožky, kabelky). Následoval obrovský přerod: 68% Čechů změnilo styl oblékání a 39% dokonce velikost. Košíky módních e-shopů se plnily častěji proto, že byly po většinu roku zavřené kamenné prodejny, ale i za účelem zpříjemnění domácí nudy či v důsledku změny stylu tepláky či mikinové šaty se vybírají virtuálně jednodušeji než upnuté sukně, saka či košile. O signifikantní změně nákupních návyků hovoří i fakt, že celých 35% nováčků už u online nakupování zůstane. 

Délka pandemie zapříčinila, že si Češi na nákupy online zvykli

Zejména druhý lockdown přinutil i nové segmenty populace sáhnout po e-shopech, ať už sháněli sezónní oblečení nebo něco příjemnějšího na sebe. „68 % Čechů změnilo v pandemii styl oblékání. Ženy oblékly legíny, muži tepláky a mikiny. Obě pohlaví se pak shodují na teniskách,” uvádí Kristýna Rakovská, brand manager GLAMI. Pohodlné kousky jako mikinové šaty a overaly se dodnes drží na špici vyhledávanosti. Přední vyhledávač módy GLAMI přináší v rozsáhlé studii Fashion (Re)search – Rok s koronavirem mezi 5 500 respondenty kompletní vhled do proměněného nákupního chování. Dle dat GLAMI se Češi v roce s koronavirem rozdělili na tři skupiny: 32 % zákazníků nakupovalo módu více než předtím. K nákupům je přivedly slevy a udělali si z nich koníčka pro zahnání lockdownové nudy. Celých 46 % Čechů pak nakupovalo méně, hlavně z důvodu, že neměli oblečení kam nosit. Na druhém místě uváděli respondenti nedostatek peněz. Každý pátý nakupoval beze změny.

Nezměnily se jen návyky, ale také velikosti

Zajímavé je, že 39 % zákazníků během pandemie změnilo velikost oblečení, kterou standardně nakupují. Takzvaná pandemická kila, o kterých se mluví v souvislosti s lockdowny a nedostatkem pohybu po celém světě, tak mohou být důvodem, že 29 % Čechů nakupuje větší kousky. Na druhou stranu 10 % respondentů sahá po menších velikostech,” přibližuje Rakovská z GLAMI.

Prioritami, které měli Češi před rokem a zůstaly jim dodnes, jsou rychlé doručení a doprava zdarma. Za zmínku stojí dle brand managerky GLAMI také fakt, že jsme se naučili platit bezkontaktně: „Platbu hotovostí na dobírku už preferuje jen 10 % oproti loňským 24 %.”

 

S nákupem džínů čekáme už přes rok

Největší výzvou u online nákupů je virtuální výběr. Kategorie, které Čechům při online nákupech dělají největší problém, jsou ty, u kterých je zkoušení zásadní: muži a ženy shodně uvádí na prvním místě džíny a obecně kalhoty (49 %), v těsném závěsu jsou pro obě pohlaví boty (37 %) a bronz si odneslo dámské spodní prádlo (24 %). Online retailer ASOS zaznamenal obdobný trend s tím rozdílem, že džíny se prodávaly, ale primárně volné typy, tzv. dad jeans (těch e-shop prodal na 100 000 párů). Rok 2020 byl také prvním, kdy skejťácké kalhoty (222% nárůst prodejů) porazily dřív nejpopulárnější skinny jeans.

Nemožnost zboží osahat je problémem pro 58 % dotázaných, hned za ním je složitý výběr velikosti (47 %) a téměř polovina respondentů nechce platit za dopravu. Pro 18 % je složité zboží vracet. I přesto však 35 % nováčků, kteří dříve pořizovali oblečení pouze offline, uvedlo, že u online nakupování zůstane. Do budoucna lze předpokládat, že s rozvojem umělé inteligence (AI) odpadne značné množství bariér při nákupním procesu, a poroste ochota pořizovat oblečení online. „AI může zákazníkovi pomoci s doporučením velikosti na základě předchozích objednávek a vrácených položek. Případně ho může nechat oblečení virtuálně vyzkoušet za pomoci vlastních fotek,” tak zní vhled do blízké budoucnosti módní e-commerce z úst Antonína Hoskovce, head of AI v GLAMI

 

O GLAMI 

GLAMI bylo založeno v roce 2013 Tomášem Hodboďem a Michalem Jirákem jako vyhledávač pro vše, co se týká módy. Každý den GLAMI spojuje tisíce nakupujících se značkami a e-shopy na jednom místě. Díky chytré kategorizaci produktů a výběru módy šitému na míru každého jednotlivce GLAMI zjednodušuje objevování a nakupování módy.

Dnes zákazník v katalogu GLAMI.cz najde téměř 3 miliony produktů od více než 25 tisíc značek. GLAMI patří do skupiny Inspigroup a působí již v 19 zemích světa.

O reportu 

Fashion (Re)search je dlouhodobý výzkumný projekt vyhledávače módy GLAMI o stavu české módní e-commerce, založený na kontinuálním sběru dat. Hlavním cílem je lepší porozumění v dynamice trhu módní e-commerce.

V tomto výzkumu jsme použili výsledky průzkumu, který proběhl mezi 5 500 uživateli (80 % žen, 20 % mužů). Sběr dat proběhl v první polovině dubna 2021. Tyto data jsme porovnávali s daty ze stejného období loňského roku 2020. Dále jsme použili interní data objednávek, kategorií a produktů na GLAMI.cz.

 

 

Comments

comments

Vyhledat