Hior Chronik se představí na 4.ročníku festivalu ARTORZO 2025 – rozhovor

Už počtvrté ožije hrad Krakovec, který najdete v CHKO Křivoklátsko, festivalem. Stane se tak o víkendu 14.–15. června. Hlavním headlinerem festivalu ARTORZO 2025, který se představí v rámci sobotního programu Open Air Main Stage, bude berlínský projekt Hior Chronik. Původem řecký tvůrce a skladatel je známý svou spoluprací např. s Christianem Löfflerem, Arovane, Haniou Rani atd.
Rozhovor s Hior Chronikem
Váš umělecký pseudonym „Hior Chronik“ vzbuzuje zvědavost. Mohl byste prozradit, jaký příběh se za tímto jménem skrývá a jaký význam má pro vás osobně? Chtěl jsem to zjistit, a AI chatbot mi sdělil: Z jazykového hlediska lze poznamenat, že slovo „Chronik“ se podobá řeckému kořenu „chronos“ (χρόνος), což znamená „čas“, a také německému slovu Chronik, což znamená „kronika“.
Ano, to je všechno správně, pokud jde o význam slov Hior a Chronik. „Hior“ je jakási zkratka mého skutečného jména „Giorgos“ pro lidi, kteří ho neumějí pořádně vyslovit. Upřímně řečeno, už si ani nepamatuji, proč mě napadlo, že se k sobě tato dvě jména hodí. Nejdůležitější na tomto příběhu je, že mi přátelé říkají Hior, a je to něco, co mi přijde velmi milé a příjemné.
Na vašich albech se často podílejí světoznámí hudebníci jako Hania Rani, Christian Löffler nebo Arovane. Jak tyto spolupráce ovlivňují váš umělecký rukopis? A máte v poslední době nějaké další zajímavé plánované spolupráce, které by české publikum mohlo od vás očekávat?
S Arovane jsem natočil již dvě alba, ale nikdy předtím jsem s Christianem Löfflerem nic nevytvořil – až do chvíle, kdy jsem před několika lety hrál na klavír v jeho projektu Christian Löffler Ensemble. Od té doby je Christian Löffler mým velmi dobrým přítelem a jsem rád, že mě v mé tvorbě podporuje. V červnu vyjde moje nové album Epifanie u značky Moderna Records a na každé skladbě spolupracují mí přátelé hudebníci, jejichž sólovou tvorbu mám opravdu rád.
Pozn.: Na tomto albu pracoval producent Hior Chronik ve spolupráci se třinácti vizionářskými hudebníky působícími napříč světem elektroniky, ambientu a contemporary music. Každá ze skladeb byla napsána vlastní metodou společné kompozice, přičemž si zúčastnění umělci a Chronik vyměňovali nápady na dálku. Navzdory různorodým vlivům a postupům jednotlivých hostů je deska od začátku do konce krásnou zvukovou cestou, kterou spojují Chronikovy syntezátory a dokonalá produkce. (zdroj: Bandcamp)
V zimě příštího roku představím svůj nový projekt s písničkářkou z Polska Inou West. Oba žijeme v Berlíně a v současnosti pracujeme ve studiu na společných skladbách. Bude to zase o něco více elektronické a taneční, podpořené texty i hlasem Iny West.
Ve vaší tvorbě je patrná syntéza elektronické hudby s akustickými nástroji, zejména s klavírem. Jak přistupujete k této rovnováze mezi nejnovějšími inovativními digitálními technologiemi a analogovým světem? A jak se váš přístup vyvíjel v průběhu vaší kariéry?
Myslím, že tyto dva světy mě z nějakého důvodu oslovují. Vždycky mě více zajímalo spojení zvuků a různých hudebních vlivů – už od doby, kdy jsem byl pouhým posluchačem – a to se nemohlo nepromítnout do hudby, kterou tvořím a skládám. Cítím se tak vyrovnanější.
Vaše ambientní kompozice často navozují pocit prostoru, kde se minulost setkává s přítomností. Jak proto vnímáte možnost vystoupit na gotickém hradě v Česku? Ovlivňuje genius loci takového místa váš přístup k vystoupení nebo i výběr skladeb, které budete prezentovat? A měl jste možnost se o hradu Krakovec něco dozvědět, nebo vidět nějaké fotografie tohoto místa?
Ano, už jsem si udělal malý průzkum, protože mě vždy zajímá, co se mohu dozvědět o místech, kde vystupuji. Ale místo nikdy nemůže ovlivnit mou hudbu, protože neimprovizuji. Vystoupení je založené na mých posledních vydaných albech. Atmosféra místa a také publikum však může mému vystoupení přidat na kráse. Místo konání festivalu je úžasné a je to něco, na co se opravdu těším, protože českému publiku fandím už léta.
Festival Artorzo víkend 14.-15.6.2025
Hrad Krakovec
Text: Milan Spiller