Timoure et group slaví 30 let – rozhovor

Alexandra Pavalová a Ivana Šafránková, zakladatelky Timoure et group
Alexandra Pavalová a Ivana Šafránková, zakladatelky Timoure et group

Česká módní značka, kterou v roce 1992 založily Alexandra Pavalová a Ivana Šafránková,  Timoure et group (TEG) letos oslavní 30 let. Za tu dobu se značka, která vyrábí v malých sériích ve čtyřech ročních obdobích a šije výhradně v České republice, propracovala mezi českou špičkou módního  designu. Povídáme si z jednou z jejích zakladatelek, Alexandrou Pavalovou.

Bylo těžké zakládat v porevolučních dobách módní firmu? Asi jich moc nebylo?

Značku jsme založily s touhou vyrovnat se značkám v zahraničí, na západ od nás, a také proto, že po studiu na VŠUP u profesorky Zdeňky Bauerové jsme neměly šanci najít firmu, která by nás zaměstnala, a která by nechala návrháře svobodně vytvořit kolekci. 

Jak reagovalo vaše okolí? Měly jste dost zákaznic?

Začátky byly rozporuplné, ale kolekcí Podzim/Zima 94 na samostatné přehlídce v Jaltě jsme nastavily styl a charakter značky Timoure et group a posléze získaly nejen zákazníky, ale i odběratele pro další kolekce. Po stylu, který jsme představovaly, byl velký hlad, přestože jsme ještě neměly vlastní obchod.

 

Kde jste působily, kdo a jak vaše modely šil? 

V devadesátých letech dobře fungoval systém butiků, nejen v Praze, ale i v dalších větších městech (Brno, Poděbrady, Český Krumlov, Mariánské Lázně, Pelhřimov atd.) Majitelé nabízeli módu českých návrhářů a z kolekce si vždy vybrali modely podle svého uvážení, podle znalosti svých zákazníků. Po součtu objednávek jsme výrobu realizovaly v menších textilních továrnách, kam od nás odcházela, mimo vzorků, kompletní střihová dokumentace, materiál i drobná příprava. Způsob přípravy výroby a samotné výroby je ostatně dodnes stále stejný, jen dílen v průběhu let hodně ubylo. 

Kde jste braly materiály a jak se to změnilo do dnešních dnů?

Hledání nám příjemných materiálů je velké dobrodružství. České materiály se s privatizací textilek postupně ztratily, a tak jsme vybíraly z nabídky nejrůznějších dovozců, tedy z materiálů z Německa, Itálie, Řecka a Holandska, a to se do dnešní doby nezměnilo.

Jaké střihy, barvy a textilie máte nejraději, k čemu se vracíte a co je naopak za vámi?

I když svět už jede v polyesteru, my pořád preferujeme materiály přírodní, nebo alespoň mélange s přírodním vláknem. Pořád jsou pro nás vlna, bavlna, viskoza a len nezaměnitelné. Někdy nás ale zaujme hi-tech materiál se speciálními vlastnostmi nebo efektem, a to je pak docela dobrý inspirativní moment.

 

Dokázaly byste nějak shrnout, jak se změnil trh pro vás jako firmu?

Když jsme začínaly, byl trh módou nenasycený a byla radost vidět nadšení zákaznic, když u nás našly, co jinde obchod nenabízel. S příchodem řetězců se všechno mění, kvantitativně i kvalitativně. Je to boj nerovný, který v tomto století podstupujeme, ale to je realita.

Kdo byly vaše první modelky?

Jednou z prvních byla Martina Šmuková, která je nejen dosud tváří naší značky, ale také dobrá kamarádka a jeden z nejskvělejších lidí, co jsme na naší cestě potkaly. Určitě bychom zmínily Kačenku Lorencovou, několik let byla s naší značkou také spojená a i v jejim případě platí, že je fajn pracovat s lidmi, se kterými jste na stejné vlně.

Když je řeč o modelkách, nesmíme zapomenout na fotografy. Součástí naší Timurovské rodiny je stejně jako Martina fotografka Majka Votavová, která stojí za fotkami všech našich katalogů od roku 2001. Další fotografové, kteří byli s námi v našich začátcích: Vladimír Fyman, Tono Stano, Gábina Fárová a Goran Tačevski.

Jak se změnila česká scéna s příchodem dalších a dalších obchodů s oblečením? A vnímáte současnou oblibu (nebo aspoň proklamovanou oblibu) lokálních věcí a slow fashion i u vás?

Nemohla se nezměnit. Ta obrovská nadvýroba stírá individualitu, v každém hlavním městě najdete stejné obchody, už jen těžko hledáte francouzský šarm, britskou kreativitu a italský look.

Slow fashion je spíš jen marketingový nástroj. Oblibu lokálních věcí logicky podporujeme a udržitelně děláme módu od samého začátku. Není vyjímkou, když zákaznice, které jsou s námi od začátku, nám dávají vědět, jak stále milují kousky, které koupily před mnoha lety.

 

Jaké jsou vaše nejsilnější a třeba i nejbizarnější vzpomínky na váš firemní život?

Silné vzpomínky máme určitě na moment otevření prvního a pak druhého vlastního obchodu, to byl intenzivní a s ničím nezaměnitelný pocit. Bizarní byl moment, kdy jsme dostaly inzertní prostor v už dnes neexistujícím časopise IN (design a architektura). Vytvořily jsme krásný, minimalistický, graficky čistý inzerát s fotografií Martiny, a pak jsme si všimly, těsně před odesláním, že jsme zapomněly uvést název naší značky TIMOURE ET GROUP. 

Jak změnil vaši produkci a obchodováni internet?

Ne internet, ale Covid. Donutil nás vytvořit e-shop a změnit tím celý způsob fungování obchodů, který jsme si do té doby nedovedly představit. Přesto je osobní kontakt nezaměnitelný, možnost sáhnout si na materiál, vyzkoušet bezpočet střihů a poradit se, to je to, co preferujeme, to, co můžeme zákazníkům nabídnout.

Změnily se nějak vaše hodnoty a směřování? Jak?

Ne, vždycky pro nás byla radost přinášet radost.

 

Měly jste někdy nějaké poradce, mentory a podobné lidi na marketing a byznys vůbec?

Ne, neměly. Naše volby, naše rozhodnutí, po cestě jsme se hodně naučily, ale nevylučujeme, že někdy, možná na nějaké rady ještě dáme 🙂

Je něco, o čem vám říkali, že nemůže fungovat, a ono ano?

Možná názor, že podřídit jméno návrháře pod název značky není strategické, ale třicet let je snad důkaz, že to lze.

Co je super na tom, že máte takovou firmu?

Svoboda, závislé jsme jen na svých dobrých nebo špatných rozhodnutích.


Modely TEG můžete vidět, zkusit a zakoupit ve dvou značkových obchodech – TEG 1, V Kolkovně 6, Praha 1 a TEG 2, Martinská 4, Praha 1 a také online  www.timoure.cz


 

Comments

comments

Vyhledat