Design kolem nás: psací stůl Maxima Olda
Nenápadný jednopodlažní objekt chaty francouzského dekoratéra Maxima Olda nedaleko Paříže skýtá řadu unikátních designérských řešení. Nabízí výjimečný pohled do privátního světa jednoho z nejvýznamnějších francouzských interiérových designérů dvacátého století. Často tam sedával u svého geniálního pracovního stolu.
Francouzskému designu padesátých a šedesátých let vévodila tradice luxusních dekoratérů, kteří už od doby art deca dvacátých let spojovali inspiraci dekorem opulentních historických interiérů s novými tvůrčími impulsy, které s sebou přinesl modernismus dvacátých a třicátých let. V té době započal svou kariéru také Maxime Old, pařížský dekoratér a designér, který své řemeslo odkoukal od svého učitele Émile-Jacquese Ruhlmanna, legendy francouzského dekorativního umění a mistra meziválečného art deca. Maxime Old zhodnotil ve své tvorbě exkluzivní nábytkářské řemeslo tzv. „ebenistů“, mistrů truhlářů, kteří v minulosti pracovali pro krále či šlechtické dvory. Navrhoval byty pro pařížskou intelektuální smetánku a ve čtyřicátých letech se také začal věnovat veřejným interiérům, včetně reprezentativních prostor tehdy módních zaoceánských parníků.
Na přelomu padesátých a šedesátých let si postavil i vlastní víkendovou chatu, která se nachází asi hodinu jízdy autem od Paříže. Osobní projekt, který nikdy nepublikoval, byl pro něj intimní záležitostí. Trávil zde čas se svou rodinou, odpočíval tu a pečoval o okolí chaty. Já jsem chatu navštívil v roce 2016 na pozvání Oldova syna Oliviera, který se dnes stará o odkaz svého otce. Měl jsem tak možnost nahlédnout do doposud skrytého světa tohoto francouzského designéra, který svou chatu nikdy veřejně neprezentoval.
Jako pro všechny interiérové zakázky navrhl si Old i pro vlastní letní dům většinu vybavení na míru, včetně dřevěného sezení, svítidel a vestavěných úložných prostor. Středobodem jeho pracovny je rafinovaně koncipovaný psací stůl s úložným prostorem pod odklápěcí deskou, kterou lze podle libosti nastavit a zvětšit její prostor. Design z masivního dřeva ještě doplňuje stolička s koženým sedákem, na které Old seděl a při práci se koukal skrze prosklenou stěnu na stromy, jež zde s oblibou ve volných chvílích sázel. Jedinečný design s konstruktivisticky řešenou podnoží patří asi mezi nejjednodušší Oldovy návrhy. I tak vznikl pouze v jednom kuse pro konkrétní místo v jeho víkendovém ráji.