Design kolem nás: psací stůl Maxima Olda 

Foto Adam Štěch 
Foto Adam Štěch 

Nenápadný jednopodlažní objekt chaty francouzského dekoratéra Maxima Olda nedaleko Paříže skýtá řadu unikátních designérských řešení. Nabízí výjimečný pohled do privátního světa jednoho z nejvýznamnějších francouzských interiérových designérů dvacátého století. Často tam sedával u svého geniálního pracovního stolu.  

Francouzskému designu padesátých a šedesátých let vévodila tradice luxusních dekoratérů, kteří už od doby art deca dvacátých let spojovali inspiraci dekorem opulentních historických interiérů s novými tvůrčími impulsy, které s sebou přinesl modernismus dvacátých a třicátých let. V té době započal svou kariéru také Maxime Old, pařížský dekoratér a designér, který své řemeslo odkoukal od svého učitele Émile-Jacquese Ruhlmanna, legendy francouzského dekorativního umění a mistra meziválečného art deca. Maxime Old zhodnotil ve své tvorbě exkluzivní nábytkářské řemeslo tzv. „ebenistů“, mistrů truhlářů, kteří v minulosti pracovali pro krále či šlechtické dvory. Navrhoval byty pro pařížskou intelektuální smetánku a ve čtyřicátých letech se také začal věnovat veřejným interiérům, včetně reprezentativních prostor tehdy módních zaoceánských parníků.

Na přelomu padesátých a šedesátých let si postavil i vlastní víkendovou chatu, která se nachází asi hodinu jízdy autem od Paříže. Osobní projekt, který nikdy nepublikoval, byl pro něj intimní záležitostí. Trávil zde čas se svou rodinou, odpočíval tu a pečoval o okolí chaty. Já jsem chatu navštívil v roce 2016 na pozvání Oldova syna Oliviera, který se dnes stará o odkaz svého otce. Měl jsem tak možnost nahlédnout do doposud skrytého světa tohoto francouzského designéra, který svou chatu nikdy veřejně neprezentoval.   

Jako pro všechny interiérové zakázky navrhl si Old i pro vlastní letní dům většinu vybavení na míru, včetně dřevěného sezení, svítidel a vestavěných úložných prostor. Středobodem jeho pracovny je rafinovaně koncipovaný psací stůl s úložným prostorem pod odklápěcí deskou, kterou lze podle libosti nastavit a zvětšit její prostor. Design z masivního dřeva ještě doplňuje stolička s koženým sedákem, na které Old seděl a při práci se koukal skrze prosklenou stěnu na stromy, jež zde s oblibou ve volných chvílích sázel. Jedinečný design s konstruktivisticky řešenou podnoží patří asi mezi nejjednodušší Oldovy návrhy. I tak vznikl pouze v jednom kuse pro konkrétní místo v jeho víkendovém ráji.   

                              

 

Comments

comments

Vyhledat